Bulta+avlivningsvätska?

Happimess

Trådstartare
Beslutet om avlivning närmar sig. Helst hade jag velat enbart bulta men gården jag står på vägrar tyvärr att tillåta avblodning på plats. Är det ett alternativ att först bulta och direkt ge avlivningsvätska istället för avblodning? Finns det några risker/negativa konsekvenser av ett sådant förfarande? (Förutom att jag behöver ta ut både lantbrukstjänst och veterinär).
Bara avlivningsvätska är inte ett alternativ.

Jag är helt rookie vad det gäller att ta bort hästar, har sökt efter gamla trådar men inte hittat någon som avhandlat ett sådant här förfarande.

Ring veterinären och fråga?
Eller ring lantbrukstjänst och fråga om de har någon idé om hur det kan lösas.

Jag har ingen aning
men det känns som kaka på kaka, den dör ju inte så att säga av bulten utan egentligen av avblodningen.
Därför känns det som att bulta känns onödigt om du ändå vill/måste ge spruta.

Du kan inte gå iväg från gården en bit så avblodningen kan ske utanför gården annars?

Jag föredrar också bult så förstår dina tankar.

Om man bultar ska avblodning ske omgående. Hur snabbt dör hästen av avlivningsvätska? Om det tar för lång tid blir det inte okej. Jag tycker du ska fråga din länsstyrelse om det är lagligt, jag har ingen koll men tycker det låter som ett gränsfall.

Jag bultade min häst på en ridskolas parkering i gräskanten, sen spolades blodet bort med vatten.
Finns det något sådant alternativ där man kan gå iväg till något ställe där man är lite i skymundan och sen kan vattna bort blodet, kanske det kan funka?

Eller finns det någon granngård som är okej med blod och om hästen kan gå dit kan det kanske också funka.

Jag tro man gör det med hjärtstick om hästen är bultad. Då går det mycket snabbare.
Jag har varit med om avlivning med hjärtstick på hund. Det tog en stund ändå, vilket gör att jag tvivlar på att bult plus hjärtstick är en godkänd metod. Så jag råder TS att rådfråga länsstyrelsen (länsveterinären) innan hon gör något sånt.

Beslutet om avlivning närmar sig. Helst hade jag velat enbart bulta men gården jag står på vägrar tyvärr att tillåta avblodning på plats. Är det ett alternativ att först bulta och direkt ge avlivningsvätska istället för avblodning? Finns det några risker/negativa konsekvenser av ett sådant förfarande? (Förutom att jag behöver ta ut både lantbrukstjänst och veterinär).
Bara avlivningsvätska är inte ett alternativ.

Jag är helt rookie vad det gäller att ta bort hästar, har sökt efter gamla trådar men inte hittat någon som avhandlat ett sådant här förfarande.
Jag tycker bult är bäst. Min häst avbladades på en gräsmatta och när jag kom dit dagen efter så syntes knappt något blod alls. om det är det dom är rädda för att det ska bli mycket tänkte jag.

Jag har varit med om avlivning med hjärtstick på hund. Det tog en stund ändå, vilket gör att jag tvivlar på att bult plus hjärtstick är en godkänd metod. Så jag råder TS att rådfråga länsstyrelsen (länsveterinären) innan hon gör något sånt.
@Happimess

Så här går det till enligt hemsidan;
"Hästen skjuts med kula eller bultpistol i huvudet vilket ger en omedelbar medvetslöshet. Den vaknar inte efter detta men för att vara säker på att hästen verkligen dör ger vi en injektion av avlivningsvätska i blodet. Detta stoppar omedelbart hjärtat. Vi kontrollerar alltid att hjärtat stannat och djuret är dött."

Veterinären som gör det är självklart legitimerad så tvivlar starkt på att det är olagligt.

Dessutom gift med en länsveterinär..

Om man bultar ska avblodning ske omgående. Hur snabbt dör hästen av avlivningsvätska? Om det tar för lång tid blir det inte okej. Jag tycker du ska fråga din länsstyrelse om det är lagligt, jag har ingen koll men tycker det låter som ett gränsfall.
Förstår inte riktigt logiken, med en sådan logik skulle ju avlivningsvätska aldrig vara tillåten, alternativ ta för lång tid?
Bult+avblodning skulle ju ge samma effekt som avlivningsvätska x2 eller bult+avlivningsväska med hjärtstick.

@Happimess

Så här går det till enligt hemsidan;
"Hästen skjuts med kula eller bultpistol i huvudet vilket ger en omedelbar medvetslöshet. Den vaknar inte efter detta men för att vara säker på att hästen verkligen dör ger vi en injektion av avlivningsvätska i blodet. Detta stoppar omedelbart hjärtat. Vi kontrollerar alltid att hjärtat stannat och djuret är dött."

Veterinären som gör det är självklart legitimerad så tvivlar starkt på att det är olagligt.

Dessutom gift med en länsveterinär..
Tack för svar! Då är det med andra ord inte ett helt orimligt förfarande i alla fall.

Jag bultade min häst på en ridskolas parkering i gräskanten, sen spolades blodet bort med vatten.
Finns det något sådant alternativ där man kan gå iväg till något ställe där man är lite i skymundan och sen kan vattna bort blodet, kanske det kan funka?

Eller finns det någon granngård som är okej med blod och om hästen kan gå dit kan det kanske också funka.
Tyvärr inte, jag tror det är helt döfött att försöka övertala gårdsägaren.
Grannarna ligger lite för långt bort.
Tror helt enkelt jag måste kika på andra alternativ än avblodning.

Den som avlivar med bult har en minut på sig att påbörja avblodningen. Är allt förberett och klart för att ge avlivningsvätska direkt efter skottet så borde det inte vara några problem. De hästar jag avlivat enbart på medicinsk väg har varit döda inom en minut. Det enda problem jag kan se är att hästen efter skottet i pannan faller på den sida där kanylen sitter, då kan det bli problem att hinna ge avlivningsvätskan inom en minut.
Jag personligen tycker dock att det är mer humant att först bedöva med bultpistol innan medicinsk avlivning. Tycker inte om de sekunderna det tar innan avlivningsvätskan stannar hjärtat helt. Har inte varit med om några komplikationer men hästarna spärrar upp ögonen och hinner uppfatta det obehagliga innan de tillslut avlider.

Förstår inte riktigt logiken, med en sådan logik skulle ju avlivningsvätska aldrig vara tillåten, alternativ ta för lång tid?
Bult+avblodning skulle ju ge samma effekt som avlivningsvätska x2 eller bult+avlivningsväska med hjärtstick.
Nja, bult är en påbörjad avlivning där avblodning är en del i processen. Men jag vet som sagt inte exakt vad som är tillåtet. Bara det om avblodning tar för lång tid från skottet klassas det som brott mot djurskyddslagen/djurplågeri. Därför uppmanar jag dig att kolla upp det med länsstyrelsen om du vill göra på det sättet.

Tyvärr inte, jag tror det är helt döfött att försöka övertala gårdsägaren.
Grannarna ligger lite för långt bort.
Tror helt enkelt jag måste kika på andra alternativ än avblodning.
Kanske det går att anordna så att du kan samla upp blodet i någon form av behållare och sedan köra iväg det till annan plats? Låter lite otrevligt och makabert kanske men ett alternativ om det inte går att få till både bult och medicinsk avlivning tillsammans?

Nja, bult är en påbörjad avlivning där avblodning är en del i processen. Men jag vet som sagt inte exakt vad som är tillåtet. Bara det om avblodning tar för lång tid från skottet klassas det som brott mot djurskyddslagen/djurplågeri. Därför uppmanar jag dig att kolla upp det med länsstyrelsen om du vill göra på det sättet.
De tillfällen när avlivningsvätskan inte har haft önskad effekt och veterinären har fått hämta och ge mer för att hästen tillslut ska få hjärtstopp, är det också brott mot djurskyddslagen/ djurplågeri? Kan tycka att det är långt värre än att det tar lite för lång tid mellan bult och avblodning.
Tycker det här är en intressant diskussion eftersom jag nu har varit tvungen att avliva flera hästar på kort tid.

Den som avlivar med bult har en minut på sig att påbörja avblodningen. Är allt förberett och klart för att ge avlivningsvätska direkt efter skottet så borde det inte vara några problem. De hästar jag avlivat enbart på medicinsk väg har varit döda inom en minut. Det enda problem jag kan se är att hästen efter skottet i pannan faller på den sida där kanylen sitter, då kan det bli problem att hinna ge avlivningsvätskan inom en minut.
Jag personligen tycker dock att det är mer humant att först bedöva med bultpistol innan medicinsk avlivning. Tycker inte om de sekunderna det tar innan avlivningsvätskan stannar hjärtat helt. Har inte varit med om några komplikationer men hästarna spärrar upp ögonen och hinner uppfatta det obehagliga innan de tillslut avlider.
Nu blev jag nyfiken. Ges avlivningsvätskan i kanyl i halsen efter bult menar du? Visst pumpar hjärtat ut blod vid avblodning men hur väl pumpar hjärtat runt avlivningsvätskan efter hästen bultats?

Nu blev jag nyfiken. Ges avlivningsvätskan i kanyl i halsen efter bult menar du? Visst pumpar hjärtat ut blod vid avblodning men hur väl pumpar hjärtat runt avlivningsvätskan efter hästen bultats?
Ursäkta min okunnighet. Jag har inte varit med om den typ av kombinerad avlivning som TS frågar om utan utgick ifrån de kunskaper jag har om metoderna var för sig. Har ingen aning om hur väl hjärtat pumpar runt avlivningsvätskan efter att hästen bultats, intressant fråga dock.

Varför gavs det i hjärtat och inte i infarten som lugnande gavs i?

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 338
Hundhälsa Rubriken är något missvisande, men jag kom inte på något bättre. Ni får väl läsa vidare. OBS!! Jag vet att ni inte kan ta detta...
Svar
11
· Visningar
5 941
Senast: skuggi
·
S
Träning Hej! Jag hoppas kunna få lite tips i hur jag bäst sätter mig i respekt hos en häst som jag lånat i sommar. Hästen i fråga är ett åtta...
Svar
4
· Visningar
1 560
Senast: susanna.davidsson
·
C
Hästvård Fakta & Myter Strassermetoden Med anledning av alla felaktiga påståenden och märkliga myter som florerar kring strassermetoden, inte...
2 3
Svar
53
· Visningar
9 077
Senast: LFreddy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar