Busig unghäst i box och hage

E

Em_E_liE

Jag har en busig och leksugen unghingst på 1,5år. Han gillar att ha saker i munnen (dvs som vilken annan bäbis som helst), och han tycker om att ha saker att göra hela tiden. Han leker mycket i hagen och använder mestadels frambenen och munnen.

Nu har inte jag möjlighet att ha honom på lösdrift, då han som sagt är hingst och vi har ston i lösdriften i stallet där jag står. Jag har inte möjlighet att flytta honom, så detta är inget alternativ!

Vi har inga som helst problem med honom, utan det jag söker är tips och idéer på saker som kan stimulera honom och hans huvud, även när han inte leker med sin hagkompis.

Vill gärna ha någonting som han kan leka med och syssla med under tiden han är i boxen under natten. Har ni några tips och förslag på detta, någonting somni själva haft till era hästar eller liknande, så får ni gärna tipsa om detta. =) Kanske ska tilägga att det ska vara säkert för en häst att leka med!

Samma tips söker jag för utomhusbruk att ha i hagen.

Alla tips och idéer välkomnas!

Sv: Busig unghäst i box och hage

När min 2åring var tvungen att stå på boxvila (sparkskada m fullt bandage) och tyckte livet var allmänt vedervärdigt fick jag tipset att riva sönder en handduk i strimlor, doppa dessa i melass och fläta ihop till ett tjockt "rep" att hänga i gallret. Det roade henne lite grann iaf. Annars är det väl det vanliga, mycket hösilage/hö och halm att pilla i. I hagen brukar det uppskattas att lägga ut småträd, grenar och liknande som de kan tugga och dra i.
Lycka till!

Ja, träd och liknande hade vi tänkt ta ut i hagen när det blir mindre att pilla med, men har tänkt att ta ut träd i hagen lite tidigare i år. =)

Det ädr med handduken hade jag inte hört tidigare, kanske någonting för min som plockar in grimskaften i boxen (uppbindningsgrimskaften till stallgången). Vi har dock inga galler i våra boxar, men går att fästa fast i hörnstolparna. =)

Tack för tipset!

För hagen rekommenderas stora stockar/trädstammar. Brukar vara roliga att tugga på tydligen.

Min herre på 10 biter fortfarande på allt han kommer åt i hagen och när barken är avskalad på träden brukar dränineringsmattan dras i eller hagkompisens täcke ätas upp :grin: Vi byter / lägger in nya stockar/träd hela tiden. Han kan stå där i timmar :D

Min lillkille gillar också att leka och busa, framförallt med framben och stoppa saker i mun trots att han är 7 nu..

När han stod installad hade jag en Happy Snacker till honom, finns på H**ks
Den tycker han är kul :)

I boxen satte jag även upp gamla hårda 1,5lit PET flaskor med havre i som skramlade och de tyckte han också var himla kul att greja med :)

I hagen fungerade det bra med stora pilatesbollar som han kunde lajja runt med.
Ser VÄLDIGT roligt ut när hästen spelar fotboll med färgglad jätte boll :D

Och eftersom min häst bara älskar att ha saker i sin mun har jag passat på att utnyttja det och därmed lärt honom att plocka upp ridspöt åt mig och ge det till mig både när jag står på marken och sitter på hans rygg.
Det är faktiskt väldigt praktiskt och han älskar att ha en uppgift som bara han kan utföra åt mig :)

Vad roligt att lära dem saker dem kan göra med munnen, att utnyttja deras "hobby". :D Hehe.. Får lära min häst det också, fast ska nog vänta tills han är lite äldre.

Kul med lite mera tips, synd att de hårda PET-flaskorna inte finns längre (i alla fall inte här hos mig). Finns dem någon annan stans?

Har också funderat på en pilatesboll, men hur fungerar det nu när det är minusgrader? :o

Tack för era tips, man får ju även lite mera idéer och lite mera inspiration utav de sakerna ni nämner, så det är verkligen toppen, fortsätt gärna att komma med tips! :laugh:

Jo jag tyckte det med, och de blir ju ofta väldigt lättlärda när det är något de tycker är lite extra kul :)

Hmm de kanske de inte gör nej, du får väl ringa runt till vänner å bekanta och se om någon kan tänkas ha en eller två hårda PETflaskor kvar i något hörn med gammal saft i eller så :)

Jadu denna pilatesbollen har hållt bra, den är ute i hagen året om i alla årstider och den fick jag ärva av en gammal stallkompis så den är nog typ 7-8 år gammal och håller ännu :)

Men å andra sidan så kan den ju inte mer än att gå sönder och de är ju inte speciellt dyra numera heller..

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er... 2
Svar
28
· Visningar
4 439
Senast: Lavinia
·
Hästvård Långt inlägg men vill gärna ha synpunkter och idéer då jag börjar tvivla på hur jag själv tänker! Jag har en 4årig häst som går med en...
Svar
3
· Visningar
1 202
Senast: Roheryn
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 868
Senast: AbCdE
·
Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor... 2
Svar
29
· Visningar
5 247
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka