Bygga muskler på hund?

L

Lilla_Gubben

Hej,
önskar lite tips på hur man bygger upp lite muskler på hund. Har en strax 2-årig schnauzer som är lite liten. Egentligen är han väldigt välbyggd, men har vid utställning fått vissa kommentarer om att han kunde vara lite "mer" hund. Nu kanske han är lite ung att börja bygga muskler på, men tänkte bara höra om det är någon som har något bra tips för framtiden.
Visserligen är jag skeptisk till att han går att bygga upp, han verkar mer vara av den seniga sorten. Han var liten redan vid födseln, och väger idag säkert 3-4kg mindre än sina syskon.

Sv: Bygga muskler på hund?

Mer motion av typen klättring/långdistanstravande i kombination med mer protein, fett och långsamma kolhydrater i maten bör ju få honom att bli mer musklad..

springa i sand/grusgrop upp för släntarna , dra bildäck , cykla , springa ja det finns hur mycket som helst o då med rätt kost också är extremt viktigt.

Idag äter han Hills foder m kyckling för mellanstora vuxna hundar. Saken är den att han är väldigt välmusklad, men senig så att säga. Men då kanske det är ett foderbyte som gäller för att få honom mera "biffig" och maskulin. Det är inte för tidigt att låta honom dra något? Är första hunden vi har, så jag vill inte riskera att han blir överbelastad. Men om han drar, är det mer träning fram eller bak då? I övrigt tillbringar han tillbringar mycket tid studsandes i skog och mark, när inte vi människor försöker få honom att göra massa trista ting som att t ex lyda... Då är han väldigt ifrågasättande :smirk: är ju inte schnauzer för inte...

Låt honom inte dra tunga grejor, det kan göra mer skada än nytta..
Hur stor är han rent höjdmässigt i förhållande till jämnåriga av samma ras och kön ?
Han är ju rätt så ung och kanske inte riktigt fått "rätt" massa på kroppen ännu ?
Sedan kan det ju faktiskt vara så att han helt enkelt inte är en "supermaskulin" hane och då hjälper det ju inte hur mycket man tränar.

Det är min tanke också, att han kanske inte blir större även om jag försöker träna upp honom, han är rätt maskulin i utseendet, men liten. Ska man dock kolla på rasstandard så är han ganska bra, är 48-49 cm och de ska ligga mellan 45-50, och han väger 15,8 där ska de väga mellan 14-20kg, problemet är ju bara att alla andra hundar är "för stora";) , så han ser ut som en pygmé i jämförelse:(
I vår blir första utställningen som "stor" kille, ska bli intressant att se vad det sägs om honom då. Hittills har vi fått 1:a pris och Hp som valp och unghund, så det är ju absolut inget större fel på honom, men kommentarerna vi fått är att det vore önskvärt m mera massa på honom. Så jag bara tänkte att man kanske kan göra något åt saken.
Synd att jag sitter vid min jobbdator där jag inte har någon bild på honom, annars hade jag kunnat lagt in en...

Lilla_Gubben skrev:
Idag äter han Hills foder m kyckling för mellanstora vuxna hundar. Saken är den att han är väldigt välmusklad, men senig så att säga. Men då kanske det är ett foderbyte som gäller för att få honom mera "biffig" och maskulin. Det är inte för tidigt att låta honom dra något? Är första hunden vi har, så jag vill inte riskera att han blir överbelastad. Men om han drar, är det mer träning fram eller bak då? I övrigt tillbringar han tillbringar mycket tid studsandes i skog och mark, när inte vi människor försöker få honom att göra massa trista ting som att t ex lyda... Då är han väldigt ifrågasättande :smirk: är ju inte schnauzer för inte...

Ja skulle nog köra korta intervaller me däck typ 400m vila en stund 400 utan sen 400 med o.s.v. med ett däck det är dte inga problem med samt att han då givetvis är fri på höfter o såna grejer.
Det tar både bak o fram men märker mest på min bak.

Han är ua på både höfter och armbågar, så det är inga problem, om jag fick välja skulle jag vilja träna upp honom fram. Enligt trimmaren har han redan en väldigt läcker rumpa:crazy: och hon är ju uppfödare, så förhoppningsvis vet hon vad hon pratar om:D

Men man kanske skulle leta upp ett litet däck, går ju inte direkt att använda bildäck på det lilla skrotet. Sen måste jag nog införskaffa en ny sele också. Tips på bra sådan? Den vi har nu är en väldigt enkel variant som går tvärs över bröstet och under magen, man kanske ska ha någon variant som går mellan frambenen på något sätt?
Skönt med såna här forum där man kan få tips :D

jag använder hetssele men det är för jag ska slippa ha flera selar använder den i skyddet

men här hittar du selar:

www.backamohundtjanst.se
www.hundsportcenter.se

backamo hundtjänst gillar jag bäst o får bäst bemötande på iof så är jag god vän me ägaren.
men innan dess också bäst bemötande.

Senast ändrad:

Mina schnauzrar har tagit tid på sig att växa. Den gamla gick iofs bra på utställning tidigt, men hon grovnade när hon var över 3 år. Och jag ser att min unghund kommer göra likadant.
Men kan ju också vara så att din är tunn. Min unghund som jag tycker är en speta nu, väger 14,5 kg. Och hon är 16 månader.

Det är samma sak med min lilla tjej, dvärgpinscher. Jag hade gärna sett lite mer massa på henne. Nu är hon ju en liten dvärgpinscher (dvs följer rasstandard) men hon skulle behöva lite mer massa.
Hon blir 2 år i maj så hon lär ju kroppa på sig lite mer naturligt, men hur kan man styrketräna dessa riktigt små rackare? En däck skulle hon ju inte kunna rubba. :D Skulle väl vara ett cykeldäck då. :angel:

IMG_1015.jpg

Ung hund!! Jag som har en tung ras vill absolut inte skynda på massan. Jag vet att mina hundar ser ut som pygmeer bredvid jämnåriga, men det bjuder jag på, jag vill ha en hund länge!! Efter 3 år så går det att ställa dem, vissa hanar får vänta tills de är 4. Det är absolut inget fel att träna hunden, men känns lugnet, han är ännu inte färdig i kroppen!

Åh, en rasfrände. Skönt att höra att det finns hopp att han grovnar framöver:) Han tillhör nog den lilla sorten, är född sist och var minst redan vid upphämtning.
Efter att ha läst allas inlägg nu så tror jag att jag nöjer mig med mina promenader bland stock och sten ett tag till, så får vi se om något år hur han utvecklar sig. Just nu verkar det pågå mycket i knoppen, så kroppen kanske får avvakta lite grann.

En ny sele skall hursomhelst införskaffas, så jag ska titta närmare på PIRUs förslag över inköpsställen.

Och jag blir nyfiken vart din hane kommer ifrån :)
PM a gärna om du inte vill skriva det här.

Våran Briard hane var jätte tunn och ful tills han var ca. 3år, då small det till och han blev jätte grov:d Och det helt utan att "stryketräna". Något jag aldrig skulle göra är att t ex cykla överdrivet mycket med en hund... Dom får så jäkla fula muskler då... Jätte breda bogar och lår så att dom ser ut som värsta kamphundar, nä normal motion är bäst:D Som musklar hela kroppen och inte bara benen:D

Men som vissa skriver så tar vissa hanar nog bara lite längre tid på sig att bli vuxna helt enkelt:D

Mount Never Rest skrev:
Våran Briard hane var jätte tunn och ful tills han var ca. 3år, då small det till och han blev jätte grov:d Och det helt utan att "stryketräna". Något jag aldrig skulle göra är att t ex cykla överdrivet mycket med en hund... Dom får så jäkla fula muskler då... Jätte breda bogar och lår så att dom ser ut som värsta kamphundar, nä normal motion är bäst:D Som musklar hela kroppen och inte bara benen:D

Men som vissa skriver så tar vissa hanar nog bara lite längre tid på sig att bli vuxna helt enkelt:D

Du kan ju bara fet glömma att en hund blir jätte grov o musklad för
den blir äldre. Den blir i såna fall fet om du inte motionerar den och det är nåt helt annat.
vore ju lika absurt o säga att vi som människor blir biffiga när vi fyller 18 jo visst vi blir mer manliga i kroppen men inte blir vi musklade och grova för det.
Sen o säga att en hund blir ful av o få cykla sen löpning dra däck är ju rent löjligt! jag låter min löpträna med mig, drog däck för typ 10 min sen i snön det blir bara tyngre o tyngre efter som snön lägger sig i däcket, kör backlöpning i grusgrop på sommaren , simmar, inte blir han han ful för det utan satt i kroppen o grov man ser musklerna fint när han rör sig han ser ut som en vätränad idrottshund ska göra.
men inte för grov för han ska fortfarande vara snabb o smidig o det får man genom o köra långa pass cykel, löpning och simning!

Sen är det ju viktigt o köra långa fys pass också som gör dom uthålliga även på sommar värme så de orkar o jobba även i hetta det är sak man kan lära hunden också o tåla värmen bättre.

Lika stor vetenskap o träna en hund till en perfekt tränad kropp som en människa skulle jag vilja säga. både o få ut allt av näringen som balansera träningen perfekt för o få ut maximalt av sin hund.

Men visst är det skillnad på en spinkig 12 åring och en spinkig 18 åring...

Tippan skrev:
Men visst är det skillnad på en spinkig 12 åring och en spinkig 18 åring...

ja man blir lite mer manlig i kroppen som 18åring men inte blir man mer musklad för man blir 18 men det skrev ja också.

Men man är ändå grövre! Eller hur! :idea: Det är den grovleken som man är ute efter och det är verken fett eller muskler! Det är liksom själva... massan... Och den kommer förhoppningsvis med åldern. Jag tror inte att man t.ex. kan träna en dobermann till att se ut som en rottweiler för att den får mer muskler!!

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Har ett par nya grannar ett som flyttat in ovanför mig, som har flera olika hundar som låter en del när de går i trapphuset...
Svar
9
· Visningar
1 007
Senast: Nepenthe
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 306
  • Låst
Övr. Hund Hej! Jag vänder mig till er kunniga hundmänniskor här inne, i hopp om att få lite goda tips och råd :) Vi har kommit fram till att vi...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
6 883
Senast: Snurrfian
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 766
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar