Butta och ont i magen

Re: Uppdatering

:( :( meeen. Det är inte rättvist. Om jag fick bestämma skulle jag bestämma att Vina var frisk. NU! bums. Verkställ!! :mad: :( *kraaam*

Tack, det behövs.. :)
Hon är 18 ½...i mkt bra skick, förutom spatten då.. ;)

Håller en massa hovar och tassar, både jag och Lilla O! Försök att sova lite du och vila dig, det kan du behöva sen! Fast jag vet att det inte är så lätt... :crazy:

Hoppas att det inte är något allvarligt och att hon snart är hemma igen!

/ Maris

tarmvred är jag speciallist på!
En av våra hästar har ahft det tre ggr, med ett par års mellanrum.
Första bvesöket blev dyrare då vi komm in akut. De fick öppna henne direckt och kunde inte undersöka henne (för hon hade inte klarat sog då).
Andre gången ville kolikane inte släppa, så vi körde in med henne, Jo mkt ricktigt så var tarmen på fel ställe, men det var 50% chans att den la sig fel eller rätt. Den kasade åt fel håll. Operation igen.

Tredje gången var vi med inne i tid, med då hade stoet ett 4 veckors föl med sig. Stoet fick opereras igen.
Dock sa vet. att detta var sista gången han kunde rädda hennes liv, då tarmen har tagit mkt skada.

Anledningen att detta händer är att hon har ett långt njur och *** (glömt) bälte, och där över hänger sig tarmen.
Dock så kan vi rädda hennes liv, då det finns en ny operation (titthål) som syrt fast bältet så att tarmen inte kan hänga sig där över.

Jag hoppas att det inte är tarmvred, efter som det kostar mkt pengar, ävan fast hästen är väl försäkrad!

Jag vill inte göra dig nervös, men har hästen tarmvred så stiger inte pulsen, utan den är normal. En vet. förklarade det för oss.
Vi hade en dansk vet. till våran häst. Superduktig, Och har en hel del kunnande inom tarmvred (han har ju haft våran häst två ggr).

Håller tummaran att det är något okompliserat med vina!

Hoppas verkligen att det släpper så att hon blir pigg igen!

Ang Aloevera så tror jag att det är olika sorter, har själv aldrig hört att det skulle orsaka magproblem,iaf inte ren aloevera gel (som finns inuti bladen), däremot de produkter som innehåller hela bladen, då bladens utsida innehåller aloin (eller hette det så?) som är laxerande och inte bra för magen. Eftersom man kan ha ren aloevera i sår så bör det ju inte vara frätande.

men det är som jag uppfattat det. :p

Så kan det ha varit, att vissa produkter innehåller av bladen med. Vet bara att det finns inrapporterade biverkningar med just någon typ av frätskador i magen på hästar. (Samtidigt som jag vet flera hästar som fått aloe vera juice just FÖR magproblem)

Finns en del fall rapporterade med "frätskador" i magen på folk med. men mindre nogräknade tillverkare kanske gör juice på hela bladet?

Jag vill inte göra dig nervös, men har hästen tarmvred så stiger inte pulsen, utan den är normal.

:crazy: :crazy: Hade jag ingen aning om...*nervös*

Pratade med djursjukhuset precis, inga förändringar (kan man inte utesluta tarmvred då, det borde ju hänt ngt nu i så fall? :confused:) och gastroskopi ska göras under dagen. Ska kontakta vet. vid fyra igen...
Det var en dansk vet. som tog emot oss igår (Bo Eriksen), han var jättebra och tog sig Tid till att förklara...trots att jag inte minns så mkt..:crazy: Nu är det Jan Skidell som har hand om henne, han är en av de få veterinärer där som jag gillar - så det känns skönt att det är just han som har hand om henne (är ju dessutom invärtesspec. och forskar om magsår just nu).

Men du, jäklarns vilken fighter er häst är!!!!! :eek: :bow: :bow: Inte illa!!!

Nej, du kan tyvärr inte utesluta tarmvred, det kan ha ett ganska långt och odramatiskt förlopp över flera dagar och sen blir det akuuut. Men du kan glädja dig åt att hon iaf inte har en tarm snodd eller liknande, dvs jätteakut tarmvred.

Vi fortsätter hålla tummar, tassar och hovar härifrån!

Fasen också...trodde det..:crazy: Nu ska det letas info om tarmvred, är det någon som vet några bra internetsidor så skrik till är ni snälla! *desperat*
Nu tycker jag klockan ska gå lite fortare...:angel:

Leta inte info, då får du bara spader... Lita på din veterinär i stället, du verkar ju ha hittat en som verkligen kan tarmvred!

Hoppas verkligen att det går bra!

mandalaki

Hur mår hon nu?? *orolig*

Ang otur så har jag kommit väldigt linrigt undan om man jämför med dig och t.ex. Alexandra. En liten varning på senan + huggormsbett(alt. vrickning), samt några mindre sår känns inte som så "jobbiga" åkommor. Fast visst var det inte kul att ställa av pållan i så många månader.. Det var förresten inte "nödvändigt", för enligt veterinären så har hon inte haft nån senvarning.. och att hästar faktiskt ömmar när man trycker håårt på senfästena eller vad det var.. :o :crazy:

Nu har jag pratat med veterinären...och det verkar som om jag kan andas ut, inget tyder på tarmvred längre *ÖVERLYCKLIG*.

MEN, ingen vet vad det är för fel med henne - de hittar inte källan :crazy:.
De har gjort gastroskopi på henne, har inte magsår i alla fall. Däremot var slemhinnorna väldigt fula :(, står på dropp igen.. De har tagit massor med blodprover (väntar svar på några tills imorgon också), något av dem *noll koll* visar på en virusinfektion i tarmen. Höga levervärden...men inte livshotande - tack och lov.

Hon är fortfarande fastande och förmodligen blir det gastroskopi imorgon igen, då ska de även ta biopsier. Veterinären skulle ringa imorgon, har jag en jäkla tur får hon komma hem...men frågan är om jag vågar.. :(

Naturligtvis glömde jag säga till om maxbeloppet (pratade med folksam, har 25300:- kvar att utnyttja...), men så länge det inte blir buköppning klarar jag det...om inte proven kostar en tusenlapp stycken dvs :crazy:

ÅÅÅÅÅHHHHH! Vilka goda nyheter!!! :banana:

Kan hon ha ätit något olämpligt i hagen som lett till ngn förgiftning? Ekollon...? Har hon inga andra symptom än magont som man kan se utan blodprov? Kan erlichia ge såna här symptom? :confused: Har inte veterinären ngn aning om vad det skulle kunna vara?

Fasen vad konstigt, men förhoppningsvis vet ni mer imorgon. Håller tummarna för er!

Det finns ingenting hon kan ha fått i sig, tro mig - jag har letat i hagen..:crazy: Inga ekollon (tack och lov!).
Hon har INGA symtom förutom att hon har ont i magen..helmysko :confused:. Har ingen aning om erlichia och såna här symtom, det borde ju isf synas något av alla de "klassiska" symtomen då, tycker man iaf.
Vet. har ingen aning om vad det kan vara, mer än att det är en virusinfektion i tarmen. Frågan är ju varifrån DEN har kommit? :confused:

Får vackert vänta tills imorgon... Tack för tummarna, de uppskattas! *kram :bow:

Vad sägs om en uppdatering till? :banana:

Veterinären ringde upp precis (den behandlande, pratade med annan innan) och gav mig rätt så trevliga besked :D.

Han babblade på som bara den, men nämnde ingenting om virusinfektionen i magen...nejdå, så var det inte - hon hade bara dåligt med vita blodkroppar, det visade proverna han precis fått svar på. Njur- och levervärden var Rätt så okej, dock en aning höga, men det var säkert en av bieffekt från buttan. SKÖNT!

Han visste inte riktigt Vad det var för fel med henne (oväntat :angel:), men ville för säkerhets skull ta en massa plåtar på henne imorgon för att inte ha missat någon gruskolik eller liknande...tjohoo och javisst sa jag! Sekunden efter, ööh...försäkringen, max 25.000:-...:crazy:. Men det var det ingen fara med, än så länge har hon "bara" kostat drygt 8000:- med moms. och röntgen går på 2-3000:- imorgon...så det fixar sig. Är röntgen okej imorgon får hon (som det ser ut nu) komma hem! :bump: :bump:

Nu väntar jag spänt på att bli uppringd imorgon förmiddag när röntgen är gjord....skulle ta henne först :).

Jag är SÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅ GLAD!!! :bump: :bump: :bump: :bump:

Andas..andas mer...lugn och fin..jättelugn...nu läser du det här UTAN att börja hyperventilera..

Men Cactus (unghästen med autoimmun sjukdom) hade magont som enda symptom under sina "kolikattacker". Tarmen igång, inget stopp etc. Men ooont. Nu nödslaktades hon ju, men vet var inne på tumörer, och hade det inte varit så kass diagnos i botten så hade man gjort ett bukpunktat... andas vidare, lugn och fin, det betyder inte att Vinafina har tumörer..andas.

mer bara för att det kan finnas fler som läser tråden och är intresserade av "konstigt magont"

:banana: :banana: :banana: :banana: :banana: :bump: :bump: :bump: :bump: :bump: :banana: :banana: :banana: :banana: :banana: :bump: :bump: :bump: :bump: :bow: :bow: :bow: :bow:

GUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUU VAAAAAAAA BRRRRAAAAAAAAAAAA!!!!!!!!

Åh så GLAD jag blir för eran skull!!!! Där seru! Det ordnar sig!!! KALASBRA!!! :banana:

*exalterad* :D Då kan jag ju få sticka in med lite onödig info här också.. Hehe. Måste berätta att jag har köpt ett par jättefina VITA benskydd för HALVA PRISET idag!! :D De är så fina! :love:

Jiiiieeeehaaaa! :bump: :bump: :bump:

GUD vad skönt det här var att läsa gumman! *massor av kramar* :banana:

Fortsätter hålla tummarna ett tag till dock - ingen idé att ropa hej förrän hon är hemma - jag är ju obotlig pessimist! ;) :banana:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka