Bulbyl - en främmande fågel

Sv: Bulbyl - en främmande fågel

Itchie skrev:
Någon som har erfarenhet av bulbyler? Används de som burfågel? Finns de i Sverige?

Att de finns i vilt tillstånd har jag hört, men aldrig hört att de används som burfågel.

Såg en annons, det är därför jag undrar (lite diskret).

Ja, jag googlade också. ;)

Men hur är det med burhållning här i Sverige?

Pycnonotus cafer. Bulbul, bulbyl.

Red_Vented_Bubul.jpg

Senast ändrad:

Ja, det verkar vara svårt att hitta info... Dominikaneränka (Vidua macroura) är CITES-listad, men inte Pycnonotus cafer.

Ett litet förtydligande: jag har alltså hittat annonser på nätet med dessa arter till salu. Eftersom jag aldrig hört talas om dem innan blev jag misstänksam till om man får hålla dem som burfåglar i Sverige, därav denna tråd...

Senast ändrad:

Liknande trådar

R
Övr. Djur Hej! Jag undrar med er som t.ex. har hamstrar att luktar dessa i normala fall? Jag vill minnas att när djur ännu såldes i butiker så...
Svar
18
· Visningar
1 181
Senast: hastflicka
·
Övr. Djur Stör mig på jordbruksverkets förslag på nya kravmått för djur. Går de igenom kommer det innebära slutet för småskalig djurhållning. 11 12 13
Svar
248
· Visningar
10 898
Senast: Efwa
·
Hundträning Hej och hjälp!... Har en retriever av jakttyp som tidigare velat apportera vilt, från 5 månader till 1-1,5 års ålder, men som nu ca ett...
Svar
10
· Visningar
1 094
Senast: bobbbo
·
Däggdjur Jag har växt upp med husdjur; katter, hamstrar, kaniner och hundar. Från 11 till 19 år hade jag därtill minst en häst, totalt 4 egna och...
Svar
8
· Visningar
1 257
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka