Sv: BVC-tråd

1 års kontroll idag av Maja!

Lekte med en pojke på 2 år i väntrummet, de va lika långa...

Vikt:9200g
längd: 84 cm........

Följer sin viktkurva från födslen, har inte avikt från den någon gång, längden däremot finns ingen kurva längre den går rakt upp :D

Går utan problem, "pratar" massor, en hel del förståligt också som Mamma, Pappa, Tack, Äta, Titta, vovve mfl!

Missat att skriva in här ju.....Var på 10-månaders kontroll för 1 vecka sedan

Vikt: 9530 g (endast gått upp 320 g på 2 mdr)
Längd: 75 cm
Huvud: minns ej nu och orkar inte kolla i "boken"

En aktiv liten gosse, trodde dock han skulle gått upp mer på 2 månader, men så mkt som han rör sig så e det klart man gör av med mkt...(synd inte jag var lika duktig på det :o )

Nästa BVC besök har han hunnit bli 1 år redan...var har tiden tagit vägen?????

kl

Idag var vi pa 1-arskontroll hos barnläkaren.
Hon är nu 72 cm lang och väger 8800g, fortsätter att följa sin kurva perfekt.
Ögonundersökning var det idag ocksa, hon klarade den bra.
Läkaren undrade om hon hade svenska längdskidakningsgener eftersom hon gar sa bra :) Hennes österrikiska pappa tycker nog att hon ska satsa pa alpint.

Hon fick ocksa lämna lite blod för att kolla järnvärde, gör man det i Sverige?
Hon tyckte inte om att fa ett stick i fingret. Allt sag bra ut där.

Hon fick ocksa lämna lite blod för att kolla järnvärde, gör man det i Sverige?
Hon tyckte inte om att fa ett stick i fingret. Allt sag bra ut där.

Var på 1 års kontroll med Maja förra veckan, där togs inget blodprov iaf, bara vacc-sprutor!

Besök idag, sonen 5 månader.

Vikt: 7220 g
Längd: 66cm
H omf: 42,5 cm

Sprallig och glad :laugh:

2010-02-03 6-månaders läkarkontroll ua (säger man så haha?)
Vikt 7490 g
längd 67,5 cm
h omf 43,8 cm

Idag (7 mån om 1 vecka)
Vikt 7990 g
Längd 68,9 cm
H omf 44 cm

*kl*

Ettårskoll i förra veckan!

11200 gram och 77 centimeter!

Följer kurvorna som ett lite "skolexempel" som läkaren uttryckte sig... ;)

Håller precis på och börja gå, har tagit några få steg i fria luften och går hjälpligt om han får hålla handen. :)
Snackar inte så mycket, mest "Titta!!" och "Däh!" (Där...) pekar och grejar.

Stoppar "grejjer" i alla hål han kan hitta, glas, flaskor, hålet i vår IKEApall....

FUll fart hela tiden!!

Chelsea 4mån 2dgr (3mån)

Vikt: 8200gr (7350gr)
Längd:64cm (62,5cm)
Huvud: 43cm (42 cm)

Fick omdömet piggt och glatt intryck :D

KL.
Molly 5½ månad:
Vikt: 7200 g
Längd: 67 cm
Huvudomf: 43 cm

Följer medelkurvan :).
Fick 2 sprutor och skrek till litegrann, och skrattade sen.
Läkaren tyckte att det var en tålig tjej :D.

Hej!

Har nu varit på 10 månaderskoll, Martin då 10.5 månad.

Längd: 78 cm
Vikt: 9760 g
Huvud: 45.3 cm.

Han har ränt iväg i länden nu och ligger en bit över "normal"
Vikten har planat ut och nu ska vi "fetta upp" maten med mer grädde och smör. Han kan ju inte vara stilla alls, knappt ens när han sover :)
Däremot har han ett litet huvudmått som planar ut!!?? Ännu tyckte hon inte det var några bekymmer då fontanellen fortfarande är öppen och "plattorna" rörliga...

I Övrigt ett A-barn sa hon :love::love::love:

Knapplån (men lite kul med en annan 10-månaders precis ovanför :))

Milton var där igår, han blir 10 månader imorgon.
Vikt: 9420 g
Längd: 73 cm
Huvudomfång: 47 cm

Då Mille endast gått upp 260 gram sedan 8 månaders ålder ska vi in på en extra viktkoll om en månad. Vi slutade amma för några veckor sedan och så har han ju börjat krypa och röra sig mer men läkaren ville för säkerhets skull att vi väger in en extra gång.

Vad har ni fått göra för "övningar" på 10-månaderskontrollen? Milton fixade bara en av grejerna (pincettgreppet som han är lite av en mästare på) men slå med klossar och klappa händer som han uppmuntrades till gjorde han varken då eller har gjort tidigare. Jag är verkligen inte en sån mamma som jämför eller blir orolig om barnet ligger efter men man blir ju illamående av dessa övningar som barnen förväntas (?) klara av utan att man vet att man "ska" träna på dem. :grin:

Vi har också varit på 10-månaderskontroll för ett par veckor sedan :) Han var 9 månader och 28 dagar.

Längd: 77cm
Vikt: 9900gram
Huvud: 48,5cm

Vår lille har inte heller gått upp mycket sen 8-månaders, totalt 310gram, trots att vi har extra fett i ALL mat (eller nja, inte frukten såklart) och han "åt som en ettåring redan som 8-månaders" enligt BVC. Dock är vår BVC-dam inte det minsta oroad för hon har sett vilket tempo han håller :angel: Han är alldeles makalöst rörlig.

Dock är man ju som mamma lite hönsig och jag hade helt klart hoppats på att han skulle ha gått upp mer :( Men men. Ingen extrakoll här dock.

Vi visste inte heller vad som skulle kollas på kontrollen, och vår lille klappar inte händerna på uppmaning, dock slår han ihop klossar etc så han gör den "rörelsen" själv, däremot har han inte så bra koll på betydelsen av "enklare ord" som de frågade om, eller snarare så är det inget vi "tränat" på direkt, men visst förstår han en hel del även om han själv lagt mer krut på sin fysiska utveckling ;).

Jag tror dock inte att man skall "träna" på övningarna direkt, utan det mer är frågor om de kommit dit i utvecklingen ännu, åtminstone uppfattade jag det så.

Vi fick utlåtandet MYCKET rörlig och stark liten kille (läkaren undrade om jag hade avlastning hemma ibland ;) ), som är mycket glad och charmig... :love:

Nej träna ska man väl inte men när de förklarar att "det är ju inte lätt att kunna om man inte tränat på det :)" så känner jag det som att jag missat normala "lekar". Klappa händerna tycker han är svinskoj när vi gör men tja, det är roligare att titta på än utföra. ;)

Samma med orden, frågar vi var kissen är söker han med blicken efter katten men vi har inte gått runt och pekat på lampor och tavlor för att nöta in orden, snarare har vi väl pratat mer allmänt med honom "nu ska vi byta blöja", "titta vilken fin vovve" osv.

Maten har vi också lagt i extra fett i och gärna grädde, nu har vi precis övergått till att ge honom vår mat, vi får se om det hjälper...

Ska dom första innebörden av ord redan vid 8 manader?
Min snart 13 manader gör det inte. Fragar man vart lampan är tittar hon i taket, men fragar man var mamma/pappa är tittar hon ocksa i taket. Fragar man vart katten är i en bok pekar hon pa katten ibland men kan likagärna peka pa hunden. Jag är inte orolig, hon har fullt upp med att springa runt och greja med saker, dessutom ska hon lära sig tva sprak (men just nu fokuserar vi mest pa ord som later lika pa bada tyska och svenska).

Hon vägde 8,8kg pa 1-arskontrollen men läkaren papekade inte att det var lite och sa inget om att vi ska ge extra fett eller sa. Hon följer iof sin egen kurva fint. Gatt upp 300g mellan 8 mander och 1 ar. Det verkar ocksa som medelkurvan här ligger lägre än den i Sverige. För hon ligger precis pa medelkurvan här.

På 10 månaderskollen så kollade de pincettgreppet, om han kunde slå ihop klossarna, klappa händerna och om han kunde krypa.
De frågade om han "förstår" vissa ord som ex lampa, hund och om han ev börjat prata eller om han jollrar mera nyanserat. Hon frågade också om vi tyckte att hörseln verkar bra, om han reagerar om jag ex står bakom och säger "titta"

Pincettgrepp används alltid till alla smulor och småsaker man kan hitta... Han fixade att slå ihop klossar och att klappa händera och han kryper på händer och knän. Han tittar upp i taket och visar med hela armen om man frågar var lampan är, men så gör han även om man frågar efter hunden, mamma, pappa... ja vad som :cool:
Säger mamma klart och tydligt med det är oklart om han "menar vad han säger... :)" Om man säger Aj Aj så säger han Aj Aj och skakar på huvudet :p
Han snackar iövrigt hela tiden och utforskar olika ljud och reagerar på "tilltal".

Men som sagt så har han varit lite senare än sina kompisar i utvecklingen, det är senaste månaden det verkligen har tagit fart. Man ska inte jämföra egentligen... förr eller senare så är de ändå på samma nivå :)

*KL*

Theo, 10 månader.

Vikt: 9055 g
Längd: 70,8 cm
Huvud: 45,1 cm

BVC igår. Theo blir ett år i morgon.

Vikt: 9810 g
Längd: 73,6 cm
Huvud: 46 cm

Han fick även två sprutor och blev kollad av läkare. Theo gick igenom besiktningen u.a! ;)

Nu behöver vi inte gå dit förrän han är 18 månader, men vi får komma dit och väga och mäta när han är 15 månader om vi vill.

KL

Ludwig 8 mån:
Längd: 73,4cm
Vikt: 8840 g
Huvud: 45,8 cm

9,5 mån:
Längd: 74,8 cm
Vikt: 9525 g
Huvud: 46,4 cm

Var uppe senast 10/3, men jag är lite dryg i starten :p BVC-ssk kommenterade som vanligt att han är en väldigt lättsam och glad liten kille :love:

Idag var det vägning och vaccination!
Sprutorna var jobbiga, i kanske 2 sekunder. Hon grät till, snyftade och kollade på sköterskan och garvade. Det var det :D

Siffor:

Chelsea 5 mån 7dgr (4mån 2dgr)

Vikt: 9090gr (8200gr)
Längd: 67cm (64cm )
Huvud: 44cm (43cm )

Tyckte hon växte jämnt och fint och var stark! :D

Fy vad stor hon är, döfränt!:D

Då kommer lilla goa-Moa här då:

5 månader 3 veckor
7900g
68cm
43.8 cm

Läkarkollen gillade hon inte, tog drygt en halvtimma innan hon slappnade av i höfterna så hon fick känna på dom:D

Fick utlåtandet Mycket stark tjej!

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Jag tycker att jag ofta ser mina egna gamla dagbokstrådar under rubriken "Liknande trådar" under senaste inlägget i en tråd. Det gör mig...
Svar
0
· Visningar
475
Senast: cassiopeja
·
Hästmänniskan jag går just nu på två ridskolor. en har jag gått på den jag va 6 år, men känner att jag inte utvecklas då det bara kommer in nya (o...
Svar
7
· Visningar
637
Senast: Badger
·
Hundhälsa Min första hund är nu 11 år (dvs hon är den äldsta hunden jag än så länge har haft), och hon har under åren använt sina tänder en del -...
Svar
2
· Visningar
460
Senast: Jeps
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 523
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar