Bygga höhäck för rundbal själv, eller köpa?

Sv: Bygga höhäck för rundbal själv, eller köpa?

Nä men ska se om jag kan fixa. Hur lägger man in bilderna sen???

Nu har jag inte tak på min, men vi gjorde en enkel av armeringsmatta, såpass tunna så att man kan böja dem. Klippte av i rätt storlek så man böjer den runt balen och krokar fast den. Passar alla storlekar eftersom man kan foma nätet precis efter balen. Håller ihop balen så det inte blir spill. Har naturligtvis fixat till så att det inte är spröt som står ut. Har funkat i flera år och är lätt att flytta om man behöver.

Skulle också gärna vilja se den på bild. Hur många hästar har du haft som gått o ätit vid den? Finns det innen risk att tex fölungar kan fastna i den?

Nu ska vi se om jag lyckats.
DSC01941-1.jpg

DSC01940.jpg

DSC01943.jpg

Har väl ialla fall haft 4-5 hästar runt den. I alla åldrar. Eftersom man kan tajta ihop nätet runt balen så kan ingen fastna. Alla som har hästar vet ju att allt konstigt kan hända, men jag ser ingen risk. Om balen blir mindre, kan man lätt gå ut och dra åt nätet. Oftast äter de uppifrån.
Krokarna ni ser använder vi att fästa i nätet innanför när vi dragit åt, och sedan säkrar vi med ett par vanliga karbinhakar. Jag tror nätet är 6 mm. Lätt att flytta när man inte använder det.
HAft dem i 4 år nu och inget har hänt än. Hoppas det syns någorlunda på bilderna.

Senast ändrad av en moderator:

Det är nog billigare att bygga själv om kan komma på en bra lösning.

Jag skulle kunna tänka mig att ni kunde bygga en av sjöpall. Sjöpall som botten, kanske 2 på varandra eller ev fler. Sen kanske om ni kunde få tag på ett galler med små glipor att sätta runt.

Vilken jättebra ide! Fantastiskt! :D

*Ta patent innan någon annan gör det* Den där kan jag tänka att man kan sälja!

Så här ser min egenbyggda höhäck ut. Kostade inte mycket, hade eget virke. Plåten nån hundralapp.
Byggdes på mindre än en halv dag.

Funderar på att sätta för skivor mellan de två nedersta tvärslåna för att minska det som hästarna drar ut.
Lägger en lastpall i botten innan jag ställer in en rulle.
Funkar hur bra som helst för mitt behov.

http://i260.photobucket.com/albums/ii28/_Timber_/PICT0060.jpg?t=1206553136

http://s260.photobucket.com/albums/ii28/_Timber_/th_PICT0053.jpg

Byggade såna här hållare och sågade till brädor att stänga till öppningen med.

http://s260.photobucket.com/albums/ii28/_Timber_/th_PICT0057.jpg

Typ såna här har vi byggt, men vi har en stor lastpall i botten för att balen inte ska stå direkt på backen.

:eek: En sådan skulle jag aldrig våga använda. Vi har hästar som ibland ställer sig mitt i balen eller kan stegra upp mot den.

Tidigare hade vi en träkonstruktion liknande flera tidigare bilder i tråden men vi har haft två ordentliga skador där hästarna har sprungit in i den, en gång under lek och en gång under ett hopsläpp och då slagit sig rejält. Vi kör därför just nu utan höhäck men planerar att köpa dessa nästa gång http://www.profarma.se/se/default.htm ser om det går att lägga in bild
default.htm

Jag har väldigt goda erfarenheter av dessa, i princip omöjliga att skada sig på för våra lekglada vildningar.

Det är ju inte större risk att stå/stegra sig mot balen utan gallret än med om du bara satt dit det ordentligt. Då kommer hästen inte in mellan gallret och höt.

Och om man skall släppa ihop hästar finns ju alltid skaderisk. Det kanske man skall göra utan sådant i hagen överhuvudtaget.

Ja vi är mycket nöjda med kostnad och konstruktion. Har allt funderat på patentet men har för mycket att göra med annat så varsågod! Jag bjuder:laugh:

Tack för hjälpen!

Det är ju inte större risk att stå/stegra sig mot balen utan gallret än med om du bara satt dit det ordentligt. Då kommer hästen inte in mellan gallret och höt.

Och om man skall släppa ihop hästar finns ju alltid skaderisk. Det kanske man skall göra utan sådant i hagen överhuvudtaget.

Balen minskar ju allteftersom de äter och då finns det definitivt en risk med en sådan konstruktion. Inget jag skulle använda men valet är ju fritt!

*KL*

Jag har tyvärr inga bilder men där jag hade hästen inhyrd förut byggde stallägaren en jättefin "balhållare".

Först byggde de som en box med golv, måttanpassad efter en rundbal, väggarna var ca 80-100 cm (minns ej exakt!) höga varav en vägg med gångjärn så man kunde köra in balen. I varje hörn fanns fyra stolpar och sen byggdes ett tak ovanför med plåt - minns ej höjd men det var rejäl höjd även för valacken på 172.
Inget spill och inget skräpande eftersom det var hela väggar! helt suverän!

(hon skrev ju att hon drog ihop den allteftersom balen minskar) på ett sätt så är ju alla dessa olika höhäckar å grejjer risker i en hage med stora starka och ibland panikslagna djur.

Jo men det hjälper ju inte då höjden ändå minskar under dagen och gör det möjligt för en häst att trassla in sig med benen om den ex.vis reser sig mot balen.

Denna har jag:
Foderring.jpg

Jättelätt att flytta ensam, och minskar spillet betydligt. Går loss på ca 2250 kr.

Denna har jag:
Foderring.jpg

Jättelätt att flytta ensam, och minskar spillet betydligt. Går loss på ca 2250 kr.

Sån tycker jag verkar skit bra, men hur lätt är den? är det risk att den flyger iväg om det blåser mycket?

För övrigt så fattar inte jag varför allt är anpassat till rundbalar? Är det så ovanligt med 4 kants balar?

Men en sån där liten "hydda" verkar ju inte så avancerad.
Kanske man kan våga sig på att prova att bygga.
Blir ju som sagt mindre spill då de inte kan trampa ner så mycket och sen skyddas det ju någorlunda från väta också om man har tak.
Frågan är ju bara hur höga "väggarna" ska vara, vill ju ha dom så pass höga att ingen blir frestad av att kliva in men ändå tillräckligt låga så de kan äta när det börjar bli lite...
Fölungarna måste ju nå ner också... :grin:

För höga för att vilja kliva i?? Hm.. Det beror nog på vilken häst man frågar. Våra hästar klättrar gärna på det mesta. :D

*KL*

NU har även jag gjort en egen häck för rundbal. Inte ens 200kr kostade den.
Tanken var att följa An1e's ide men jag var lite orolig över storleken på hålen och det är dyrt och svårt att få tag på armering med mindre hål. Åkte till Jula för att först köpa nät på rulle med hål på 5x5cm. Detta var såklart slut men ramlade då istället över kompostgaller. 4-pack för 79kr. För en rundbal på 400kg behövdes 7 galler = dvs 158kr. Hålen på gallren är kanske 6x3cm och varje galler är kanske 40x80cm (ca). Dessa ställde vi på höjden, så att den blir ca 80 hög, och så skarvade vi ihop gallren med stripes - dessa hade jag redan hemma, vet inte vad de kan kosta men säg kanske max 20kr/förp? Ena skarven satte jag gallren lite omlott för att få lite mer stabilitet.

Hittade inga bra krokar som jag var nöjd med och dessutom är gallret för tunt för att klara hårt tryck så man måste fästa stägningsanordningen i skarvarna mellan gallren för att det inte ska vika sig med tiden när man spänner åt. Så jag köpte två spännband för 24 kr. Satte en högt och en lågt i öppningen, satte dem i varsin skarv. Sen var det bara att spänna åt så drog gallret ihop sig omlott, hur enkelt som helst.

Postitivt:
# Den tog 10 minuter att bygga och vem som helst kan göra det.
# Billig.
# Grejerna är lätta att få tag i för vem som helst.
# Man kan enkelt byta ut ett galler om det skulle gå sönder.
# Den är stabil.
# Lagom hög så de kan äta uppifrån men kliver inte i den om de inte klättrar.
# Den inte mkt så vem som helst kan flytta runt den.
# Man kan dra ihop den med tiden balen minskar.
# Välter den när den är tom så viker den ihop sig.
# Enkel att hålla på med.
# Går att vika ihop så den går in i en vanlig bil.
# Gallret är inte starkare än en häst så skulle de på ngt mirakulöst sätt fastna så går gallret sönder innan hästen skadar sig.
# Inte ens en fölhov kan fastna i hålen.

Negativt:
# Håller troligen bara 1-2 säsonger.
# En hästhov eller liknande kan trycka ihop gallret om ngn försöker klättra på häcken, vilket gör att man ev måste byta det gallret om det tryckts sönder.
# De kan inte äta speciellt effektivt från sidorna utan måste äta från toppen.
# När det är tillräckligt lite mat kvar måste man ev. ta bort gallret så att de inte klänger på det. Vi löser det genom att vid det laget lägga höet som är kvar i en hölåda vi byggt, och sen öppna en ny bal.
# Om hästarna får för vana att klänga på häcken kan man ev behöva använda ett annat material. Antingen ett mjukt plastnät som viker sig men inte går sönder, eller tex. armering som an1e använder, som kan ta 500kg häst.

Detta blev resultatet och jag är jättenöjd.
hcken2.jpg

hcken1.jpg

Tillägger att vi har 8 hästar i hagen som äter från denna. Vi lägger dock 7-8kg i hölådan en bit bort också varje dag då flocken är ny och inte funnit sig tillrätta än. Känns bra att det finns mat på annat ställe om ngn skulle bli utstött en natt.

Liknande trådar

Hästmänniskan Min saknad av egen häst har åter igen kommit tillbaka, som den ofta gör. Sålde min för 5 år sedan och har sedan dess bara ridit någon... 4 5 6
Svar
109
· Visningar
5 184
Senast: Nota
·
R
Hemmet Vi planerar att skaffa pool till våren, så jag tänkte börja se mig omkring lite redan nu. Problemet är att jag inte vet något alls om...
Svar
6
· Visningar
671
Senast: Luzzan
·
Hästmänniskan Min situation: Jag börjar tänka mer och mer på att skaffa en till häst, det började som ett "skämt" att jag kanske ska köpa en kompis... 2 3
Svar
48
· Visningar
3 969
Hästmänniskan Jag är så sugen på att ha egen häst igen, men skulle isf vilja ha en häst som mitt barn också kan rida på ibland. Barnet är knappt 120...
Svar
18
· Visningar
1 571
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka