Bula på halsen!

Favina

Trådstartare
Min kompis häst har fått tuppkamm i halsen:crazy:

Brukar man få tuppkamm i halsen? Har bara hört att man sprutar i haserna. Nu har han fått en bula efter det.

Är det någon sorts reaktion? Kommer det att gå över?

Hästen har haltat på ett bakben och då är det väl konstigt att dom sprutar i halsen övht?

Sv: Bula på halsen!

Man kan spruta tuppkam direkt i blodet. Min vet förklarade det som "en rundsmörjning" för hästen.

Bulan har jag dock inget svar på, men jag antar att man kan sticka fel på hästar precis som man kan på människor. Om inte bulan försvinner eller snabbt blir större skulle iaf jag kontakta vet och kolla.

Efter två begandlingar i leden gav vet en sista behandling intravenöst. Helt normalt.

Fråga vet om ni undrar, h*n ska ju informera om behandlingen. Inga frågor är dumma, man kan ju inte veta om man inte blir informerad!

Jo, visst kunde hon frågat vet men det var assistenten som sprutade och bulan kom ju inte med en gång utan efter någon dag. Sedan så känns det väl lite dumt att ringa och fråga såhär efteråt.

Klart att det inte är! Det är helt okej att ringa efteråt och säga att man inte uppfattade allt.

Vad jag uppfattade så sitter bulan typ mitt på halsen, vid "motorvägen" där man brukar spruta i blodet.

Förmodligen har en lite mängs preparat kommit utanför halsvenen och därav blidas en allergisk reaktion. Normalt sett brukar det går bra, men håll någa koll. Det kan bildas en böld. Bulan borde försvinna på en vecka-10 dagar. Blir den hård eller växer, ring din veterinär. Den kan behöva ab.

Jag kan ju svara eftersom det är min häst, bulan ser likadan ut änu, lite mindre än en knuten näve, den ganska hård om man trycker på den. Den får nog bli ett besök av vet.

Det här kan vara en trombophlebit på gång, vilket kan vara nog så allvarligt men inte inärheten av det som hände din häst (bytt namn!)
PL

Det här kan vara en trombophlebit på gång, vilket kan vara nog så allvarligt men inte inärheten av det som hände din häst (bytt namn!)
PL
Ville bara påpeka vikten av att ett "simpelt och sketet" stick kan ge komplikationer som man faktiskt bör vara vaksam på. För trombophlebit kan säkert ställa till rejält med strul om det sig vill illa. JAG lever numera med filosofin: "Lita inte på att det nog inte är något, se till att få det utrett."

(Japp, namnbyte;))

Jag har nu pratat med vet han sa att det förmodligen var en allerigsk reaktion på tuppkammen. Skall kolla tempen noggrant. Kollade den 2 gånger idag och ingen feber.

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 742
Hästvård Hej! Va ute och red gör 1,5 månad sen och hästen tappade en sko i galopp och började halta. Vi gick hem och hovslagaren kom dagen efter...
2
Svar
23
· Visningar
2 156
Senast: animalasia
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
1 004
Senast: Sirap
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
3 021

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka