Bygga car-port där hästsläpet får plats.

Blandrastik

Trådstartare
Funderar på car-port här hemma. Men hur fasen räknar man, så lutningen blir 10-grader på taket? Finns ju inga standardlösningar där hästsläpet får plats.
Släpet är 2, 75 högt, jag vill ha 10-graders lutning på taket, hur räknar man?

Fler som byggt car-port till släpet? Tips och idéer, tack. :)
 
Funderar på car-port här hemma. Men hur fasen räknar man, så lutningen blir 10-grader på taket? Finns ju inga standardlösningar där hästsläpet får plats.
Släpet är 2, 75 högt, jag vill ha 10-graders lutning på taket, hur räknar man?

Fler som byggt car-port till släpet? Tips och idéer, tack. :)
inte byggt ngn carport men så länge lägsta kanten på taket är typ 5cm högre än släpets högsta punkt så går det.
då jag parkerade släpet i ladan så var det på centimetern att vi kom in :p, men andra öppningen till ladan saknades det en 5cm pga att det var mer grus utanför :/. dvs gick inte att vara smidig och köra rakt igenom med släpet utan man fick backa och trilskas en hel del för att få in det.
 
På xlbygg finns en snabbräknare på taklutning. :D
Säg 2,80 i bakkant och plus tio procent i framkant? Kan det bli så?

Har carport till mitt släp, men är inbyggt i uthuset.
Har inte många centimeter tillgodo åt något håll men oj vad det är värt att ha under tak! :up:
Backar in, går inte åka genom, det hade ju varit smidigt annars.
 
Följer tråden med intresse, vi har precis skickat in bygglovsritningar på garage+carport där carporten ska rymma hästsläp och bil bredvid varandra :bump:
 
Berätta, hur stort har du tänkt? Högt? Vad har du för budget?

Plattan blir 18*7,8 m. Varav halva blir carport. Plats för två bilar i garaget och två i carporten där ena ingången till carporten blir högre så att transporten får plats.
Carporten blir 3 meter takhöjd invändig och hästtransporten är ca 2,70-2,75

Budgeten... Ja du, vi hoppas kunna hamna under 300´000 :- för hela bygget. Men vi har med i beräkningen att sånt här kan dra iväg :angel:
Vi gör så mycket vi kan själva.
 
Funderar på car-port här hemma. Men hur fasen räknar man, så lutningen blir 10-grader på taket? Finns ju inga standardlösningar där hästsläpet får plats.
Släpet är 2, 75 högt, jag vill ha 10-graders lutning på taket, hur räknar man?

Fler som byggt car-port till släpet? Tips och idéer, tack. :)
Funderar på car-port här hemma. Men hur fasen räknar man, så lutningen blir 10-grader på taket? Finns ju inga standardlösningar där hästsläpet får plats.
Släpet är 2, 75 högt, jag vill ha 10-graders lutning på taket, hur räknar man?

Fler som byggt car-port till släpet? Tips och idéer, tack. :)
 
En större byggmtrlfirma namn börjar på X har en lathund för den beräkning du vill göra, googla beräkning takvinkel så hittar du.
Kolla upp behov av mer lutning pga snözon också.
 
Bygglov inlämnat, men jag börjar bli skeptisk. Släpet är 2,75, alltså bör längsta takhöjd vara 3 meter. Med en lutning på 10 grader blir andra sidan 4 meter. Det kommer ju att snöa in på bilen? Det blir ju ashögt.

Vet inte om jag istället bygger en car-port och nåt sorts party-tält åt släpet. Hittar ingen som gjort nån liknande. Finns det nån här?
 
Det går ju att bygga ner en meter vägg ovanför öppningen så att säga, så du får en öppningshöjd på t ex 2,9 meter. Det måste ju inte vara helt öppet från takkanten och ner.
 
Vår carport är 4 meter i framkant och 3 i bakat. Det snöar inte in utan funkar bara bra. Dock har vi satt ett kapell på 1 m i framkant för att minska öppningen men ändå kunna ta bort vid behov. Vår carport är ändå inte täckt helt på sidorna. Kan ta en bild sen när jag kommer hem i em.
 
Kan du inte bygga vägg på sidorna? Gles panel eller liknande så att det blir någon nytta av carporten även när det blåser snö på tvären :).
 

Liknande trådar

Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 195
Senast: Ajda
·
Övr. Hund Hej! Jag har en valp/unghund på ca 6 månader idag. Det är en golden av jakttyp och jag tycker att hon klarar rätt lite för sin ålder...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 576
Senast: Amaranthe
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 114
Hästvård Imorgon ska jag ringa Husaby för utredning. Igår fick distriktarn komma ut akut. Min häst fick ngt anfall. Förra helgen trampade hon...
2
Svar
26
· Visningar
5 494

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp