Bygga en flakvagn?

H

handsup

Vi sitter här och funderar massor på olika vagns och sele alternativ. Rockarder är trevliga men vi skulle någongång vilja åka alla. Alltså jag och barn och då behöver vi mer plats.

Tänkte då om man skulle bygga en ganska kort flakvagn. Vad behöver man för hjul och bästa selen till detta? Något mer man ska tänka på?

Sv: Bygga en flakvagn?

En kort flakvagn kan bli ostabil i vändningar .... Det kanske blir lika billigt att köpa begagnad och då kan du se, innan du köper, att den fungerar som den ska.

Om det är en större häst skulle jag välja en 4hjulsvagn som användes i jordbruket här uppe finns det många av järn för ca 2tusen och bygga ett flak på om det inte finns redan .En sak är att däcken ofta är 40 år och trots att dom ser bra ut har gammal kord och kan explodera .själv är jag mest förtjust i lokselar som om dom passar bra är överlägsna att dra tyngre saker med.

Jag håller med dig.... och även om det är en shettis som gäller, en flakvagn med ett antal barn på är relativt tung, så en väl passande loksele...

Tack för svar! Egentligen skulle jag nog helst vilja ha typ en tvåsits rockard eller liknande. Någon som fattar hur jga menar? En mindre och lite smidigare variant av de gamla tidens finvagnar eller hur jag ska förklara.

OKej men en loksele då? Barnen är inte så tunga men pålle är inte så stor. Om jag och barnen skulle åka ihop skulle det bli en vikt på ca 150 kg plus vagnen då förståss. Kanske blir förtungt för liten att dra hur som helst?

En gammal trillla som man byter hjul på till mindre gummihjul blir en utmärkt vagn.Den bör viktas lite bak ,det ör om man svänger 90 grader den blir tippig helst om den är tom bak.Trillor med dåliga trä/järn hjul är inte värda ens 500 kr.Lokor är alltid attföredra om hästen skall dra lite tyngre längre sträckor enligt min mening.Ett russ drar ledigt 3-4 pers om det inte är för backigt eller alltför långt . skettisar skall inte föraktas vad gäller dragkraft .

Senast ändrad:

Vad har du för häst, och vilken typ av sele ( om du har sele redan, förstås)?
Är det kuperat där ni kör, eller som här hos oss i Uppland - ganska platt? ;)

Lotta

Det enklaste är nog att köpa en färdig vagn, om du vill ha en bra flakvagn.

Annars kan du om får till det med bra jämvikt i rockarden, fästa en extra soffa för de minsta barnen mittemot den vanliga soffan.

2 brädor till sätet som du lägger tvärs över rockarden och om det inte finns ryggstöd i en hög framkant redan så måste du sätta dit. Så åkte jag och barnen i början, när de var mindre. Detta fungerar inte så bra om barnen är stora (mina blev för stora när de var 3, 5 o 6 år), då det blir lite för tungt i däckeln, och för tungt med bröstsele öht. Jag fick fästa extra tyngder längst bak på rockarden så den inte blev framtung. (ryggsäck med ett par stenar som jag hängde allra längst bak, man får prova sig fram)

En liten häst men som har fått träna upp muskulaturen under längre tid, orkar gott och väl dra familjen med lite större barn på flakvagn, även längre sträckor. Det man får göra för att underlätta för ponnyn är att kliva av så hästen inte behöver dra eller hålla emot alltför tungt i uppförs och nerför. Nerför är jobbigast för hästen.

Det är dock mycket svårt att hitta en loksele som sitter riktigt bra till shettis. (som med de flesta selar till liten häst) Jag har fått bygga om min, och stoppa i lite extra stoppning, samt flyttat på remmar, för att den ska sitta bra. Men nu fungerar den super. Vill jag ha en bättre måste jag låta skräddarsy en hos sadelmakare, men det får bli isåfall i framtiden.

Det tog ett par år innan shettisen var såpass tränad och stark att vi kunde köra ut på långturer flera gånger/v, (jag + 3 - 4 barn). Idag är det en baggis för ponnyn att dra min ganska rejäla flakvagn 1,5 mil på grusvägar och skogsvägar, med en del backar. Jag kör obromsad vagn.

Det mesta går i skritt förstås, och jag brukar kliva av i de tyngre backarna, Men ponnyn har korta ben så utflykterna innehåller oftast en rast då vi selar av, låter honom beta, packar upp kaffekorgen och barnen får leka och springa av sig myrorna i benen. Det är svårt för dem att sitta stilla på ponnyvagnen så länge. 1,5 mil i "energisparläge" med mycket skritt tar uppemot 5,5 tim inkl paus.

Vad har du för häst, och vilken typ av sele ( om du har sele redan, förstås)?
Är det kuperat där ni kör, eller som här hos oss i Uppland - ganska platt? ;)

Lotta

Jag har en liten shettis på ca 105 cm. Nej vi har ingen sele ännu. Vi vill bestämma först vad för sorts vagn vi ska ha så vi köper rätt sele för att det ska fungera till den vagnen.
Vi har endel backar men inte särskilt branta utan mer långa och sega. Typiskt småland känns det som alltid massa långa sega backar

En gammal trillla som man byter hjul på till mindre gummihjul blir en utmärkt vagn.Den bör viktas lite bak ,det ör om man svänger 90 grader den blir tippig helst om den är tom bak.Trillor med dåliga trä/järn hjul är inte värda ens 500 kr.Lokor är alltid attföredra om hästen skall dra lite tyngre längre sträckor enligt min mening.Ett russ drar ledigt 3-4 pers om det inte är för backigt eller alltför långt . skettisar skall inte föraktas vad gäller dragkraft .

Okej ska kolla lite på trillor då. Men hur menar du med vikta bakåt? Hur gör man med skacklarna? Verkar som de flesta gamla vagnarna är byggda för stora hästar.

Något liknande din vagn men kanske lite kortare skulle jag vilja ha. Din vagn ser väldigt stor och tung ut. Går det att fixa kortare/lättare tro? Vill inte att han ska behöva dra för tungt. :crazy: Här blir det åtminstone i början tal om turer på 5-6 km kanske.

Ni ser ut att ha väldigt trevligt på korten

Min vagn kommer från smålandsvagnar. (jensa) Kvalitet som håller i åratal och man kan även beställa efter egna önskemål. Min vagn är beställd med fästen så man kan montera på prärievagnstak, extra säte bak och parstång samt extra svängel, summa ny vagn 9500kr (fast jag hittade min begagnad). Den har dessutom tippskydd så den inte kan vika sig i framvagnen och tippa.

Visst borde den gå att få kortare och lättare. Skacklarna går att korta en bra bit, och flaket i bakkant kan man nog korta av.

Sen finns det ju stuteri jäboruder som också säljer ponnyvagnar små o nätta till hyfsade priser. Du får googla så hittar du dit...

Vagnen är ganska lättrullad. Barnen drar den lätt över gårdsplanen, och jag har inga problem att själv dra den i rejält brant backe (utan folk på den förstås).

Okej den ser så stor och tung ut men då är det inga problem kanske.
Ska googla på de du tipsa om tack!

Googla Jäboruder och deras maratonvagn så väldigt trevlig ut men ack så dyr. Såg ut som 1 vuxen och 2-3 barn skulle kunna få plats där. Men är det någon vagn som man kan lulla runt på vägar och grusvägar med?

Senast ändrad av en moderator:

på maratonvagnarna har man grom ,om man lägger i lite vikt bak blir den stabilare vid sväng .skaklarna går sannolikt att bygga om .

Okej den ser så stor och tung ut men då är det inga problem kanske.
Ska googla på de du tipsa om tack!

Googla Jäboruder och deras maratonvagn så väldigt trevlig ut men ack så dyr. Såg ut som 1 vuxen och 2-3 barn skulle kunna få plats där. Men är det någon vagn som man kan lulla runt på vägar och grusvägar med?
Jag tycker du var inne på rätt spår med en flakvagn för det du ville. En maratonvagn är inte att rekommendera (förutom för att tävla maraton). Som Nordtravare skriver, man behöver en sk groom att hålla den på rätt köl i vändningar (vikter fungerar men man måste köra försiktigt ändå)...och som Elute skriver en flakvagn är inte så tungdragen som den ser ut.

Hmmm! Flakvagn och loksele tror jag det blir! Men om jag skulle bygga egen flakvagn om jag inte hittar någon vad ska jag ha för hjul/däck? går det att köpa skacklar löst? Till loksele ska man inte ha draglinor eller hur sjutton fungerar det?

om du gör ett underrede kan du lägga ett trillflak på .draglinor bör användas hästarna mår bättre av det .är det bara så det rör sig lite i selstickan blir det bra .baksele är av nåden också .stora skåttkärrhjul väl lagrade kan användas

Kolla på driveout.se. Där har de några exempel på flakvagnar för inspiration.

Okej! Då hade jag missuppfattat. Hade fått för mig att man inte behövde draglinor när man hade loksele men när man tänker efter så är det nästan logiskt eftersom det är i lokorna de ska dra.

Liknande trådar

Fritid Dottern fyller snart år. Hon har de senaste åren knappt viljat fira eller uppmärksamma sin födelsedag alls, men sa i dag att hon nog...
Svar
17
· Visningar
947
Senast: Luff
·
Relationer Jag fick en fråga från min partner här om dagen, som gjorde mig lite bestört... Han frågade vad jag skulle med honom till om det inte är...
2
Svar
31
· Visningar
1 946
Hemmet Jag äger ett litet hus (med betoning på litet) på en mindre ort, men med närhet till större stad med lite högre priser på fastigheter...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
3 050
Senast: nyttnick
·
Fordon Scenariot är som följer: Vi är på väg att köpa en campervan, en VW Transporter som förvandlats till en liten husbil, och har hittat två...
Svar
6
· Visningar
467
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka