Buköppningar

Angående att få somna in istället - min häst är buköppnad och överlevde. Problemet var att när han var så dålig så sa försäkrningsbolaget NEJ till insomningsalternativet, det var bara operation som de godkände. Ungefär 10 dagar i Helsingborg utan efterkomplikation och notan gick på ungefär 12.000:- mer än vad försäkringen täckte!
Nu är vi förstås glada att han blev opererad och har mått bra sedan dess - han är förstås värd allting för oss. :love:

Häls. Nocke

Sv: Buköppningar

Känner 2 hästar i min närhet som har blivit buköppnade och klarat sig.
En på Ultuna (fick ta bort massa tarm) och en på Strömsholm (torrkolik).
Men det var på håret att de klarade sig, opererades i sista minuten.
Ena hästen tävlar nu dressyr LA, den andra är distanshäst.
Stoet får ej betäckas pga op., så nu ska hennes halvsyster få föl i vår.:d
Har problem med kolik till och från.
Valacken mår bra, inga problem sen op.

När man läser den här tråden är man ju glad att man har obegränsat tak på veterinärvården....

Dina siffror stämmer med den direkta postop överlevnaden efter akut buköppning i ett större engelskt material på ca 300 hästar.

När de tittade på hur många som överlevde ett år var det dock betydligt sämre än 70-80 % men ändå bättre än vad åtm jag hade trott. En del behövde opereras igen men klarade inte det och en del blev inte botade av ingreppet. Kommer inte åt artiklarna just nu så jag har inte ett års siffrorna. HH

jag har en som fick akut tarmvred hon bara slängde sig ner på backen..körde i ilfart till ulltuna där dom öppnade henne direkt...det var nu två år sedan och hon mår hur bra som helst...hon äter linfrö dagligen för att smörja tarmarna.

Hej hej, ny här på forumet.
Min 7-åring är öppnad, öppndes som 3-åring. Stopp i blindtarmen, hade vet. ute 10 talet ggr.
Det började med att hon patellaopererades i ena bakbenet med boxvila som följd (stillsamma promenader 2*15 min om dagen.)
Sen var det igång... jourhavande samt ord vet kom i skytte trafik.
Ringde till vet. och sa att jag inte ville ta det andra bakbenet föränn hon var helt ok. Men han sa att det var ingen fara, (man skall ju tydligen ta det andra benet oxå innan 2 v.) fick komma in med henne ett par timmar innan op. för att droppa på henne, så skulle det minsann bli bra.
Hon hade varit bra ett par dagar innan vi åkte in. Så jag litade på honom.:devil:
Sagt o gjort hem med stackars pållan igen tog väl ett dygn eller två så var det dags för jourhavande att komma igen. Det slutade nere på ett större sjukhus med att dom öppnade henne, med bukhinneinflamation som ett paket på posten. Stod på klinik 3 veckor inte billigt, 73.000:- slutade hela kalaset på.
Idag så har jag en frisk häst som fungerar i både ben o mage. :bow:
Jag ville ta bort hästen när dom sa att dom skulle öppna, men försäkringsbolaget ville öppna henne.
Oj vad långt det blev....

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Forskning runt om i Europa ger ett ganska samstämmigt resultat när det gäller prognosen för buköppning på grund av kolik. Det är en...
Svar
0
· Visningar
305
Senast: Gunnar
·
Hästvård Jag tycker att det är jättesvårt att se ”painface” på hästar. Försöker studera bilder noggrant men det är inget jag kan se bara sådär...
2
Svar
20
· Visningar
1 877
Senast: fio
·
Ekonomi & Juridik Jag har aldrig råkat ut för det själv så jag undrar hur det funkar om man får en väldigt hög veterinärräkning.Säg att hästen måste...
2 3
Svar
47
· Visningar
5 321
Senast: ako
·
Hästvård Jag har nog varit otydlig innan! Jag vill veta om det är någon som har fått samma diagnos på sin häst som jag fått på min häst. Han...
Svar
1
· Visningar
480
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama