Bygga eget stall.

D

Dequines

Nu vet inte jag riktigt vart jag skulle lägga den här tråden, men jag chansar.

Då jag nu går i planer på att bygga ett eget stall så undrar jag vad ni har i era stallar? utrymmen, rum osv? varmvatten el inte. osv!

motivera gärna, bara kul att få mer motivation, och kanske nya ideér! :rofl:

Sv: Bygga eget stall.

jag är en sån som absolut inte vill ha saker ståendes och hängandes i stallgången, usch och fy..

nödvändiga rum:
sadelkammare
foderkammare (ev hönedkast i detta rum eller i litet utrymme med dörr från foderkammaren)
redskapsrum (plats för dagens täcken och ströbalar, skottkärra, grep, sop, verktyg m.m)

övriga rum:
tvätt och torkrum
toalett och vilo/fikarum, vvkokare och kylskåp, soffa
förrådsrum för säsongsgrejer och sånt som inte används varje vecka..

håller med lite-> vad tycker du om "halv-dörrar"? eller ja.. lite lägre boxävggar framtill som de gamla stallen gjordes..? vet ej hur jag ska förklara.. men jag är lite såld på äldre stallar faktiskt.

Har ett litet stall med plats för 4 hästar. Har satsat på en skötesplats som inte är stall gång med bra utrymme, 3 m bred och gått om plats bakom och framför hästen. Jämte har jag sadekammaren där alla grejor är. Det är super smidigt att ha den jämte skötesplatsen. Torkrum till täcken har jag i pannrummet och vatten till stallet drar jag en slang från huset(kallt eller varmt vilket jag vill) finns möjlighet att koppla in vatten till stallet med har hitintills inte kännts nödvändigt när det inte är ett dugg jobbigt att dra slangen de få meterna..

du menar inuti stallgången eller menar du som separata utgångar till hagen?

har du hästar som är snälla kan du ha halva dörrar utan galler in mot stallgången, men då bör du göra den minst 3 m bred så att en häst på stallgången kan komma ifrån en boxhäst som hugger eller nafsar..

Liknande trådar

Hemmet Jag äger ett litet hus (med betoning på litet) på en mindre ort, men med närhet till större stad med lite högre priser på fastigheter...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
3 069
Senast: nyttnick
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 830
R
Relationer Konstig rubrik kanske men jag ska förklara. Jag har iprincip alltid varit väldigt blyg och så. Och ända från jag var liten så um gicks...
2
Svar
35
· Visningar
2 353
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 784

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka