Bukighet-fett eller proteinbrist?

A

airam

Hej!
För första gången i mitt liv har jag en bukig häst. En unghäst (inte inriden). Hur vet jag om det är fett eller om det är proteinbrist? Hon är lite överviktig (säg 10-15 kg kanske lite mer), ser bra ut på bog, kors osv (runt). Men som sagt, lite överviktig.

I somras var hon inte bukig och det säger mig att det är proteinbrist nu eftersom hon var väldigt fin i somras. Men hur vet man det?

Hon har alltid varit svår med foderstaten till och jag vill gärna ta bort lite energi för att hon ska tappa lite i vikt och framförallt vill jag ha bort bukigheten. Men det får ju inte bli så att hon får för mycket protein i förhållande till energi så att hon omvandlar.

Hur skulle ni göra?

Sv: Bukighet-fett eller proteinbrist?

Varför skulle bukighet kunna vara proteinbrist?
Säger inte att det är fel, jag har bara aldrig hört att det kan vara en symptom på proteinbrist och vill gärna veta varför.

När en häst får proteinbrist har den svårare att bygga och bibehålla muskler, detta gör att musklerna försvagas och hästen blir bukig pga att magmusklerna inte orkar hålla upp magen helt enkelt. Proteinbrist brukar i allmänhet leda till att hästen ser muskelfattig och tunn ut speciellt över ryggen i kombination med att den är bukig.

Hur vida det är proteinbrist eller inte är nästan omöjligt att avgöra genom att bara läsa en text. Vore kul att se en bild på henne.

Varför skulle bukighet kunna vara proteinbrist?
Säger inte att det är fel, jag har bara aldrig hört att det kan vara en symptom på proteinbrist och vill gärna veta varför.

Om du tittar på människor i svältkatastrofernas Afrika, så ser du ofta "bukiga" barn... De får ofta näringsfattig mat om de får någon mat över huvud taget...

En annan är uppväxt med bilder på "Biafrabarn"...

Så jo, bukighet är absolut INTE bara fett, vilket exempelvis en del islandsmänniskor tyvärr verkar tro och ska ha så näringsfattigt hö, som möjligt till sina hästar.

Jag träffade härom dagen en kompis som jag inte träffat på länge. Jag visste inte ens att hon hade hästar. Hon har precis flyttat sina två islandshästar till lösdrift. Hon berättade att: "Jag sa till på skarpen på en gång, min hästar är i så fin kondtion och fint hull nu, efter tre månader på stall/bete så de kan absolut inte stå på fri tillgång på grovfoder även om det är låga värden. Utan ägaren får minsann ta bort höbalen ur hagen."

Det är bara det att i alla fall ena hästen har mage, som Ålandsfärjan men tunn över revbenen, samt toppig över rygg och kors. Tyvärr, så har jag ingen "utbildning" på islandshäst utan bara varmblodiga hästar och de ska INTE se ut så :). Så jag kan givetvis HA FEL. Islandshästar kanske SKA se ut så när de är i kondition... Men jag har sett andra och de ser INTE ut så...

Mvh

IngelaH

Den hästen tycker jag inte är speciellt bukig. Den är lite tunn över ryggen men inget allvarligt.

inte?
Du har inte en chans att känna revbenen alls på hästen. När jag kollar på andra unghästar är de mycket smärtare, dvs de har ingen sådan mage.
Så du skulle inte ändra foderstaten då?

Kanske lägga på lite mer protein om den är tunn över ryggen då.

inte?
Du har inte en chans att känna revbenen alls på hästen. När jag kollar på andra unghästar är de mycket smärtare, dvs de har ingen sådan mage.
Så du skulle inte ändra foderstaten då?

Kanske lägga på lite mer protein om den är tunn över ryggen då.

Jag tycker att den mest ser muskelfattig ut i största allmänhet. Den borde vara bättre musklad om den är ung och fått gå och leka i hage samtidigt som den fått bra mat. Bilder kan ljuga mycket - beroende på fotovinkel etc. Men en snabb titt så här bara på ett enda foto skvallrar för mig om överskott på energi och inte alls den proteinmängd den borde ha. Fast ett foto i en annan vinkel kanske visar något annat....

Har du någon hum om hur mycket den får i sig av protein och energi? Analys? Foderstat?

Ja, uträknad foderstat har vi. Vi har inget bra grovfoder men det ska bytas ut snart, det gör att energin går i taket direkt. Därför får man inte till det. Hon går idag på 755 protein.

Fotovinkeln är väl sådär.

Jag ser heller ingen fet häst. Något tunn överlinje och inte speciellt bukig.

När det gäller unghästar som inte är utbildade ska man inte förvänta sig att dem ser ut som galopphästar i hårdträningen med slanka uppdragna magar, unghästar är unghästar och dem flesta är mer eller mindre småbukiga hela tiden under uppväxten, något som brukar försvinna när hästen börjar tränas och man på allvar börjar göra övningar där man kommer åt musklerna på ett annat sätt. Sen ska dem självklart inte gå runt och se högdräktiga ut med stora ballongmagar, men att dem är lite smårunda om magen är sånt man får ta när man har unghästar.

tack! Det är ju så lätt att bli hemmablind när man går i stallet dagarna i enda. Överlinjen har alltid varit svår på denna. Protein då va?

Blir lättare när vi får hem bättre grovfoder.

Tillräckligt med protein är mer eller mindre grundbasen för att hästen ska kunna bygga muskler. I vissa fall behöver man inte ändra träningen ö.h.t utan bara lägga till mer protein för att se förändring i hästens muskelmassa när musklerna tillåts växa som dem vill.

Är den bukig så kan den ha mask. unghästar har ju lättare att få mask.

Problemet är ju att om jag ex lägger på 100 g till protein kommer kvoten bli över 9 och det går inte för denna, då tappar hon allt. Hon kan inte gå på så hög kvot. Hon går nog på för hög kvot nu också men jag får ju inte till det pga MJ.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 330
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 953
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag blir alldeles snurrig av alla olika fodersorter, tillverkare och näringsinnehåll. Buke, hjälp! Hästen är av den tunnare sortens...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
6 706
Senast: Fazeem
·
Hästvård Min ena häst (shettissto, 1 år) har den senaste tiden ofta haft lös avföring. Första gången jag lade märke till det var det ganska kort...
Svar
11
· Visningar
1 741
Senast: CaisaCax
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama