Bullrig mage på islandshäst

L

Lunkentuss

Red en äldre valack i dag som hade en väldigt bullrig mage, han fes också en hel del.
I övrigt var han pigg och glad.
Frågade ägaren men hon var lika osäker som jag på vad det kunde bero på, hon har bara ägt honom ett par veckor och han hade inte ”buller mage” i början utan det har kommit nu…
Är det någon som har en susning på vad det kan bero på eller ska hon kasta sig på telefonen och ringa veterinären:confused:
Kan tillägga att han gick igenom veterinär besiktningen i samband med köpet helt utan anmärkning och hon har självklart ringt den gamla ägaren som säger att det visar att magen fungerar:confused: :confused:
 
Sv: Bullrig mage på islandshäst

det beror troligen på gräsmaten och du skall vara glad att det bullrar och fises!
 
Sv: Bullrig mage på islandshäst

pialotta skrev:
det beror troligen på gräsmaten och du skall vara glad att det bullrar och fises!

Varför:confused: (detta sa ju den gamla ägaren också)
Är det typisk för i-häst, eller?
Ingen annan häst, som jag ridit har bullrat på detta vis, även de går på bete....
 
Sv: Bullrig mage på islandshäst

Nej, det är nog inte typiskt för islandshäst. De flesta hästar "bullrar" i början av ett bete. Det är ingen fara om det inte blir hemsk diarré av det. Det brukar gå över. När vi släppte våra på bete för cirka en månad sedan var det en väldig bullerkonsert i stallet på kvällen.
 
Sv: Bullrig mage på islandshäst

Pu! Vilken lättnad vi har varit riktigt oroliga, så väldigt mycket tack!
 
Sv: Bullrig mage på islandshäst

Dessutom kan ju hästarna bullra i magen o fisa om dom trivs har jag hört. Om man borstar dom och dom tycker det är skönt slappnar dom ju av och fiser. + att det kan bullra i magen om dom trivs. Har jag hört nånstans iallafall. Så det är inget att oroa sig över. :)
 
Sv: Bullrig mage på islandshäst

Red honom i på en tre timmars skogstur i dag, och han bullrade inte en enda gång i magen, däremot blev det ett par fisar....:D
Så det käns som ni har rätt att det är betet!
 
Sv: Bullrig mage på islandshäst

Min gamling (25 år kbltravare) fiser jämt, året runt!:o
Även den andra kbltravaren i stallet fiser mkt.
Min kompis häst (även den kbltravare) fiser mkt, tom när vi hopptränar!
Något som nordisarna gör?:confused:
 

Liknande trådar

Hästvård Den senaste månaden har jag haft lite problem med min äldre herre. Han blir 21 år i år, holsteiner och tidigare tävlingshäst i dressyr...
Svar
16
· Visningar
2 962
Senast: skogstokiga
·
Träning Har en inackorderad häst i mitt stall som har ett lite udda betéende. Han är huvudskygg och har så vart sen liten, orsak okänd. Detta...
Svar
6
· Visningar
1 263
Senast: Noteca
·
Hästvård För 2 veckor sedan var jag och provred världens mysigaste Islandshäst,hon var verkligen jättefin! Hon var väldigt lugn och trygg att...
2 3
Svar
43
· Visningar
5 201
Senast: Haxa
·
B
Hästmänniskan Jag har klantat mig rejält och tagit en häst på foder, som vi tyckte synd om... Hästen är ett äldre halvblod och när vi kollade in och...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
8 475
Senast: TheOne
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp