Bus och Apportering m.m.!

Lilljessicah

Trådstartare
Först tänkte jag be om hjälp. Min hund har alltid varit mkt duktig på att apportera och hon älskar det. Men nu helt plötsligt har hon kommit på att hon inte ska släppa apporten. Hon kommer med den till mig,men när jag ber att få den så lägger hon sig ner och svänger runt o busar. Vad kan jag göra för att få henne att ge mig den igen,som förut!?
Och någon fundering på varför hon börjat såhär?

Till sak nr 2. Någon som bor i Göteborgstrakten och har en eller 2 eller flera busiga hundar,stora som små, fulla med bus och energi?:D

Grej 3. Har någon bra länkar till hundtäcken/overaller osv? Inget kamoflage eller rosa,utan mer praktiska.

Och slutligen nr 4. Hjärngympa för hundarna som utesluter leksaker/toarullar och "ting".Då en av hundarna inte riktigt klarar av bollar osv,utan stressar upp sig. Släng in tips på olika sökvarianter,tankenötter m.m.
Jag vill testa lite nya saker.

Tack!:bow: :)
 
Sv: Bus och Apportering m.m.!

Appoteringen kan jag säga direkt vad problemet ligger i.
Du har alldeles för lite press på hunden när den kommer in till dig. Hunden värderar inte bytet så som den ska, den ska vara rädd om din grej inget man släpper på backen.
Utan du ska göra nu är att på kort håll lägga apporten på backen säga "apport" när hon kommer in o släpper den säger du "NEJ" ta ur apportbocken lägger den missnöjt i munnen igen på hunden, så berömer du den direkt hunden håller den igen. Då kommer hunden inse att det är mycket trevligare o hålla apporten än släppa den.
 
Sv: Bus och Apportering m.m.!

Tack! Testade att göra som du skrev med någorlunda resultat. När jag gav henne apporten så ville hon först inte ta den. Men gick med på det på 2a försöket. Då berömde jag mycket och bad henne ge mig den. La apporten på kort avstånd igen, gav kommandot och då kom hon med den till mig,satte sig ner,men ville inte ge mig den!?:confused: Tillslut gav hon mig den.Beröm. Vi promenerade vidare,och efter en kvart ungefär så började jag om proceduren och då gick det som smort.
Lät henne gå på en sökruta och sen gick vi hem.
På gräsmattan testade vi apporteringen igen. Det verkar som att hon inte vill ge mig apporten för att hon tycker den är roligare att ha själv. Men jag fortsätter träna på det du skrev!!:bow:
 
Sv: Bus och Apportering m.m.!

Det är ett mycket mindre problem o få till släppande av apport än hållande. Att hon tycker det är lite olustigt när du bara lägger in apporten i munnen är helt naturligt så gjorde min med men sen när han fick mycket beröm så insåg han ganska snabbt att håller jag den så är allt frid o fröjd släpper ja den då blir det kaos. Det du ska visa hunden är att du är missnöjd att den släpper den alltså hunden är i svartzon den har gjort fel o sen till vitzon när den håller den. Mycket enkelt ;)
 
Sv: Bus och Apportering m.m.!

Yez. Nu har jag hajjat!!:) Får se om vi kan köra lite apportering efter ringträningen imorgon. Just nu ligger båda hundarna strandade på hallmattan. Det var lite jobbigt i huvet för dom idag.:D Har du några bra tips hur jag ska börja apportträningen med min "nya" hund,from scratch? :d
 
Sv: Bus och Apportering m.m.!

Yez. Nu har jag hajjat!!:) Får se om vi kan köra lite apportering efter ringträningen imorgon. Just nu ligger båda hundarna strandade på hallmattan. Det var lite jobbigt i huvet för dom idag.:D Har du några bra tips hur jag ska börja apportträningen med min "nya" hund,from scratch? :d

hur gammal är hunden?
 
Sv: Bus och Apportering m.m.!

Han blev 2 år i September,en omplacering jag haft sen han fyllde 2. Snart 3 månader med anda ord.
Mkt lyhörd,signalkänslig,med en hel del will to please. Mkt allmänt duktig redan då vi börjat träna in det vardagliga. Ända kruxet är att han inte klarar av bollar och leksaker. Han kör slut på sig själv om han har tillgång till det,vilket han självklart inte har.
En smula "efter" i utvecklingen,så man får ta honom med en hink salt eller en ADHD varning ibland.;) Men han aktiveras väldigt mkt både fysiskt och med huvudet.
 
Sv: Bus och Apportering m.m.!

Jag kör ofta med lite tvång som du ser i mina råd här över passar de hundar jag har hållt på med fått till bra appoteringar.

Kan ju ta att jag hittils inte börjar med appotering på min Schäfer som är nu 1år.

Men när jag började med rottisen så var han runt 1år jag körde bytes växling mellan apport o go bit direkt han höll den en kort stund och inte tugga (mycket viktigt) så böt vi godis mot apport. Sen när han glatt vill ta apporten så fick han sitta med den, självklart efter en kort stund släppte han den o då vart jag arg o tryckte i den igen o berömde precis som jag sa åt dig. Jag körde detta bytesväxling i ca 8mån med olika övningar apporten låg bakom hunden sidan om hunden ja över allt. Jag slängde inte apporten för han var över 2år gammal. Jag tränade ingångar med apporten i IPO ska hunden sitta framför vi tränade o g runt med apporten i munnen utan tugg då vart jag förbannad. Sen när jag väl kasta den då stack hunden ut o jag stack åt andra hållet,Varför???? jo för hunden ska få ett högt tempo in. Så körde jag massor med gånger att jag stack ifrån han o fick bra fart i han.

Nu ska du tänka på att jag kör på detta vis för jag ska tävl bråkar om minsta lilla grej för appoteringen är det moment som ge högst poäng.
 
Sv: Bus och Apportering m.m.!

Allright. Jag kommer inte att tävla. Men jag tränar både lite lydnad,agility,spår,personsök,freestyle m.m. inför tävling. Dvs,korrekta moment. Så dina råd är guld värda. Som sagt är han lite flamsig,och nu håller vi på att lägga en ordentligt genomtänkt grundlydnad. Men även hans tid för apportering kommer och då är det bra att ha massa kött på benen. Min andra hund jag skrivit om ovan,är 2 år hon med,fast henne har jag haft sedan valp. Så henne ställer jag mer krav på,då jag vet att hon kan (och vet) vad jag menar. Som tex att hon börjat släppa apporten,eller inte vilja släppa den. Det är bara dumheter,då det alltid har gått som på räls,fram tills nu. Kan hända att jag måste slänga in lite nya moment,hon kanske har tröttnat lite och testar gränserna. men jag lyder dina råd. Tycker dom är väldigt logiska och bra. Jag skriver imorgon efter träningen. Tack o 3-vlig lördag!:bow:
 
Sv: Bus och Apportering m.m.!

Om du börjar ändra momenten i det som strular då går du omvägar kring ditt problem. Du ska köra exakt likadant o få till det exakt där. När du väl fått ordning på ditt lilla problem då först kan du gå vidare med nya moment.
 
Senast ändrad:
Sv: Bus och Apportering m.m.!

Jag har gjort helt tvärtom mot Piru och kört den mjuka metoden utan tvång.
Använde mig av klicker och en förutsättning för det är ju att hunden är inklickad.

Hade dessa steg:
nosa på apporten = klick
ta tag i apporten med munnen = klick
hålla fast apporten någon sekund = klick (la här in kommandot apport precis då hon skulle greppa)
hålla fast tills jag sa till = klick
hämta apporten = klick (då behövde hon bara lyfta upp den och visa att hon förstod vad ordet apport betydde)
hämta apporten, komma till mig = klick
hämta apporten, komma in fot = klick


Med ett par minuter om dagen tycker jag det går rätt fort, även om det är många steg. Det man får tänka på är att ta allt i hundens takt, inte gå vidare förrän hunden är säker på första steget samt att inte vara rädd för att backa i träningen.
För mig tog det 1-2 månader tror jag, innan det satt ordentligt. Hon sätter sig lite snett när hon kommer in fot (oavsett om hon apporterar eller ej) och det håller vi på att öva på nu, men i övrigt så har det inte varit några som helst problem. Tvärtom tycker hon det är jättekul och kan apportera allt jag hittills bett henne om.

En kompis som kört med tvångsmetoden har efter 1 år en hund som fortfarande är lite motvillig till apporteringen - han tycker det är så trist. Vet inte om det beror på individen eller metoden dock.
 
Sv: Bus och Apportering m.m.!

Sett några av dom Finaste appoteringar jag nånsin skådat som är på rent tvång. Fullt ös ut bara yr i kring hunden griper den hårt o tokfort in och hunden är glad. Man måste fullfölja sin träning om man ska få en tvångsappotering riktigt bra. Men mina metoder är inte speciellt hårda börja ju exakt som du med o belöna att dom tar apporten så det är ju knappast tvärt om eller hur.
 
Senast ändrad:
Sv: Bus och Apportering m.m.!

Sen när han glatt vill ta apporten så fick han sitta med den, självklart efter en kort stund släppte han den o då vart jag arg o tryckte i den igen
Här skiljer sig våra metoder mest åt, jag har aldrig behövt bli arg på min hund utan det har bara varit uteblivet klick (dvs. beröm och godis) som varit det negativa för henne.

Säger inte att tvångsmetoden är sämre, berättade bara hur jag gjort (utan tvång) och att det fungerat fint.

Alla hundar är ju individer (liksom ägarna) och saker som fungerar på en hund behöver ju inte fungera på andra.
 
Sv: Bus och Apportering m.m.!

Har också fått det intrycket...och att du och jag skiljer oss åt i sättet att ha hund också (arbetet med den tex.).
Och ändå inte sagt att nåt sätt är fel.
 
Sv: Bus och Apportering m.m.!

Jisses! Suck säger jag bara. Efter ringträningen imorse var det dags för apportering! Hon kom som ett skott till mig med den,men VÄGRADE ge mig den. Fjantade sig och det slutade med att hon sprang omkring runt mig. Vad är det bästa jag kan göra i en sådan situation?
 
Sv: Bus och Apportering m.m.!

Jisses! Suck säger jag bara. Efter ringträningen imorse var det dags för apportering! Hon kom som ett skott till mig med den,men VÄGRADE ge mig den. Fjantade sig och det slutade med att hon sprang omkring runt mig. Vad är det bästa jag kan göra i en sådan situation?

ta ett kort koppel på hunden så den inte kommer iväg ifrån dig.
Du skickar hunden på ett kort hämtande direkt den kommer in o sätter sig klappar du den samtidigt tar du upp kort kopplet sen säger du loss o hunden inte släpper spänner du upp halsbandet med hjälp av kopplet så säger du loss igen då kommer hunden o bli lite dominerad o med all säkerhet släppa. släpper den inte spänner du upp ytliggare o med mer bestämd röst loss. Viktigt i detta är att du är cool o inte blir hysterisk lätt att det kvinnliga kommer fram i er :-). Utan var lugn bara.
 
Sv: Bus och Apportering m.m.!

Hi hi,men jag är norrlänning i grund o botten;)
Testar detta imorgonbitti. Tack!!

Mycket positivt i detta fall. Jag ser det som postitivt iaf ayy hon håller den flamset får du på köpet tack vare hon inte har speciellt mcyekt respekt för dig.

Detta är en sak du kan träna inne också. lägg apporten på golvet fram för dig sen ver du henne appotera du kan ju ha kortkoppel på henne inne också. Så lär du henne där va du menar.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp