Sv: Bygga en flakvagn?
Det enklaste är nog att köpa en färdig vagn, om du vill ha en bra flakvagn.
Annars kan du om får till det med bra jämvikt i rockarden, fästa en extra soffa för de minsta barnen mittemot den vanliga soffan.
2 brädor till sätet som du lägger tvärs över rockarden och om det inte finns ryggstöd i en hög framkant redan så måste du sätta dit. Så åkte jag och barnen i början, när de var mindre. Detta fungerar inte så bra om barnen är stora (mina blev för stora när de var 3, 5 o 6 år), då det blir lite för tungt i däckeln, och för tungt med bröstsele öht. Jag fick fästa extra tyngder längst bak på rockarden så den inte blev framtung. (ryggsäck med ett par stenar som jag hängde allra längst bak, man får prova sig fram)
En liten häst men som har fått träna upp muskulaturen under längre tid, orkar gott och väl dra familjen med lite större barn på flakvagn, även längre sträckor. Det man får göra för att underlätta för ponnyn är att kliva av så hästen inte behöver dra eller hålla emot alltför tungt i uppförs och nerför. Nerför är jobbigast för hästen.
Det är dock mycket svårt att hitta en loksele som sitter riktigt bra till shettis. (som med de flesta selar till liten häst) Jag har fått bygga om min, och stoppa i lite extra stoppning, samt flyttat på remmar, för att den ska sitta bra. Men nu fungerar den super. Vill jag ha en bättre måste jag låta skräddarsy en hos sadelmakare, men det får bli isåfall i framtiden.
Det tog ett par år innan shettisen var såpass tränad och stark att vi kunde köra ut på långturer flera gånger/v, (jag + 3 - 4 barn). Idag är det en baggis för ponnyn att dra min ganska rejäla flakvagn 1,5 mil på grusvägar och skogsvägar, med en del backar. Jag kör obromsad vagn.
Det mesta går i skritt förstås, och jag brukar kliva av i de tyngre backarna, Men ponnyn har korta ben så utflykterna innehåller oftast en rast då vi selar av, låter honom beta, packar upp kaffekorgen och barnen får leka och springa av sig myrorna i benen. Det är svårt för dem att sitta stilla på ponnyvagnen så länge. 1,5 mil i "energisparläge" med mycket skritt tar uppemot 5,5 tim inkl paus.