Butta och ont i magen

Stackars pållen att ha ont. =/ Men jag tror att det kommit även om hon fått fortsätta med Naproxen, alla NSAID preparat har ju tyvärr magbesvär som biverkning, både på folk och hästar. Har du testat att ge henne Aloe vera (aloevera gel är bäst)? Det har mycket bra effekt mot magbesvär hos både folk och hästar! Dricker det själv och mår mkt bättre i magen nu. :)

Kan ju vara värt att testa iaf! Håller tummarna att hon piggnar till snabbt!

Kan man inte ge Losec till hästar? 10 mg:s är ju receptfria. Annars kan du ge gröna bananer. Innehåller samma ämne *s*.
Vill bara utdela en liten varningsklocka om djävulsklo. Vet 2 hästar som blev hjälpta av detta. Min pålla fick en morgon av misstag den enas frukost med 1 msk djävulsklorot i (fick för övrigt samma mat). Någon timme senare håller jag på att förlora min ögonsten i kolik.. :( Hon blev riktigt rejält dålig av denna ynka matsked.
Hoppas att det går bra för er. Håller tummar och tår.

Har en häst som inte tål Butta och liknande. I samband med kotledsinflammation fick hon Finadyne och tillsammans med det Losec. Losec är dock svindyrt att ge.. Min häst skulle ha det i fem dagar, 20 tabletter om dagen. Det går 28 tabletter i en burk som kostar 828:-, vilket gör en kostnad på 3.312:- för bara Losecen.. Men vad gör man inte för sina kära djur :crazy:

Du Jen, jag har just avslutad en kur på 100g (50 dagar) butta som jag ha gett tillsammans med Proviva.
Min pålle har väldigt känslig mage men det verkar som om Proviva hjälpte magsäcken att klara angreppet.
Han fick alltid hö före buttan eftersom fiberrikt foder binder de aktiva ämnen och förlänger magsäckens upptagning av läkemedlen (det står i följesedeln).

Skickar massor med tröstkramar - det är ju inte klokt hur du drabbas... ska oturen aldrig ta slut :confused:

Hur är det dig själv efter operationen?? Fortfarande lika ont? Hoppas du är på bätringsvägen i alla fall.

I måndags var jag med pållan till ATG för 4:e gången. Ingen behandling denna gången, men dock fortfarande liten markering. Ska tillbaka v. 48 för att kolla om hovledsinflammtionen har läkt ut.

Nu i måndags gick lastning OK, men när vi kom hem så ville hon inte kliva ur transporten :eek: Till sist vände jag på henne och det slutade med att hon hoppade ur transporten :eek: Tror jag äntligen har kommit på vad det är hon tycker är så himlan läskigt :idea: Baklämmen!!! Hon ville inte sätta ner sina hovar på den... :crazy:

Hoppas allt ordnar sig med Vina *håller tummarna*

Uppdatering

Jaha...veterinären sa till mig igår att ha "is i magen" och se vad som händer.
Kommer precis hem från Helsingborg, där Favina är inlagd för misstänkt tarmvred... :( :cry: Det är det enda vet. kunde tänka sig, allt annat är normalt *SUCK*. Stor utredning väntas imorgon...urk :(

aloe vera är kanon :D
sen finns även ett billigare "losec"..Nexium heter det är 100 tbl kostar runt 1400...10 tbl i 10 dgr har varit mina föreskrifter jag fått från vet.

Re: Uppdatering

Tänker på dig! Hoppas det går bra i morgon och de får ordning på Vinas mage :crazy:

Skickar massor med kramar...

Fyy, hoppas att det inte är det! Vad gör de åt det i så fall? Kan sånt släppa av sig själv, eller hur fungerar det?

/ Maris

Aloe Vera har orsakat magproblem på hästar. Det kan verka frätande.

De flesta hästar klarar det bra, och det ges ju ofta mot just magproblem, men det HAR alltså orsakat problem. Något att tänka på om man har häst med känslig mage

/Alexandra - med hästar med plåtmage men ger ändå alltid mag-tarmbalans när de får butta eller antibiotika numera. fast valacken käkade butta måååånga veckor i sträck utan minsta reaktion. Men matte är en nojig fan =)

Man buköppnar vid tarmvred. I enstaka fall släpper det bara av att de lägger dem på rygg men det är ett väääldigt litet fåtal och inget man ska räkna med. Så buköppning.. =/

Usch då.... :cry:

Hoppas verkligen att det inte är tarmvred! Men borde det inte vara mer akut om det är det? När lillan fick buköppnas så hade tarmen dels hängt upp sig mellan njuren och mjälten, och så hade den börjat vrida sig lite. Men det akuta då kanske var upphängningen och att den stasat sig? Jag vet inte riktigt hur det funkar.

/ Maris

Jag fodrar Alltid hö först, oavsett om kraftfodret innehåller medicin eller inte...så det är iaf uteslutet att jag är "boven i dramat"...*andas ut*

Hoppas jag också, för ÄR det tarmvred måste jag avliva henne. Jag har "bara" ca 25.000:- kvar denna perioden och det räcker inte långt... :(.

Jag har inte så bra koll på det här med tarmvred (ännu mindre nu, skallen snurrar :crazy:), kan nada om symtom osv. Kan bara skriva det veterinären sa.. Han sa dock att tarmarna inte Riktigt låg där de skulle, men var inte dödsakut i nuläget - avvakta *suck*. Men det är konstigt som attan, ALLT är normalt för övrigt - bara "ont i magen". Snabbproverna ok, temp/puls ua...han kliade sig i skallen vill jag lova.. Än en gång är det bekräftat, jag HAR kosntiga djur! :crazy:

Skulle ringa vid 10-11 imorgon och få besked på vad som skulle göras under dagen (om hon inte blir sämre i natt dvs) och sen prata med vet. vid 16....får skriva mer då om vad som händer. Just nu vill jag bara ha hem min älskling :(

Neej!! *kramar om* Du ska se att det säkert inte är ngn akut fara! För då borde det ju ha ett snabbare förlopp!?

Kanske du kan höra med veterinären och kalkylera ut hur mkt det minst och max kostar dig. Kolla med låntagning etc.. Annars så har vi ju en fantastisk skara här, men det beror ju på hur mkt det ska hostas upp.. :crazy:

Du förtjänar verkligen inte allt det du fått gå igenom Jenny, jag förstår inte hur orättvist livet kan vara! Fy sjutton!! :(

Tycker också att det borde gå "snabbare" om det är så...men men, vad vet jag? :crazy:

Tänkte ta upp det med veterinären imorgon, samt kolla med försäkringsbolaget hur mycket jag har kvar att utnyttja - på kronan ;). Lån är det helkört med (pappa går Inte i borgen igen, har redan gjort det när jag köpte ny dator..), dessutom jobbar jag ju inte, så jag får inte ta lån.. Jag kan skjuta till 4-5000:- extra, men Absolut inte mer (har världens gulligaste stallägare, hon brydde sig inte om stallhyran...inte höet heller...det kunde vänta ett par månader...*snörvlar :cry:*

Ni ÄR fantastiska - men...ni har redan gett mig min älskade häst, hennes sjukdomar får jag klara av själv..men, du är jättegullig - tack för omtanken *KRAM*.

Jo tack, lite orättvist är det allt...vi är ett par stycken här som alltid "lyckas"...undrar vad vi gjort för fel egentligen :crazy:.

Jag håller verkligen tummarna för att det är något övergående! Hur gammal är hon?

/ Maris

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Extremt het häst
  • Kollagentillskott?

Omröstningar

Tillbaka