Bygga egna marsvins burar ?

G

Guinea

Jag hör från alla att det bästa är att man byger egen marsvins bur :) Då dom blir stora och så men jag har ett problem

Min mamma ( Jag är bara 10 år ) jag tänka bygga en bur med pappas hjälp av trä men mamma säger att man måste ju ha plast i botten annars börjar det ju lukta men hur ska man fixa plasten ? För i gammla buren är det ju plast för den är köpt i en djur affär men jag vill att dom ska få det stööre :)

Hur har ni gjort ?

Har ni plast i botten ?

Sv: Bygga egna marsvins burar ?

Gällande botten så stämmer det att du bör ha något som täcker träet då det suger åt sig urinen.

Våtrumsmatta funkar bra, jag vet folk som klarat sig på vaxduk också.

Hayah och Nagelacksberoende här på buke vet jag har hemmagjorda burar och bilder i relativt nya trådar. Kolla där. :)

Man ska ha våtrumsmatta fast limmat med ofarligt lim och eller silikon, eller kan man ha vanlig vax duk men den måste bytas oftare då urin sliter så.
Jag själv har ingenting då min bur är begagnad och använd sen tidigare. Dock dränker jag den i en lösning ättika och vatten först när den var klar och varje gång jag städar på så vis hålls den fräschare.

Lycka till! :)

har två hemmabyggen som är ihopsatta.
Den ena är en spånbotten med ilagd vaxduk.
Den andra är i trä, men botten är en mörkbrun "blank" behandlad skiva som inte drar åt sig fukt. Minns inte vad de kallas :p

Ingen av dem luktar iaf!

Såhär ser de ut;
filur.jpg

Bottnen i den större är likadan som "ryggen".

Ok :)

Ska försöka övertala mamma nu för isåfall får dom en bur på 170cm :D Fast dom är ju bara 2 men det blir nog roligt för dem :)

Ska försöka hitta en vaxduk också :)

Va fint du hade det :)

Jag passa på att gör stor bur när du ändå gör den själv! :)
Mina är 150x70 och 70x100, hade inte velat ha mindre till mina faktiskt. Deras värld är liten nog ändå ;)

Ok :) Aa dom kommer få det stoort men den är lite sne så den går snett så det minsta är 45 :/ men längden är 170 och det längst den andra delen ärtyp 1 m men jag tror det blir bra :)

Aa

Hur många marsvin går i dina burar på bilden ?

Denna tråden kommer jag följa.
Hoppas fler lägger in bilder på sina!

Jag ska nämligen ha som sommarlovsprojekt att bygga en bur till mina två kaniner (en utebur). Den kommer bli större än den jag har nu och jag tror de kommer trivas bra i den. Funderar på mått/höjd/bredd/antal våningar och sådär fortfarande men det löser sig. Jag funderar också på hur jag ska gå till väga när jag bygger den..

:)

Aa det var en smart ide :)
Fast jag har ju plast och behöver nåt som tar plats för annars ser det tomy ut just där :)

Aa men ungefär hur mkt kostade allt trä till era burar ?

Vill gärna veta hur mkt era burar koatade att göra ?

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 826
Senast: Anonymisten
·
Anläggning (Jag testar att ställa frågan i den här tråden istället för att göra en ny i ämnet - gissar att många här har koll.) Hur många här...
2
Svar
23
· Visningar
2 305
Senast: Svartkatt
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 236
Senast: Enya
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 168

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka