Bukpunktat

Z

zazzabella

Satt & funderade lite på detta innan, men jag kom fram till att jag faktiskt egentligen inte vet riktigt vad bukpunktat är för något. Jag har letat efter information om det, dock hittade jag inte så mycket. Så jag frågar er här, om det är någon som kan förklara för lilla mej vad det är för något, hur man utför det, vad man kollar efter & vad man kan se på ett bukpunktat???

Tacksam för svar!!!
Mvh Bella - lite fundersam

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Bukpunktat

Finns säkert någon som kan komplettera men här är lite information.

Bukpunktat är helt enkelt att man tar ut ett prov av bukvätskan och analyserar den. Den ska ju innehålla vissa ämnen och inte innehålla vissa tex blod. Man kan se om det finns en infektion. Normalt ska bukvätskan vara klar, ljust gul så många gånger kan man redan vid provtagningen se om något är fel om den tex är grumlig, åt det röda hållet, varliknande eller som jag såg en gång, apelsinjos... :crazy:

Hur det tas är nog vanligast (enda sättet?) att man rakar hästen mitt under magen där den är som "djupast" (närmast marken), lägger lite lokalbedövning, förskär med en skalpell och sedan för in ett provtagningsinstrument av stål och låter vätska rinna genom detta ner i ett provtagningsrör. Proceduren sker sterilt.

Någon får gärna komplettera. :)

Punktat är ett slags prov man tar med en speciell slags spruta. Man får ut en liten bit vävnad som man kan undersöka i laboratoriet.

Bukpunktat borde då rimligtvis vara ett sådant prov från buken.

Det finns ett annat tillfälle när man ofta tar bukpunktat och det är när man misstänker tumör i buken. Då kan man ta ett bukpunktat och se om man hittar tumörceller och kan på så sätt bekräfta att hästen har en tumör någonstans i buken eller därikring.

Bukpunktat ger i många fall svar på de fårgor veterinären har UTAN att man behöver söva hästen och öppna buken. Bukpunktatet gör ju som någon redan beskrivit på stående, lokalbedövad häst och är både mer kostnadseffektiv och innebär betydligt mindre risker än en full narkos.

Grönfärgat med eller utan foderpartiklar är en annan variant.
Ute i fält på kolikhästar tas bukpunktat oftast med en vanlig kanyl utan lokalbedövning.
PL

Liknande trådar

Hästvård Hovslagaren var här igår. Han hade sin praktikant med som varit med ett par gånger förr. Hen går sista terminen på...
Svar
19
· Visningar
1 122
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Magsår? Någon som haft en häst vars enda symptom varit att den varit riktigt sur när man rörde vid magen? Vi har haft veterinär ute som...
Svar
4
· Visningar
359
Senast: Malva1978
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 561
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 250
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka