T
Trolltyg
Har en häst som jag ämnar att sälja så småningom. Men nu blev hon i går akut opererad för förstoppning och "lite" tarmvred. Kommer detta att påverka försäljningspriset om ca ett år? Har aldrig varit sjuk innan.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
som sagt tidigare i tråden, jag personligen skulle hellre köpa en oöppnad häst en än buköppnad! Har varit med om buköppning tidigare med dålig utgång. Enligt flera veterinärer jag pratat med så är risken större att hästen drabbas av samma åkomma igen.
Du får nog räkna med uppåt ett år innan hästen är i full tävlingskondition igen.
Var det grus som orsakat tarmvreden? Åtgärdade de det utan att ta hål på tarmen?
Om det inte var en "svår" tarmomvridning utan förstoppning är jag tveksam till buköppningen. De kan ju inte ha haft några andra alternativ? Buköppning brukar ju vara det sista alternativet?
De som jag känner som inte löst koliken hemma har fått sondning med parafinolja och vätska, dropp och ingen mat ett par dagar på djursjukhus.Hur löser man en grovtarmsförstoppning menar du då? Det var ingen fullständig tarmomvridning! Som sagt mest förstoppning. Ett litet hål på tarmen fick göras för att skölja ut förstoppningen.