Bygga lösdrift

B

ball

Under sommaren har jag tänkt att bygga en lösdrift för ca 6 unghästar.Har ni egna erfarenheter,bra tips o.d att dela med er av? Gärna bilder.Vet ni om ngn säljer monteringsfärdiga ex hallar som är bra för ändamålet?Detta är i Skåne.Tacksam för alla synpunkter.

Sv: Bygga lösdrift

Har mina tre hästar (fullblod, varmblod o arab/varmblod) på lösdrift. Varmblodet och fullblodet har jag haft p lösdrift i 6 år.

Vad är det du vill veta förutom ovanstående? Det kan jag tyvärr inte hjälpa dej med...:D
Något att tänka på är att dränera hagen noga, speciellt precis utanför stallet (gärna befästa med på något sätt) där det lätt blir upptrampat. Speciellt nu denna vintern...

Min ligghall är ca 100 m2 stor o e ganska lagom t tre hästar. Är dom fler behövs nog större så att alla vågar gå in.

Tänk igenom placeringen noga. Vilket håll ligger vinden, hur dräneras marken. Hästar står gärna och tittar över markerna. Om en ranghög häst står vid ingången kommer ingen mer in..
Ha alltid minst två in/utgångar. Kanske en fram och en på sidan, så att ingen häst ska behöva bli trängd och så att alla får komma in.

Kanske bygga ut ett litet vindskydd på sidan, tycker hästar om att stå vid.
Det ska vara mkt plats, glöm djurskyddslagen det behöver vara större för att alla hästar ska våga gå in.

www.krulligahasten.se har superbra bilder och utformning på sin lösdrift tycker jag. Jag hämtade många ideer därifrån.

Billigt virke kan man bla få tag i genom att hämta gratis träpallar från byggfirmor. Lite jobb att demontera men vi byggde stort billigt. Gjorde en mkt stabil ram och byggde med brädor. Taket är uppbyggt av stockar och bräder. Stabilt och bra , öppet men skyddande.

Mumin

Tack snälla för bra tips! lösdriften hos krulliga `hästen´ var fint ordnad.Kanske ngt att ta efter! och att grusa utanför ska man nog också göra. Men om jag förstod det rätt så hade man bara grus inne i ligghallen som man mockade o spån endast vid geggigt väder? Nog måste man strö ligghallen? Eller är jag fast i gammalt tänkande?

Varför inte anlägga en rejäl permanentbädd, den avger ju värme också om det blir rätt gjort?!

Det ska vara mkt plats, glöm djurskyddslagen det behöver vara större för att alla hästar ska våga gå in.

Naturligtvis är det bäst med STOR ligghall, men i en väl fungerande flock fungerar även minimimåtten. Min ligghall håller (tyvärr) bara precis måtten, men det är inget problem. Alla hästar samsas mkt väl, och när jag kommer ut på kvällen (har en häst på box som tas in) så står oftast alla fyra i ligghallen (i regel ligger minst två av dem, ibland tre, ner) När jag inte har ngn häst på stall så står även hans utebox öppen mot hagen, den är på bara 11kvadrat och allt som oftast när man kommer ut så står de tre största hästarna (2nsv och 1hbl på 170+) ihop i den boxen och vilar...

Flocksammansättningen är jätteviktig för att en lösdrift skall fungera tillfredställande. Fungerar inte den väl så blir ofta ngn häst stressad, får inte vila mm...

Vi byggde lösdriftshall i somras i Skåne.

Efter mycket funderande och sökande på internet och egenhändigt arbete (1 veckas hårt arbete av 4 man) så står den på plats och vi är mycket nöjda.

Den är 20x5 meter, vi valde att ha den lång men inte så djup, för efter vad vi läst oss till så går inte hästarna in i mörka, djupa hallar, utan dom ska se både in och ut.

Vi valde även att ha ljust plasttak, för att få en ljus hall. I framkant har vi 3 mycket stora öppningar, tror dom ligger på 3-4 meter. Vi valde även att ha öppningen åt öster (tror jag det är) eftersom det i stortsett alltid blåser från nordväst.

Vi har halm i botten, massor av halm och nu när det är minusgrader har vi flyttat in vattnet i hallen så det fryser inte.

Hästarna bor i hallen, dom älskar sin hall.

Vi räknade ut exakt vad vi behövde i plåt, brädor etc och ringde runt och fick pris och jag vi slutade på 45.000 kronor i materialkostnad.

Tack för alla svar, jag tror jag bygger en långsmal variant med skärmtak vid ena gaveln, ev betong inne för att kunna mocka ut med maskin (kan man använda maskin för utmockning om man inte gjuter?) Grusar första delen av hagen, så att det inte blir så lerigt.Ganska stor yta grusas där även skärmtak o foder placeras.Två stora öppningar ev.med skjutport för den ena vid riktigt ruskigt väder.(Kan man vänta med för att se om det finns behov.) Kanske ljust plasttak, vindnät i ena kortgaveln och delvis i en av långväggarna, Väggarnas material i underhållsfri plastplank,som liknar trä ifall det ser ok ut, annars får det bli träplank. Permanentbädd.Jag har problem med vädersträcken ,Hur viktigt är det? Naturligast är att ha öppet från norr och öst.Annars blåser det ordentligt rakt in.Vad tror ni om detta?
MVH

Liknande trådar

Hästmänniskan Min situation: Jag börjar tänka mer och mer på att skaffa en till häst, det började som ett "skämt" att jag kanske ska köpa en kompis... 2 3
Svar
48
· Visningar
3 966
Anläggning Vi planerar att anlägga en spolplats utomhus till våren och jag vill gärna höra om era bra och dåliga erfarenheter av liknande. I...
Svar
14
· Visningar
1 232
Senast: hamilton1
·
Hästmänniskan Hej på er! Jag är ny på detta forum och jag hoppas att jag postar i rätt del. Jag behöver ventilera och resonera lite med andra... 10 11 12
Svar
223
· Visningar
11 890
Senast: lilsan
·
Anläggning Under sommaren har jag byggt en ridbana åt mina döttrar, och eftersom jag har lärt mig och fått mycket hjälp härifrån om hur man bygger...
Svar
5
· Visningar
1 397
Senast: Lars L
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka