Buskavel??

N

NiraK

Eller vad tycker ni?
Ett kallblodstravarsto betäcks med en PRE-hingst..
Stoet är maffigt, högrest med kort rygg och rejäl hals och ser ut att ha god ridhästexteriör. Galoppen är rund och fin, traven hyfsad, likaså skritten. Hingsten är godkänd och har tävlingsmeriter upp till motsv. St Georg.

Nirak

Är det inte det Christina Drangel ägnar sig åt, blanda PRE och kallblodstravare, i avsikt att få fram en ny ras (vilket tar sådär ett hundra år :D). Karolinerhäst, eller något i den stilen skulle den visst heta.

Jag har också en kallblodstravare med många fina egenskaper, och jag har börjat se mig om så smått efter en lämplig hingst. Men det kommer att bli en kallblodstravare, efter moget övervägande.

Immer

mja mjanej, skall man få fram en ny ras så måste man ju börja någonstans, resultatet bör ju bli spännande.

Här är en annan spännande hingst tycker jag
Tullstorp

Tyckte den var för lätt i typen för min smak! Men smaken är som baken! ;)

Nirak

Buskavel för mig är när man använder en inte godkänd hingst. Istället betäcker man tex sitt sto med grannens hingstiga ponny för att den har en så fin färg..... För ett tag sen såg jag på "efterlysningar", någon som sökte efter "Ardettisar" (tror jag att det kallades) att betäcka med. Detta skulle då vara korsning ardenner/shetlandsponny......! Man kan inte annat än häpna och hoppas att det var ponnyn som betäckte och inte tvärs om. Hemska tanke!

Buskavel för mig är när man tar första bästa billigaste hingst bara för att det ska så vara, utan en tanke bakom och en livslång plan för avkomman.

Att kombinera P.R.E med Kbl-travare tycker jag är utmärkt, något jag själv vill ägna mig åt den dag jag har det lämpliga materialet. Detta har vi diskuterat i några år nu, och jag tror definitivt på den kombinationen, med rätt material som sagt.

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 919
Avel Har ett sto som kommer betäckas antingen under 2017 el 2018 och skulle vilja spåna lite på hingst. Stoet är e. Quebec ee. Quidam de...
Svar
10
· Visningar
1 913
Senast: KickiH
·
Avel Jag har ett sto som med sannolikhet ska betäckas under våren. Hon har inte haft föl tidigare och är e. Majim G ue. Bernstein. Modern rör...
2
Svar
20
· Visningar
3 335
Senast: Jate Volim
·
Avel Nu är jag ute i väldigt god tid, för ska inte betäcka om förrän 2017, men då det fölet (?) blir stoets sista förmodligen, vill jag satsa...
2
Svar
23
· Visningar
3 667
Senast: HMQ
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar