Burggraf/Indoctro/Lord Z

Långnos

Trådstartare
Vad har ni att säga om dessa hingstar? Avkommor, ridbarhet, vad är det för typ av hingst?? Allt av intresse:)

Sv: Burggraf/Indoctro/Lord Z

Ingen som har erfarenhet av dessa hingstar eller som har avkommor efter någon av dessa:)

Indoctro kan ge ganska små hästar, som även är ganska tuffa.

Alla 3 hingstarna tycker jag "överlag" ger hästar med MKT kapacitet, vilja :angel: och nerv. Tre mkt bra hingstar!

Vet du något om ridbarhet på dem! Ska betäcka med ett sto med mycket kap som är väldigt stabil och trygg i psyket, så lite nerv skadar nog inte:D

Lord vet jag kan ge mycket varierande höjd på sina avkommor den ena kan vara jätteliten och den andra kan vara jättestor...
Däremot säger seminstationerna jag har pratat med att han nedärver bra tekniskt i hoppningen.

Ok, men det låter bra, fast vill ju inte ha för litet heller. Har ett sto som är 167 i manken, vill gärna att fölet hamnar omkring den mankhöjden:)

Har ridigt några Burggraaf hästar som jag gillade skarpt!
Om jag vore du skulle jag ringa till Eklunda och höra med dom, dom har ju både Lord Z och Burggraaf i sitt program. Annras kan ju Burggraafs son Manhattan vara ett alternativ.

*kl*
En viktig skillnad är ju att Lord Z går att får som TAI, dyrt men ändå. Övriga två är FAI. Indoctro kanske man kan ordna färskt på om man kör ner stoet men Burggraf är ju lite svår på det sättet...

Vet du hur mycket det skiljer i pris? Känner att jag vill betäcka med en hingst med bra stam då mitt sto själv har bra pilotblod:)

Wow vad fina hingstar de hade hur ska man kunna välja:angel:Fastnade faktiskt för Cartier, så snygg hingst och inte så dyr heller!!

Såg Cartier på öppet hus där förra året. Han imponerade inte alls på mig, tyvärr. Tyckte att det mest imponerande med honom var hans stam.
Finns MASSA hingstar från Eklundas program som jag skulle välja framför honom. Manhattan tex (E.Burggraaf) imponerade mkt på mig! Gillade hans lugn, typ och rörelser samt att han hoppar minst sagt trevligt och lämnar mkt fina avkommor!
Sedan är ju jag äckligt förtjust i Diamant de Semilly och Orlando, men det är en annan historia!

Ok, men gud så bra att veta! Gillar också de andra hingstarna du nämnde, men hur funkar det att blanda tex fransk stam med tysk:confused: Har fått höra att jag helst inte ska välja franskt på henne då hon är lite lågställd och ganska svår i munnen. Måste ha en hingst som lämnar hög ridbarhet:D

Då skulle jag ta Manhattan om jag var du, men det är ju svårt att säga eftersom jag inte vet något om ditt sto.

Mm verkar vara en fin hingst. Har ett sto efter Polydox och hannoveranare på mammans sida. Tävlad 140 hopp och har ett jäkla hopphuvud och stor kapacitet. Otroligt bra psyke och snabba reflexer. Ganska het och framåt i sättet. Nackdelen med henne är helt klart hennes ridbarhet och att hon är svår i munnen, så vill ha en hingst som lämnar högställt med god ridbarhet och även lite gång!

Hej,
vi har ett sto efter just Burggraaf som vi använder i aveln , hon har själv gått svår internat.hoppn. Lite skarp men det härstammar nog mer från Zeus(morfar) B- kan ge aningen grova avkommor så det kan ju vara bra att veta.Annars bara kanon. Indoctro kan ge småavkommor men det beror ju helt på vad ditt sto nedärver, fast har du pilotblod i henne skulle jag nog hoppa över honom då han även denärver en lite större dos skarphet (du ville ha bättre ridbarhet) Lord Z tycker jag personligen är lite tråkig:smirk: men men jaa di Diamant de Semilly har jag också funderat på men han är dyr att ta in om man måste stå för frakten sjäv dessutom, har hört mig för..40

Ok, bra att veta! Vill ju inte ha en grov avkomma, mer en sporthästmodell. Mitt sto är liksom medel i grovhet. Alltså inte grov, men heller inte nätt om du förstår.

Ja söker hingst med hög ridbarhet. Har även kikat lite på Concorde och Heartbreaker!

Jag har en vän som har en fin heartbreaker-Pilot som kom väldigt bra till i unghäst VM o som aldrig vägrat eller rivit på tävling. Tycker jag sett här på Buke andra som lovordat denna kombination.

Har själv tänkt att använda Indoctro el Heartbreaker om jag skall sälja internationellt till mitt sto men är ej säker heller på vad de ger allmänt...vill ej ha små avkommor.

Calidoblodet o Concorde tycker jag annars verkar nedärva sig mkt bra!! Om mitt sto ej var E. Votaire skulle jag välja Concorde.

Om jag väljer svenskt så blir det nog Hip Hop som liksom Concorde har Voltaire men på mer avstånd. När mitt andra sto går til avel tvekar jag ej. Voltaire blodet är värt att bevaras o verkar ge mkt bra hästar. Nu höjdes även Guido E. Voltaire såg jag.:)

Vad skoj att höra att heartbreaker och pilot verkar funka. Kanske ska satsa på den hingsten då! Men är som sagt inne på Concorde också, eftersom han verkar lämna mycket fina avkommor:)

Liknande trådar

Avel Årets bruksprov hålls på Strömsholm 17 - 22 mars Anmälningarna till årets bruksprov har öppnats och flera hingstar är redan anmälda. A...
Svar
1
· Visningar
336
Senast: Görel
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 986
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
23 677
Senast: Gunnar
·
Avel Någon som känner till något om den danskfödde hingsten Miro, även kallad Rolex Miro, född 1999. Han är e Royal Z II u Lady Micha e...
Svar
3
· Visningar
770

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka