Buske/träd i kruka

Monkie

Trådstartare
Jag behöver insynsskyddad i min trädgård (hyres), sitter helt öppet och fikar och solar och tycker att det är olustigt. Vill helst inte plantera så tänkte att krukor/murarbaljor hade varit bra! Sträckan jag skulle vilja ha insynsskyddad är 2 meter, mellanrum och sedan 2 meter till.

Det behöver inte vara vintergrönt, då hade jag nog tänkt ställa undan dem.

Har funderat lite på Tuja, men tycker egentligen bäst om bladväxter. Sen skulle jag gärna vilja ha det i år. Så vad finns det för snabbväxande buskar som skulle passa i kruka/balja? Bra om det är billigt också!

Om det skall vara insynsskydd när du sitte ner så behöver det ju vara närmare 1,5 meter (lite beroende på ifall folk går föbi nära, lägre eller högre höjd). Så högt och färdigvuxet på bredden blir lätt lite dyrare. Menar du att du har möjlighet att förvara plantorna över vintern på (nästan) frostfri plats?

Oavsett om du kan förvara plantorna över nästa vinter eller vill ha något som bara håller en säsong så skulle jag nog i första hand satsa på en klängväxt.

Har du möjlighet att dra upp från frön själv så kan du t o m försöka med ettårga t ex Ipomea, (blomman för dagen), vissa krassesorter eller bönor. De kan också finnas att köpa som plantor. Annars är humle, vissa clematis och bokharabinda snabbväxande. De senare är dock oftast lite dyrare. Fördelen med en klängväxt är att även spaljén skymmer lite.

När det gäller buskar så tänker jag kanske främst på syréner som inte brukar vara så dyra, men de doftar ju ganska kraftigt när de blommar. Finns sorter med mindre doft, men de brukar vara dyrare.

Om det skall vara insynsskydd när du sitte ner så behöver det ju vara närmare 1,5 meter (lite beroende på ifall folk går föbi nära, lägre eller högre höjd). Så högt och färdigvuxet på bredden blir lätt lite dyrare. Menar du att du har möjlighet att förvara plantorna över vintern på (nästan) frostfri plats?

Oavsett om du kan förvara plantorna över nästa vinter eller vill ha något som bara håller en säsong så skulle jag nog i första hand satsa på en klängväxt.

Har du möjlighet att dra upp från frön själv så kan du t o m försöka med ettårga t ex Ipomea, (blomman för dagen), vissa krassesorter eller bönor. De kan också finnas att köpa som plantor. Annars är humle, vissa clematis och bokharabinda snabbväxande. De senare är dock oftast lite dyrare. Fördelen med en klängväxt är att även spaljén skymmer lite.

När det gäller buskar så tänker jag kanske främst på syréner som inte brukar vara så dyra, men de doftar ju ganska kraftigt när de blommar. Finns sorter med mindre doft, men de brukar vara dyrare.
Ska kolla upp de du nämnde, men då behöver jag ju en spaljé i krukan också. Bokharabinda har jag haft i ett annat hus, på väggen. Där skötte den sig ju själv.

Jag har tänkt ställa dem på altanen i vinter, det är inte inglasat men det ser nog bättre ut att ta undan barret på vintern.

Fröså tror jag inte att jag vågar förlita mig på, iofs har jag haft blomman för dagen tidigare, den blev dock inte hög utan mer som ett trassel.

Syren tror jag blir lite dyrt.

Tack!

Om du köper häckplantor av syrén så brukar de vara ganska billiga (c:a 100 kr/st), speciellt i 10-pack (halva priset).

Jag har en gul klematis som är lätt att manövrera och som växer som en tok.
Inte min bild men en likadan planta.
9081032376350_1168293_a_25000_jpg.jpg

Jag behöver insynsskyddad i min trädgård (hyres), sitter helt öppet och fikar och solar och tycker att det är olustigt. Vill helst inte plantera så tänkte att krukor/murarbaljor hade varit bra! Sträckan jag skulle vilja ha insynsskyddad är 2 meter, mellanrum och sedan 2 meter till.

Har funderat lite på Tuja, men tycker egentligen bäst om bladväxter. Sen skulle jag gärna vilja ha det i år. Så vad finns det för snabbväxande buskar som skulle passa i kruka/balja? Bra om det är billigt också!
Det finns i princip ingenting som ger insynsskydd på en säsong och är billigt. Både syrener och klematis tar många år innan de vuxit på sig så pass att de erbjuder insynsskydd, dessutom är det tveksamt om de skulle klara sig med så liten jordmängd som en murarbalja. Jag har en spaljé med alpklematis som nu efter 4 år erbjuder hyfsat insynsskydd, och en avenbokshäck som är 6 år och fortfarande väldigt gles...

Om jag var du skulle jag köpa två fina staketsektioner med lagom höjd som insynsskydd. Det finns på exempelvis Bauhaus i en massa olika varianter.
https://www.bauhaus.se/utemiljo/tradgardsmiljo/staket/staket-grindar-tra.html?p=3
Så kan du plantera klätterväxter för prydnad snarare än insynsskydd. :)

Det finns i princip ingenting som ger insynsskydd på en säsong och är billigt. Både syrener och klematis tar många år innan de vuxit på sig så pass att de erbjuder insynsskydd, dessutom är det tveksamt om de skulle klara sig med så liten jordmängd som en murarbalja. Jag har en spaljé med alpklematis som nu efter 4 år erbjuder hyfsat insynsskydd, och en avenbokshäck som är 6 år och fortfarande väldigt gles...

Om jag var du skulle jag köpa två fina staketsektioner med lagom höjd som insynsskydd. Det finns på exempelvis Bauhaus i en massa olika varianter.
https://www.bauhaus.se/utemiljo/tradgardsmiljo/staket/staket-grindar-tra.html?p=3
Så kan du plantera klätterväxter för prydnad snarare än insynsskydd. :)
Kanske en bra ide att göra så istället! Låter faktiskt som att det blir finast och lättast!

Tack alla för svar!!

Om det ska gå snabbt så kör på sockerärter, bönor, luktärter och lite solrosor mellan.

Liknande trådar

Trädgård & Växter Jag är lite folkskygg :p och vill ha en undangömd trädgård. Baksidan av vårt hus är skyddad av skog och av huset då ❤, men ena sidan...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 898
Senast: sjoberga
·
Trädgård & Växter Har sett de superlånga trådarna om rumsväxter men känns lite mastigt att läsa igenom dem för mina väldigt specifika frågor innan jag...
Svar
11
· Visningar
1 815
Senast: Bapelsin
·
Trädgård & Växter Vi flyttade in i nya huset för lite drygt två månader sedan. Min erfarenhet av växter sträcker sig till krukväxter som inte blommar...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
5 564
Senast: labb
·
Trädgård & Växter 1/4 får vi nycklarna till vårt nya hus. Till huset hör en trädgård om ca: 1100kvm som är byggd i etage. Jag funderar på vad vi skall...
Svar
10
· Visningar
2 188

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka