Bukig = proteinbrist ??

Susz

Trådstartare
Vissa säger att proteinbrist ger bukig häst...Då till min fråga, om min häst ska ha 500 gr srp/dag ska man öka proteinintaget så att kvoten ökar eller ska man öka protein och MJ men behålla kvoten ???

Sv: Bukig = proteinbrist ??

Det måste väl bero på vilket energibehov hästen har?
Jag tror att jag förstår vad du undrar över dvs om det måste vara ett visst förhållande mellan protein och energi. Jag har nog förstått det som att det kan vara ganska så olika mellan olika hästar. En lättfödd häst tex behöver en högre kvot än en svårfödd eftersom den inte alls har samma energibehov. Kvoten i sig äår ju bara ett hjälpmedel som en del använder sig av när de räknar. Jag brukar inte bry mig om den.

Det beror på som sagt om din häst behöver en hög eller låg kvot. Behöver den energi? Är den tunn? På vissa bukiga hästar syns revbenen ändå.
Är den muskelfattig och lite bukig kan det vara bra att öka både energi och protein, men med ett foder med hög kvot tex proteinkoncentrat eller lusern. Är den både muskelfattig och smal ska man öka intaget av både energi och protein i lämplig normal kvot (tex 6-8), med mer bra grovfoder eller ett bas-färdigfoder tex.

Det är en travhäst i full tävlingskondition. Han har mer eller mindre alltid varit bukig. Jag "kan" inte ha en kvot på inte mer än 6 enligt foderexperter pga hästarna "dör" på upploppet (som de har en infektion i kroppen) med för hög kvot. Jag vet att han måste ha mer magmuskler men jag kan inte rida honom eller longera över bommar, han blir alldeles för stressad. Man känner revbenen på honom så han är inte fet. När han går ut på tävling drar han upp sig men jag kan inte träna i tävlingstempo...

kl.
Min gumma har också blivit bukig nu sedan vi bytt till hösigale från torr hö, så nu fundera jag på börja ge henne Groov 125 först för att se om det räcker + olja om inte så utökar jag med lusern och hoppas hon får tillräckligt med proteiner och energi då hon nun börja bli tunn över reveben. Hoppas bara det funkar.

Om du tydligt känner revbenen på en häst med proteinbrist så är min gissning att du bör ge både proteiner och energi alltså inte höja kvoten. Min erfarenhet av travare som bara sträcker sig till en enda individ, ej i tävlingskondition, är att de är lite speciella och att de behöver en hel del energi.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej😊! Behöver hjälp att välja hösilage till mina två ganska lättfödda d-ponnyer🙏 Behöver ett silage med hyfsat lågt socker så det är...
Svar
5
· Visningar
551
Senast: Elo
·
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
661
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 537
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 070
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar