Butta och ont i magen

Re: Uppdatering

Det är just det som är kruxet...stallägaren är som bortblåst :crazy: *ringer frenetiskt*
Hoppas på att hon är och handlar eller ngt :angel:

oftast målar man ju f-n på väggen och allt blir mycket bättre än man förväntat :D
MEN.....jag (är väl miljöskadad) har iallafall märkt att hästar som HAR eller har haft en virusinfektion kan dras med låga vita lång tid efteråt....det är ju inget farligt för en hobbyhäst, inte heller för en travare direkt men orken infinner sig inte(sista 500)
så förmodligen har hon ju haft nåt skit i kroppen, men i nuläget är det nog buttan som strulat till det...

Good Luck från Värmeland :D :D

hoppas du får tag på henne så ni kan åka och hämta din pärla!!
Veterinären har kollat på Dollar idag, du kan väl läsa på "mule" sen när du har tid och så?

Hur har det gått? Hoppas att du fått tag på stallägaren... Himla skönt att Vinafina mår bättre!

Sambon har ju körkort men vi har varken bil eller släp tyvärr... Hade gärna hjälpt dig annars... Bor ju lämpligt till iaf :)

Mvh Cissi (som tänkt MASSOR på dig och Vina sen vi pratades vid senast)

HEMMA!!!! :bump: :bump: (den försvunna stallägaren kom till rätta ;) )

Diagnos: Krampkolik :crazy:

De kan inte förklara hur/var/varför hon fått det, men det satt tydligen rejält hårt åt. Fick tydligen känningar igår kväll igen, så då fick det bli undersökning igen (tredje, aj..:crazy:). Efter det släppte det *andas ut*. Nu mår hon Kanonfint - alldeles för pigg och glad! :rofl: :rofl: Det blev ett jäkla liv på henne när jag och stallägaren kom fram till boxen...*rörd* :cry:
Vinafina trivdes så bra där (hehe :angel:) att hon inte ville gå in i transporten, så vi blev lite försenade (övertalning funkar alltid *flinar*), då vi skulle hämta folk vid tåget också lite akut...men men, vinafina har fått träffa fint dressyrfolk iaf, fick med beröm godkänt dessutom *stoooooolt*.

Nu blir det hö, betfor och linfrö ett par dagar. De Tror inte att det ska komma tillbaka, men vid minsta misstanke ska hon in direkt igen.. De vita blodkropparna var lite oroande, så jag ska försöka sno lite blod av henne och skicka in om en vecka.

Är glad över att försäkringen fanns, bara proverna har gått på 2230:- + moms... :eek: :confused: (intressant med specifiserad räkning..)

Men men, pengar är inte hela världen - nu är hon hemma i alla fall! :bow: :bow:

Angående de där vita. Efter ett kolikanfall som satt i i 12 timmar och INTE var i närheten av VinaFinas kolik så var de vita SUPERLÅGA och det lääänge. (Att vi tog blod var för hon gått ner kraftigt i vikt fort och verkat hängig innan, så jag hade bokat tid med vet och då passar kraken på att få kolik). Vet började yra om att immunförsvaret var nedslaget och det måste vara något allvarligt fel. Sen kom han på att koliken nog var boven, tydligen kan de bara av en sådan kolik hon hade (ätit något klart olämpligt och fått en redig feljäsning i tarmen, lukten som kom upp när hon sondades var obeskrivlig, som ruttna ägg ungefär *urk*) få väääldigt låga vita. Min dams var nere på nästan noll..

Åh fasen...Vinafina har ju i princip haft kolik sen i måndags eftermiddag (som har kommit och gått i attacker) tills igår kväll...intressant. Tack så Jättemycket för den infon! Nu har jag lärtmig något nytt :bow:

Jag vet inte hur pass låga de vita var, men de var låga i alla fall - räcker gott och väl för att jag ska oroa mig. Bara och hoppas på att de är lite högre om en vecka :).

Oh ja, tömmer som vanligt alla spannar jag ger henne (dricker väl...tja, 40-50 liter/dag). Har Inte lätt för att bli uttorkad tack och lov ;). Har även fått dropp två ggr på djursjukhuset

Ja men visst är det så - att man ska tro det värsta, då kan det ju inte bli så mkt värre! :D (denna gången var det dock djursjukhuset som fick mig att bli nojjig med tarmvredssnack..:crazy:)
En sak är iaf säker, ingen mer butta för vinas del! :bow:

Urk och tvi...sa vina när hon fick sina frön precis :D. ´Men men, hon får vackert vänja sig ;)

Hej hopp från skåneland :)

loppfrö kan säkert funka också. De ska /behöver inte blötläggas, så det blir lättare att lura i hästen. Eller linfröpellets..

Hon mår rätt så bra...öm i magen, men har inte ont - inte synbart i alla fall. Hon är Skitförbannad för att hon inte får normalt foder...bara betfor och äckliga linfrön :crazy:. Men men, det slinker ner i alla fall... ;) Dock inte med den glupska fart som tidigare, äter inte heller upp sitt hö - lämnar inte ett strå annars. Visst oroar jag mig, men så länge hon äter och allt annat funkar som det ska så... Alla i stallet är hyperobservanta, mobilen skrålar bara hon står snett med ett bakben...de är urgulliga! :love: Brunte, hennes granne i stallet (shettis) är såååå glad över att hon är hemma igen *hihi*. Vi har inte galler mellan boxarna, så vinafina står med huvudet så långt hon kan ner i hans box...nedanför står han med huvudet under hennes mule...så jäkla stt...*rörd* :cry: Ännu bättre är det att han inte behöver rymma mer nu när hon är borta - han har sprängt staket vill jag lova under tiden hon var inlagd :crazy:.

åhh, hästarna är för söta! Jag kan se det framför mig :)

Man får nog räkna med att det tar ett tag innan hon är helt pigg igen.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Valp 2024
  • Annonsera mera hundar 2

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka