Bukskäckanlag

tina_sj

Trådstartare
Vilka hingstar i sverige bär bukskäckanlaget?

De som jag kan komma på nu är Hörgull frá Stedja, Jarl frá Budardal & Kristall frá Búlandi.
Någon som vet hur det är med Frami från Häringe?

Sv: Bukskäckanlag

Kristall fra Bulandi var en ny förmåga ser jag :)

Djass fra Kirkjubae skulle kunna ha bukskäckgen då han är efter Hrodur men det vet man ju inte förrän han visar det på nån avkomma.

Isak fra Margretehofi kanske kan ha anlaget ??
Har inte han blått i ena ögat ??

Jag har funderat på ifall Rolex fra Olafsbergi har bukskäckanlag, nån som vet ?

Vet inte om Frami har det, har inte sett någon avkomma som verkar ha fått det iallafall.

Vestri fra Dalbae ( ej längre verksam eller ?? ) har det iallafall, kanske även hans bror Mjölnir fra Dalbae ( samma mamma ), har sett nån avkomma med ett blått öga efter Mjölnir.

Geysir fra Sagastadir har troligen oxå bukskäckanlag, han är svart med bläs och blå ögon.

Gaukur fra ......den silversvarta ;) kanske har det, har sett några avkommor med bläs och blå öga/ögon efter honom men inte helt säker på om det kommer från mamman eller honom.

Sen finns ju den där rödskäcken, den homozygota.....Vidir eller nåt, som sägs ha bukskäckanlag oxå.

Är väl de jag kan komma på rakt upp och ner :)

JO, just det....det finna en till, från Gröna Gången har jag för mig men kommer inte riktigt ihåg vad han heter.
En ung hingst som visades förra året tror jag, eller ska visas i år...??

HAn har nog bukskäckanlag.....

Seidur måste det vara. Jag mailade ägaren & frågade om han hade det, men hon trodde inte det.

Både Kristall & Isak är E. Hrodur.
Kristall har en strimma blått i ena ögat & har lämnat en avkomma med stora vita tecken.
Isak har väl blå ögon tror jag, så han borde också bära det.
Djass var väl E. Djaknar som i sin tur är E. Jarl & Djaknar bär ju anlaget, synd att Djaknar står i Tyskland, han är himla flott.

Augasteinn frá Hófi kan ha det, han har ett blått öga och som ni ser lite speciell skäckteckning. Han är e. Alfasteinn frá Selfoss ue. Kormákur frá Flugumyri II. Gör sin första säsong i aveln i år så vet inte vad han nedärver förrän nästa år.

I2752297W638H507V20100515T193720Z.jpeg

I2752298W676H507V20100509T131249Z.jpeg

I2701936W676H507V20100506T193244Z.jpeg

Både Kristall & Isak är E. Hrodur.
Kristall har en strimma blått i ena ögat & har lämnat en avkomma med stora vita tecken.
Isak har väl blå ögon tror jag, så han borde också bära det.
Djass var väl E. Djaknar som i sin tur är E. Jarl & Djaknar bär ju anlaget, synd att Djaknar står i Tyskland, han är himla flott.

;Men är Isak verksam i aveln eller inte ?

Djass kanske är efter Djaknar, ja, jag kollade inte upp det, fick för mig det var Hrodur men du har säkert rätt :-)

Ja, Djaknar hade varit trevligt att ha tillgång till !

Kollade vilka som var visade på Strömsholm nu och det verkar finnas en till hingst:
Aladin frá Vatnsleysu.
Visserligen "bara" 7,71 totalt men alla FEIF visade hingstar får ju numera användas i aveln med fullt regbara avkommor så han måste ju räknas oxå :)

Seidur måste det vara. Jag mailade ägaren & frågade om han hade det, men hon trodde inte det.

Sa hon någon anledning till att hon inte trodde det ?

Det är sällan just svarta/bruna hästar med glasöga, vita stora ( eller mindre ) tecken tillsammans med strumpor , eller inte, inte bär på bukskäckgenen.

NU vet man ju dessutom att bukskäckanlaget inte alltid ens syns så det kan vara svårt att spåra det bakåt oxå.....

Ja, han skulle ju kunna ha det.

Alfasteinn verkar ju ha nån typ av annat skäckanlag än enbart tobiano iallafall, har sett flera som har fått blått i öga/blå öga och speciella teckningar !

Ska bli intressant att se vad eran Augasteinn har :)

Sa hon någon anledning till att hon inte trodde det ?

Det är sällan just svarta/bruna hästar med glasöga, vita stora ( eller mindre ) tecken tillsammans med strumpor , eller inte, inte bär på bukskäckgenen.

NU vet man ju dessutom att bukskäckanlaget inte alltid ens syns så det kan vara svårt att spåra det bakåt oxå.....

Nej, hon sa bara att hon inte trodde det, de enda hon visste var att det blåa ögat var från mammans sida, men han skulle ju kunna bära det.

Tycker det är lite synd att folk inte tar vara på sina ston som ev bär bukskäckanlaget & försöker få fram bukskäckar eftersom de är såpass ovanliga.

Hur vet man egentligen om en häst bär på bukskäckanlaget?? Fick ju ett föl med två blåa ögon.

Man ser det oftast på avkommorna, har man 2 hästar med bukskäckanlag är det 50 % chans att få en bukskäck.
Har ditt föl några vita tecken?
Oftast brukar de ha blå ögon & vita tecken.
Sen ser man endel på stammen också.
Tex. Kristall (E. Hrodur) han är svart utan & har bara en liten blå stimma i ena ögat, men han har gett en avkomma med stora vita tecken.

Hur vet man egentligen om en häst bär på bukskäckanlaget?? Fick ju ett föl med två blåa ögon.

Jag vet ju att ditt föl ser ut som en helt vanlig tobiano men har två blå ögon.....
I det fallet är det verkligen svårt att veta ifall det beror på buskäckanlag eller bara det blev så.
Pappan ha rju oxå en blå strimma i ögat väl men om han har buskskäckanlag är ju inte säkert för det.....

Min första islandshäst, en norskfödd med Varmalaek/saudarkroki/Kolkuosi stam, var en fux med blå ögon......de kallades vid den tiden för fårögon för de var så ljusa och hade en mörk strimma ( pupillen ) i sig :)
Om jag inte minns fel var de oxå lite strimmiga i det blå och ganska ljusa......
Detta var minst 20 år sedan och jag tvivalr på att den hästen hade bukskäckanlag i sig......
Men man vet aldrig :)

Iallafall, bukskäckanlag är ibland svårt att se, ibland lätt och ibland omöjligt att se men det visar sig på avkomman.

Jag såg en gård på Island, de fick ett bukskäckföl efter en brun hingst med vita tecken (syntes tydligt bukskäckanlag) och ett fuxsto utan några tecken alls, så hon måste ha varit en "dold" bärare eftersom fölet blev bukskäck

Ja, precis så kan det vara !

Jag köpte ett sto från Island.
Hon är svart med bläs, 2 blå ögon, 3 vita strumpor.
Anlaget kommer antagligen från mammans sida ( finns ingen stam så kan inte veta ).

Hon var betäckt med en en unghingst efter Hrodur. Han var helt svart, inget tecken alls.

Ut kom ett svart bukskäckföl, gissa om jag blev förvånad :)

Anlaget kommer antagligen från mammans sida ( finns ingen stam så kan inte veta ).

Hon var betäckt med en en unghingst efter Hrodur. Han var helt svart, inget tecken alls.

Om du menar Hróður frá Refsstöðum så är han bärare av bukskäckanlaget. Om du tar ett sto liknande det du beskriver, dvs med anlag för bukskäck med en Hróður avkomma, så är det inte alls otroligt att du får en bukskäck. Även om hingsten är svart så kan han vara bärare av bukskäckanlaget från sin pappa.

Jag är inte alls avundsjuk :angel:
Försöker köpa ett bukskäck sto själv :)

Om du menar Hróður frá Refsstöðum så är han bärare av bukskäckanlaget. Om du tar ett sto liknande det du beskriver, dvs med anlag för bukskäck med en Hróður avkomma, så är det inte alls otroligt att du får en bukskäck. Även om hingsten är svart så kan han vara bärare av bukskäckanlaget från sin pappa.

Ja, det visade sig ju att han var det, unghingsten :)

Men innan så har jag alltid lärt mig/hört av alla att bukskäckanlaget alltid syns om hästen har det.
Såsom på stoet jag köpte......
Fast nu vet jag bättre så nu kan man ju chansa lite....om man vill ;)

Jag vet om ett i Danmark till salu just nu.....vet dock inte om hon finns kvar, har inte fått ytterligare svar ifrån säljaren.
Ville hemskt gärna köpa men fick inte tag i pengarna :(

HOn sa det var en till kvinna i Sverige intresserad, kanske det var du ;)

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Behöver lite hjälp av kunniga häst människor. Ska försöka göra en lång historia kort, jag köpte ett islandshäst sto för 3 år sen...
Svar
6
· Visningar
1 865
Övr. Grenar Inför stundande hingstval 2011 är det många som grubblar vad de ska vända sig. Ifjol startades en liknande tråd och jag uppfattade...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
25 950
Senast: supercassie
·
E
  • Låst
Islandshäst Jag ska köpa min första islänning (30 års erfarenhet av halvblod och ponnyer). Letar stoföl född 07-08. Sto pga framtida ev avel. Även...
2
Svar
23
· Visningar
3 018
Senast: Boerperd
·
Islandshäst Efter 1 år har vi nu ett pass på vår Saga. Historian började vintern 2004/2005 när jag tyckte vårt gamla sto Perla var hemskt tjock...
Svar
17
· Visningar
1 882
Senast: Vili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVII
  • Burkmat
  • Kalla hamburgare

Hund, Katt, Andra Djur