Bygga lösdriftstall. Tips!

straumur

Trådstartare
Hade tänk att bygga lösdrift stall någon gång i framtiden. Har googlat runt lite på internet och försökt hitta företag som sysslar med detta, men hittar ingenting! :confused: det enda jag har hittat är travasystem. Någon som vet om några andra företag som bygger lösdriftstall eller hur ska man gå tillväga??
Får företag nämnas här förresten??? :p

Tacksam för svar!

Sv: Bygga lösdriftstall. Tips!

Finns det inga byggare på din hemort? Så svårt att sätta upp ett vindskydd/lösdrift är det inte.

Jag tror också det är att bara kontakta ett byggföretag. Säg måtten du vill ha mm. så bygger dom dig en ligghall på en dag eller två.

Efterfrågan på att få en ligghall byggd är nog inte så stor, så jag har svårt att tro att det skulle finnas något företag som endast sysslar med det.

Har du presenning som tak? Låter hästarna bli repen?
Mina hästar grejar med allt, de skulle plocka ned presenningen på tio minuter :(

Jag hyrde in lokal byggare för "lösdriften" på betet (den är för sommarbruk, hästen står uppstallad vintertid). Valde storlek, material och plats. Berättade för inhyrde byggaren vad han skulle bygga. Körde hem material han behövde. Betalade räkningarna och målade själv. :)

HPIM1095.jpg

Taket är en kraftig presenning som vi beställde från en firma som syr lastbils och båtkapel mm. Den ligger helt stilla och all snö som hamnade på taket kanade av nästan omedelbart.
"Repen" som vi har fäst taket med är spännband så att vi kunde spänna om det behövdes. Vi har efterspänt vid två tillfällen efter montering men inget mer. Det fladdrar ingenting och det enda ljud som blir är ett svagt brummande från spännbanden (ungefär som från en humla) när vinden ligger på från sidan. Regn låter nästan ingenting.

Hästarna har inte rört spännbanden men de har tuggat på kanterna på plyfaskivorna så där smetade jag på rejält med antibit creme. Det går ju enkelt att skydda med plåtkanter om man vill. Vi satte isolatorer runt utsidan med elband (ej ström) som skydd för träet och det har funkat. Då har jag en pillig och nyfiken 2 åring i hagen.

Tanken var att det skulle bli en del till men vi han inte klart före vintern + att vi inte kunde bestämma oss för riktigt hur den skulle se ut.

Det är inte världens snyggaste, men hästarna älskar det. Har använts varenda dag sedan vi öppnade in till det. Det gröna vindnätet är bättre tycker jag för man ser igenom det jättebra, det beiga nätet ser man igenom men inte lika detaljrikt.

Finns en pixboxlänk i mitt första inlägg med några bilder tagna i vintras.

:QUOTE=movgli;14487770]Finns en pixboxlänk i mitt första inlägg med några bilder tagna i vintras.[/QUOTE]

Hjärnsläpp , jag HAR ju tittat på den :D

Jag går oxå i byggtankar! Jag tänkte mig ett stall med 2 stora boxar, sadel/foderkammare och en ligghall för 4 hästar. Någon som byggt något liknande? Vill gärna höra förslag och se skisser!

Jag hyrde in lokal byggare för "lösdriften" på betet (den är för sommarbruk, hästen står uppstallad vintertid). Valde storlek, material och plats. Berättade för inhyrde byggaren vad han skulle bygga. Körde hem material han behövde. Betalade räkningarna och målade själv. :)

HPIM1095.jpg

Hej!

Vilken fin ligghall, vad har du för mått på den? Hur mkt gick det på med material och snickare? Jag måste bygga en ligghall till två hästar, nu i höst och behöver tips och ideer. Enligt lag räcker det med 18 kvadrat ( för två vuxna hästar), men jag har läst här på bukefalos att vissa menar att man ska ha minst 15 kvadra /häst???

Jag hade tänkt att kunna utfodra kraften i ligghallen? är det nått speciellt man ska tänka på då?

jag förstår fördelen med två ingångar, men måste man ha det???Jag hade tänkt en liknade byggnad som du har men bara med en ingång.

Som sagt jag behöver verkligen tips och ideer ( helst ritningar ).

Tack :)

Måtten på min "ligghall" är 7x4m, dvs 28 kvm och den är inte alls för stor. 15kvm per häst låter väldigt rimligt. Den används till två hästar, en tredje, den lägst i rang, skulle inte våga gå in med de andra två utan hamna på att stå utanför. Det blir ändå rätt nära de skall stå varandra inne om de skulle vara flera.

Orsaken till att det är två ingångar är för att ingen häst skall kunna bli instängd där inne av den andra hästen utan alltid kunna ta sig undan och ut. Fastän vi har snälla hästar som känner varandra väl används båda utgångarna. Och den lägst i rang törs alltid gå in vid behov eftersom den inte riskerar att bli instängd och biten/sparkad där inne av den högre i rang.

Skall man utfodra inne i hallen är det andra storlekskrav än om man inte skall fodra inne. Många hästar klarar inte av att stå nära varandra när de äter kraft och det blir lätt stökigt kring fodringstillfället med förhöjd skaderisk som följd.

Kostnaden blev dyr. Köpte allt material nytt och byggaren betalades vitt. Bara plåttaket gick på en rejäl hacka. Även målarfärgen blev en förvånansvärt stor utgiftspost. Men ack vad det är underbart att ha "ligghall" i sommarhagen när insekterna är aktiva och solen ligger på! De har många sommardagar tillbringat mera tid inne i hallen än vad de gör i stallet om vintrarna. De har haft vatten och hö inne i ligghallen hela sommaren.

Hej!

Jag hade tänkt att kunna utfodra kraften i ligghallen? är det nått speciellt man ska tänka på då?

jag förstår fördelen med två ingångar, men måste man ha det???Jag hade tänkt en liknade byggnad som du har men bara med en ingång.

Jag tycker i stort sett bara det finns nackdelar med att utfodra i ligghallen. De kommer att tillbringa onödigt många timmar där inne, slita på bädden och du kommer att få mocka väldigt mkt mer än vad du annars hade fått göra. Ska man kunna utfodra och vara säker på att hästarna kan äta i lugn och ro så behöver ligghallen vara stor, bra mkt större än 15 kvm/häst. Och får hästarna välja så står de troligen helst och käkar där de har fri utsikt över nejden!

Två ingångar är det bästa tycker jag, och då på samma sida (för att det inte ska blåsa rakt igenom) i vardera änden av sidan (för att det inte ska gå att 'fastna' i ngt hörn).

står den på en betongplatta????

Nej, sand. Detta är enbart för sommarbruk. Hästarna står uppstallade på traditionellt varmstall och tas även in till stallet från betet när det är regnigt. Används alltså inte som lösdriftsstall.

Jag tycker i stort sett bara det finns nackdelar med att utfodra i ligghallen. De kommer att tillbringa onödigt många timmar där inne, slita på bädden och du kommer att få mocka väldigt mkt mer än vad du annars hade fått göra. Ska man kunna utfodra och vara säker på att hästarna kan äta i lugn och ro så behöver ligghallen vara stor, bra mkt större än 15 kvm/häst. Och får hästarna välja så står de troligen helst och käkar där de har fri utsikt över nejden!

Två ingångar är det bästa tycker jag, och då på samma sida (för att det inte ska blåsa rakt igenom) i vardera änden av sidan (för att det inte ska gå att 'fastna' i ngt hörn).

jag kanske ska förtydliga mig, självklart kommer de att få grovfodret ute i hagen.( vill ha så lite mockning som möjligt :angel: ) Det jag undrar över är hur ni gör med kraftfodret?? ges det ute i hagen eller i ligghallen?? Tidigare föl har jag haft i gruppbox ( i ett tidigare stall) när man har särat fölet stona, i de stallet fick fölen fått sitt kraftfoder, samt kvällshö i gruppboxen utan problem, varför ska man inte kunna fodra kraften inne i ligghallen?? men jag är tacksam på tips hur ni utfodra?
:banana:

Det jag undrar över är hur ni gör med kraftfodret??

Nu ger ju inte vi så mkt kraftfoder, men generellt sett så har vi resonerat så här: Äter de ungefär lika mkt, lika fort och samma sak så har vi helt enkelt ställt ut hinken med kraftfodret i hagen.

En av hästarna vi har behöver ibland mer och då hon inte är ranghögst så stänger vi in henne (i ligghallen, i sjukboxen eller i en annan hage) så att hon får äta i fred. Eller så passar jag helt enkelt på att ge henne sin giva när jag tar in den ranghögsta för att rida.

Vi har en liten hage med en magnetgrind till, så ifall ngn häst ska äta mer eller mindre av ngt så kan man stänga in den där. Sen ställer man timern på x antal timmar och så öppnas grinden automatiskt sedan när allt är färdigätet.

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 547
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 600
Senast: Ceta
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 745
Senast: tuaphua
·
Ridning Jag har försökt leta efter information, men jag är nog dålig på att leta, alternativt så finns det inte så mycket lättillgänglig...
2
Svar
33
· Visningar
4 545
Senast: Pyrran
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka