Bygga egen foderautomat

Perla

Trådstartare
Visste inte vart jag skulle lägga tråden, men provar här :)

Jag har letat som en tok men hittar inte :(.

Vill bygga en höautomat som går på timer till hästen. Frågan är bara vad jag ska använda för timer? Magnet är fixat men vet inte vad jag ska ha för timer som går att koppla till 12 volts batteri, alt om det finns någon lösning som släpper ner "locket" så höet trillar ut utan bilbatteri eller kontakt i vägguttaget?

Någon som vet vad man ska använda eller har nån idé om vad man kan använda istället för timer?

Tacksam för svar :)
 
Visste inte vart jag skulle lägga tråden, men provar här :)

Jag har letat som en tok men hittar inte :(.

Vill bygga en höautomat som går på timer till hästen. Frågan är bara vad jag ska använda för timer? Magnet är fixat men vet inte vad jag ska ha för timer som går att koppla till 12 volts batteri, alt om det finns någon lösning som släpper ner "locket" så höet trillar ut utan bilbatteri eller kontakt i vägguttaget?

Någon som vet vad man ska använda eller har nån idé om vad man kan använda istället för timer?

Tacksam för svar :)

Frågan är intressant, så jag vidarebefordrade den åt mannen. Han menar att timers med väggkontakt går på växlingarna i strömmen men det är ingen skillnad vad dom reglerar i kretsen dom kopplar på/av. Borde gå att få en som det går att koppla in så det reglerar 12v systemet som magneten antagligen kräver.
Om du inte har möjligehet till växelström i närheten så borde det garanterat finnas timers för 12v system också, men du behöver hämta den på en riktig elfirma. Sök upp en sådan du. :)
 
Visste inte vart jag skulle lägga tråden, men provar här :)

Jag har letat som en tok men hittar inte :(.

Vill bygga en höautomat som går på timer till hästen. Frågan är bara vad jag ska använda för timer? Magnet är fixat men vet inte vad jag ska ha för timer som går att koppla till 12 volts batteri, alt om det finns någon lösning som släpper ner "locket" så höet trillar ut utan bilbatteri eller kontakt i vägguttaget?

Någon som vet vad man ska använda eller har nån idé om vad man kan använda istället för timer?

Tacksam för svar :)

Var ska den sitta? Hage. Finns färdiga lösningar i form av magneter som går både på ström, men även äggklocksmodell. Dvs du ställer in tiden manuellt med den senare.
 
Var ska den sitta? Hage. Finns färdiga lösningar i form av magneter som går både på ström, men även äggklocksmodell. Dvs du ställer in tiden manuellt med den senare.
Vart får jag tag på äggklocksmodellen? Den ska vara i min hästs fålla. Hon är skadad och behöver gå ner i vikt så hon kan inte ha fri tillgång på grovfoder så då måste jag lösa allt med fodringar minst 3 ggr per dag som inte alltid går. Det skulle vara mycket enklare med en sådan automat då det räcker att komma till stallet en gång om dagen :)

@Pox det skulle vara riktigt snällt om du ville göra det :). Ska be min karl läsa här sen då han förstår el bättre än jag ;)
 
Vart får jag tag på äggklocksmodellen? Den ska vara i min hästs fålla. Hon är skadad och behöver gå ner i vikt så hon kan inte ha fri tillgång på grovfoder så då måste jag lösa allt med fodringar minst 3 ggr per dag som inte alltid går. Det skulle vara mycket enklare med en sådan automat då det räcker att komma till stallet en gång om dagen :)

@Pox det skulle vara riktigt snällt om du ville göra det :). Ska be min karl läsa här sen då han förstår el bättre än jag ;)
Kan du inte fodra minimalt med hö morgon och kväll och sen ge fri tillgång på halm under dagen?
Det fungerar på min skadade som bantas :)
 
Kan du inte fodra minimalt med hö morgon och kväll och sen ge fri tillgång på halm under dagen?
Det fungerar på min skadade som bantas :)
Hon äter upp allt snabbt. 6 kg hö i finmaskigt nät på knappt 4 timmar. Halmen har hon hela tiden, men äter knappt av den. Vill inte gå ner och hårdbanta direkt. Vill minska långsamt på höet så hon inte rasar i vikt och får magproblem :/
 

Liknande trådar

Fritid Jag behöver ett förråd att ha tex skidor, campingutrustning, julpynt och sånt man inte använder mer än några dagar per år men ändå vill...
Svar
11
· Visningar
37 794
Senast: ptr
·
Anläggning Nu har vi äntligen hittat vårt hus med tillhörande ladugård som nu ska byggas om till stall :banana: Det är inte stort, inte lyxigt men...
2 3
Svar
51
· Visningar
5 608
Senast: majha
·
Anläggning Bor i ganska häst-tät kommun om ca 15000 invånare. Funderar på att bygga mellanstor anläggning för inackorderingar. Detta skall finnas...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
9 559
Senast: Mabuse
·
Hästvård Jag är ute efter en foderautomat till min häst att ge ett mål extra hö i boxen sent på kvällen. Har googlat en det och hittar bara...
Svar
15
· Visningar
6 975

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp