Bygga lösdrift hemma

Jag har kollat på en sån där tälthall som även fungerar som garage senare om man skulle ångra sig ang. lösdrift.
Jag vet en del som är nöjda med rundbågehall. Annars är en rejäl lösdrift inte omöjlig att göra om till garage, beroende på hur den byggs så går den att flytta. Precis som rundbågehallen.
Det jag har pratat med har inte varit nöjda med tälthall (möjligtvis en sådan som finns på Kellfri har jag hört positivt om).
 
I annan tråd kom upp att rundbågehall numera inte är godkänd utan skivor som innervägg. Värt kolla upp då skivor kan blir ganska dyrt att förstärka med.
 
Jag hade turen att få ett gammalt loggolv av grannen som jag använt som väggar i min lösdrift. Köpte impregnerade 95 x 95 reglar och jordankare, 3.5 - 3.2 m takhöjd för avrinning och sista biten under tak är vindnät. Satte upp det själv och det är väldigt omtyckt av hästarna och det används både vid dåligt väder och när de vill ha skugga.

Foderbord ca 100 m ifrån, vatten ca 150 m, hela hagen är en sluttning så som mest uppgrampat till kronranden blir det vid vattnet och foderbordet men det är god avrinning och de har halm i vindskyddet som de vilar/sover i.

Största problemet var att lyfta golvbrädorna på plats när det blev lite höjd, de är mellan 7 - 10 cm tjocka och av senvuxen furu. Kolla om ingen har en gammal loge som ska rivas? :)
 
I annan tråd kom upp att rundbågehall numera inte är godkänd utan skivor som innervägg. Värt kolla upp då skivor kan blir ganska dyrt att förstärka med.
Oj då, jag får kolla upp det.
Alternativ nummer två är att bygga en ligghall. Jag har en snickare i släkten som kan ge bort mycket virke nästan gratis.
 
Jag vet en del som är nöjda med rundbågehall. Annars är en rejäl lösdrift inte omöjlig att göra om till garage, beroende på hur den byggs så går den att flytta. Precis som rundbågehallen.
Det jag har pratat med har inte varit nöjda med tälthall (möjligtvis en sådan som finns på Kellfri har jag hört positivt om).
Jag har två sådana från Kellfri. Är superbra. Hästarna älskar dem.
 

Liknande trådar

Anläggning Under sommaren har jag byggt en ridbana åt mina döttrar, och eftersom jag har lärt mig och fått mycket hjälp härifrån om hur man bygger...
Svar
5
· Visningar
880
Senast: Lars L
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 568
Senast: Shaggy
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
4 516
Senast: Liran
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 606
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp