Busshållsplatser för skolbarn?

Fibusen

Trådstartare
Vi har kollat lite lätt på ett hus, det ligger lite utanför, men skolbussen går där och hämtar upp elever som bor ännu längre bort, men just vid huset vi kollat på finns det ingen busshållsplats, antagligen för att det inte bor några barn där, och det enbart är 3 fastigheter upp på den grusvägen huset ligger på.

Kan man på något sätt ansöka om att få en busshållsplats? Eller kan dom kräva att barnen ska kunna ta sig till närmaste busshållsplats (är kanske 1,5-2 km till närmaste busshållsplats när vi tagit oss ut till bilvägen)

Vi räknar alltså med att barnen behöver ta sig själva från huset längst grusvägen ner till vägen där bussarna går (en sträcka på kanske 1 km), men hade gärna sluppit att de behöver gå på bilvägen 1,5-2 km till närmaste plats. Är 70 väg och många timmerlastbilar åker där så känns inte alls säkert.

Det handlar alltså om att bussen ska stanna på ett ställe till, inte köra någon längre sträcka eller annan väg.

Handlar om barn i grundskola.
 
Huset ligger vid röda pricken, ljusgrått är grusvägen ner till ”stora” vägen, sen ligger närmaste busshållsplats vid den blå pricken ungefär.
 

Bifogade filer

  • IMG_6304.jpeg
    IMG_6304.jpeg
    43,7 KB · Visningar: 61
Skulle gissa att det kan bero lite på vägen? På små ställen stanna bussar normalt utan att alla stopp är markerade med hållplatsskyltar. På stora ställen kan platser vara olämpliga att stanna på av trafiksäkerhetsskäl om det inte finns en bussficka.
 
Samma där jag bodde ett år under gymnasiet, långt ut i obygden i Norrland. Där stannade bussen vid närmaste infart. På vintern stod man med ficklampor vid vägen för att bussen skulle stanna. Jättesmidigt.
Samma här. Under hela min grundskoletid stannade skolbussen vid infarterna till husen på slingan. Det var såklart några som hade lite längre att gå ut till "stora" vägen där bussen körde, jämfört med dem vars hus låg nära vägen, men aldrig några kilometer på större väg.

Detta var på landsbygd, men inte Norrland.
 
Där jag bor stannar landsbygdsbussen vid vägskäl/infarter där folk bor. Likadant om man plingar för avstigning.
Samma här :)
När grannens barn började skolan så gjordes ett stopp vid våran infartsväg. Finns ingenting som markerar att bussen stannar, vet inte om det kanske är vanligare vid större vägar?
 
Funkade på samma sätt med mina skolkamrater som åkte buss. Den stannade vid lämplig infart eller mötesplats.
 
Kolla med kommunen. Sådär smidigt som det låter för många av de som svarat i den här tråden fungerar det definitivt inte i min fd kommun. Där måste man ansöka om att fått ett busstopp, och det måste vara x km (3? minns ej exakt) från närmsta stopp för att det ska godkännas. Oklart om trafiksäkerhet och vägens lämplighet kan påverka beslutet (jag hoppas det, men kontakt med beslutande enhet i andra frågor gör mig tveksam).
 
Oj vilken tur ni haft! Här vet jag inte alls om det skulle funka så? Hur vet dom att barnen ska med bussen liksom och inte bara står där för att vänta på någon eller att barnen är ute på promenad? 😅

Vägen är en 70 väg, men på landet, mest åkrar runt med några få hus här och där, finns inga bussfickor utan bussen stannar på vägen där det står en busskylt.
 
Oj vilken tur ni haft! Här vet jag inte alls om det skulle funka så? Hur vet dom att barnen ska med bussen liksom och inte bara står där för att vänta på någon eller att barnen är ute på promenad? 😅

Vägen är en 70 väg, men på landet, mest åkrar runt med några få hus här och där, finns inga bussfickor utan bussen stannar på vägen där det står en busskylt.
Ja alltså man får ju ringa rätt kommunperson först 😅 som fixar busshållplatsen.
Men ja bussen har stannat för mig och bebis när vi var ute med vagnen en gång och frågat om vi väntade på någon.
 
Kolla med kommunen. Sådär smidigt som det låter för många av de som svarat i den här tråden fungerar det definitivt inte i min fd kommun. Där måste man ansöka om att fått ett busstopp, och det måste vara x km (3? minns ej exakt) från närmsta stopp för att det ska godkännas. Oklart om trafiksäkerhet och vägens lämplighet kan påverka beslutet (jag hoppas det, men kontakt med beslutande enhet i andra frågor gör mig tveksam).

Från huset så KAN det kanske bli 3 km, men med vårat flyt så är det väll 2,8 eller något! 🤣 Men har vi väl tagit oss ner till bilvägen så är det inga 3 kilometer till närmaste stopp.
Vi får hoppas att det ses till trafiksäkerheten annars, för jag hade inte velat att barnen går efter den där vägen i kolsvarta mörkret när timmerbilarna/lastbilarna susar fram. Vi har ett stort sågverk i närheten så går mycket tung trafik där. Vägen är dessutom kurvig och krönig.

Nu vet vi inte om det ens är aktuellt då vi inte ens varit på visning än, men det känns som om detta också är lite avgörande.
 
Ja alltså man får ju ringa rätt kommunperson först 😅 som fixar busshållplatsen.
Men ja bussen har stannat för mig och bebis när vi var ute med vagnen en gång och frågat om vi väntade på någon.

Snällt av chauffören ändå. ❤️ Just nu så bor vi med promenadavstånd till sonens skola så det har aldrig varit aktuellt att sätta sig in i bussarna. När jag var liten så vet jag att en busshållsplats flyttades av grannarna till utanför vårat hus då där den stod inte längre hade några barn som åkte. Men det var ju på 90-talet och saker fungerade säkert annorlunda då. 😅
 
Finns det en busstur är det nog inte så svårt att få till stopp, här är det typ en km till nästa stopp men vi fick ett eget ändå trots att bara ett barn åkte ibland (två nu då med min grabb, som åker på heltid). Sen kan sånt variera beroende på hur gammalt barnet är också tror jag.
 
Finns det en busstur är det nog inte så svårt att få till stopp, här är det typ en km till nästa stopp men vi fick ett eget ändå trots att bara ett barn åkte ibland (två nu då med min grabb, som åker på heltid). Sen kan sånt variera beroende på hur gammalt barnet är också tror jag.

En är 11 och en är nyfödd, så den ena ska åka något år till, och den andra har några år bort innan han ska åka buss. 😅
 
Oj vilken tur ni haft! Här vet jag inte alls om det skulle funka så? Hur vet dom att barnen ska med bussen liksom och inte bara står där för att vänta på någon eller att barnen är ute på promenad? 😅

Vägen är en 70 väg, men på landet, mest åkrar runt med några få hus här och där, finns inga bussfickor utan bussen stannar på vägen där det står en busskylt.
Står man vid vägen så stannar bussen, simple as that :up:
 

Liknande trådar

Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
4 329
Senast: Liran
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 682
Hästmänniskan Ryttare, respekt?? Vi har ett hus och en stor lada. Bägge ligger vid en gårdsplan modell mindre, kan precis vända med sopbilen och...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
8 041
Senast: Jadzia
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
23 937

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Hur är processen
  • Avels fråga

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp