Bur till undulater

Ramona

Trådstartare
Jag är lite inne på att skaffa ett par undulater. Så jag läser lite online och försöker lära mig ett och annat. Men nu undrar jag ett par saker:

Överallt står det att man inte kan ha en rund bur till undulater. Varför kan man inte ha det? Vad är det som är fel med en rund istället för en fyrkantig?

Exakt hur mycket behöver undulaterna vara ute varje dag? Räcker det med en timme eller behöver de flera timmar utanför buren?

Måste man lägga över en duk över undulaterna på kvällen eller sover de i alla fall?

Sv: Bur till undulater

Tack! Den sidan har jag redan hittat dock. Men jag har ändå inte fått svar på mina frågor där eller någon annanstans. Speciellt inte ifall man ska vara lite källkritisk.

gå in på forumet som är där så ses vi där om inte annat ;)

Mina undulater har burdörren öppen hela tiden, så de får välja om de vill vara ute eller inne, rund bur kan man väl ha om den har lagligt mått.
har de "små" burar ska de absolut enligt mig alltid ha tillgång till att flyga ut ur buren, bygger man en stor voljär där de kan sträcka på v8ingarna duger det! huvudsaken de får flyga riktigt enligt mig!

Hur mycket skitar de ner inomhus när du har de lösa i bostaden? Får man torka bajs överallt, eller hur känns det?

Mina håller sig till ställen som de gillar, t.ex utplacerade lekträd osv, då lägger man självklart papper eller annat under så man lätt kan byta när de blir mycket skit. eller om man ser att de sitter mycket på t.ex gardinstången så kan man lätt lägga papper där eller plastduk på fönsterbrädan som lätt går att rengöra., visst de skiter mycket, men har man papper utplacerat så är de lätt att plocka bort och byta ^^

Sen då dedt kommer till tapeter så undviker jag att placera lekträd där de kan komma åt tapeterna, ovanför gardinstången har jag spikat fast genomskinlig plast (som man har i lådor) då kommer de ej åt skarvarna ^^

Exakt hur mycket undulaterna måste vara ute varje dag är nog svårt att svara på, men helst hade de nog varit ute för jämnan. En timme om dagen tycker åtminstone jag är för lite. När vi hade undulater hade vi de till en början ute från det att vi steg upp på morgonen till vi gick och la oss, dock instängda i ett rum då vi hade katter samtidigt ;) Sen fick de komma ut i resten av huset någon timme på kvällen när vi var hemma. Men efter att vi hade ett inbrottsförsök (någon försökte ta sig in genom fönstret till det rummet som undulaterna befann sig i) tyckte vi att det var för riskabelt att ha de ute när vi inte var hemma så de fick komma ut på eftermiddagen istället när vi kom hem.

Vi hade alltid skynke på buren på natten. Sålänge det var mörkt var det inga problem att inte ha skynke, men så fort det blev ljust vaknade dem. Så vi hade som vana att alltid ha skynke på :)

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Eftersom snön kom, det frös och dörröppnaren på baksidan som är enda vägen jag tar mig ut och in med manuell rullstol, promenadscooter...
Svar
0
· Visningar
495
Senast: IngelaH
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 286
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 407
Senast: Snurrfian
·
Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 301
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar