Buköppnad

T

Trolltyg

Har en häst som jag ämnar att sälja så småningom. Men nu blev hon i går akut opererad för förstoppning och "lite" tarmvred. Kommer detta att påverka försäljningspriset om ca ett år? Har aldrig varit sjuk innan.

Sv: Buköppnad

Det kommer det väl troligen att göra... Om det är en tävlingshäst du som du tänker sälja så brukar ju priset gå ned om hästen inte presterat på länge.

Det tar rätt lång tid innan hästen är "fit for fight" efter en buköppning. Dock har vi haft en häst som kom tillbaka till tävlingsbanan, men det tog lång tid.

Självklart så ska hon prestera lite igen innan det blir dax för försäljning. Har det då betydelse på priset att hon varit opererad?

Det skulle jag tro. Det finns så många hästar till salu för tillfället, så att jag tror att man hellre betalar mer för en häst som aldrig varit sjuk el skadad än en som varit det. Fast det är vad jag personligen tror.

Är nog beredd att hålla med där. Det finns så många fina välutbildade hästar, så står valet mellan en som varit buköppnad och en som inte varit det (och de annars kan anses likvärdiga) så hade jag valt den som inte varit buköppnad.

Men det är oxå min personliga reflektion.

som sagt tidigare i tråden, jag personligen skulle hellre köpa en oöppnad häst en än buköppnad! Har varit med om buköppning tidigare med dålig utgång. Enligt flera veterinärer jag pratat med så är risken större att hästen drabbas av samma åkomma igen.

Är det en bra häst så tror i alla fall jag att det inte spelar någon roll om den varit buköppnad eller inte.

Har det läkt ihop och hästen är i gång så ska det inte vara något hinder alls inför kommande prestationer.

Vet flera hästar som varit buköppnade som går msv/svår hoppning. Och 2 dressyrhästar varav den ena satsar man på svår dressyr med.

Det som är kruxet är om det varit en svår tarmvred den öppnats för, för det kan ju innebära ärrvävnad på tarmarna och medfölja nya problem.

Hästen i fråga är en c-ponny som börjat visa talang inom hoppning. Någon svår tarmomvridning var det INTE tal om utan mer att det var en förstoppning i grovtarmen pga grus.

som sagt tidigare i tråden, jag personligen skulle hellre köpa en oöppnad häst en än buköppnad! Har varit med om buköppning tidigare med dålig utgång. Enligt flera veterinärer jag pratat med så är risken större att hästen drabbas av samma åkomma igen.

Vad innebar dålig utgång i detta fallet? Jag menar vad kan hända efter ett år typ? Kommer naturligtvis att se till att hästen inte får i sig grus igen.

Du får nog räkna med uppåt ett år innan hästen är i full tävlingskondition igen.

Var det grus som orsakat tarmvreden? Åtgärdade de det utan att ta hål på tarmen?
Om det inte var en "svår" tarmomvridning utan förstoppning är jag tveksam till buköppningen. De kan ju inte ha haft några andra alternativ? Buköppning brukar ju vara det sista alternativet?

Senast ändrad:

Värdet på hästen rasar rejält efter ett sådant ingrepp.

Det är väldigt svårt att hitta köpare som vill ha en häst som redan gått igenom en sådan operation.

Jag skulle heller aldrig vilja köpa en häst som varit öppnad, mest för att vara rädd att något händer.

Vet inte hur mycket det sjunker i pris,men om vi sägersåhär, om hästen är värd ex 50.000 skule jag betala kanske 30.000

eller nej förresten har inte en aning, då jag som sagt aldrig skulle köpa en sådan häst.

Om buköppningen hade att göra med något hästen ätit så har jag väldigt svårt att tro att operationen kommer att påverka priset. Öppningen var ju det som krävdes för att lösa problemet,inte skapa ett. ;) Läkningen sker väl på 8-10 veckor och sedan kan ponnyn återgå till normalt jobb,eller?

Äter hästen grus så är även det en faktor som kan påverka priset. Många har grusade hagar. Dessutom kan en stor operation leda till reserveringar på försäkringen.

Det är väl de grusade hagarna som utgör hotet,vi fodrar direkt på marken och sand och grus följer med när de äter. Hästar tuggar väl sällan grus av sig själva?

Du får nog räkna med uppåt ett år innan hästen är i full tävlingskondition igen.

Var det grus som orsakat tarmvreden? Åtgärdade de det utan att ta hål på tarmen?
Om det inte var en "svår" tarmomvridning utan förstoppning är jag tveksam till buköppningen. De kan ju inte ha haft några andra alternativ? Buköppning brukar ju vara det sista alternativet?

Hur löser man en grovtarmsförstoppning menar du då? Det var ingen fullständig tarmomvridning! Som sagt mest förstoppning. Ett litet hål på tarmen fick göras för att skölja ut förstoppningen.

Summan av det hela blir i vilket fall att hästen pris sjunker och blir mer svårsåld.
Jag vet en häst som var värd flera hundra tusen (riktigt bra fälttävlans häst) som efter en buk operation fick slumpas bort för klart mindre än han var värd pga. liknande operation.

Alla ni som säger att priset sjunker, låt oss antaga att ponnyns pris skulle ha legat på 65000 kr om den inte varit opererad. Vad skulle då priset sjunka till menar ni?

Hur löser man en grovtarmsförstoppning menar du då? Det var ingen fullständig tarmomvridning! Som sagt mest förstoppning. Ett litet hål på tarmen fick göras för att skölja ut förstoppningen.
De som jag känner som inte löst koliken hemma har fått sondning med parafinolja och vätska, dropp och ingen mat ett par dagar på djursjukhus.

Hoppas din häst blir bra!

Liknande trådar

Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 172
Senast: Kilauea
·
Hästvård Hej, om ni har sett mitt tidigare inlägg så har min häst Kissing spine. Vi har sedan februari behandlat ryggen två gånger och rehabat...
2
Svar
20
· Visningar
2 012
Senast: QueenLilith
·
Hundhälsa Min tik opererades igår kl 15 för akut livmoderinflammarion. Den var tydligen nära att brista. Hon fick komma hem kl 20 igår. Igår...
2
Svar
24
· Visningar
2 687
Hästvård Hej. Är det någon fler som har häst med artros i halskotpelaren? Givetvis har vi kollat upp detta och fått en diagnos och fört en...
Svar
6
· Visningar
414
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka