Bukig, men dåligt hull - vad fattas?

Thera

Trådstartare
Mitt varmblodssto har en fölunge vid sidan som är snart 5 månader nu. Nu sista månaden har hon tappat en hel del i hull - men hon är ändå liksom bukig. Kan man generellt säga vad som fattas då?

Vi har ännu inte fått hem höet som vi ska ha hela vintern och därför har jag ingen analys, men höet som hon får nu är förstaskörden för i år.

Hon får just nu ca 10 kg hö + hösilage ute, 2,5 kg Hippo Breed, 5 hg vetekli, 2 hg soja, 3 hg betfor samt mineraler.

När en häst ser ut som min, alltså stor buk men ändå dåligt hull - vad brukar det vara som är fel?

Vill gärna höra med er eftersom analysen dröjer ett tag! :bow:

Senast ändrad:
Sv: Bukig, men dåligt hull - vad fattas?

Hej!

Det behöver faktiskt inte vara foderrelaterat. Föl kan lätt få relativt stora mangder av spolmask vilket kan ge liknande kroppsform. Jag vet inte hur det är med er andra men jag tycker att det varit ovanligt många föl med mycket spolmask - och kolik i år!
Min rekommendation är att avmaska fölis - prata med din vet.

Mvh / A

Nu var det väl stoet som var bukigt? Och misstänker man en massa mask är det väl läge för träckprov först...

Jag skulle tro att du inte har riktigt rätt balans i din foderstat. Hon verkar innte kunna ta åt sig näringen på rätt sätt. Detta är ju svårt att veta utan foderanalys hur man får balans. Då får man ju experimentera fram något. Låter ju som proteinbrist, men det kan ju även vara annat som förstör balansen.(Du ger ju trots allt soja och breed) Rådfråga veterinär eller kraffts foderrådgivare om din oro är för stor för att vänta på en analys. Skulle även avmaska båda för att vara på den säkra sidan.

Senast ändrad av en moderator:

Men vadan allt detta rådande att avmaska??? VAD ska hon avmaska mot? Det är ju väldigt viktigt att veta för att veta vilket medel man ska använda.

Misstänker man mask; börja med träckprov.

Thera skrev:
.

När en häst ser ut som min, alltså stor buk men ändå dåligt hull - vad brukar det vara som är fel?

Ett digivande 600 kg sto behöver närmare 1 kg smältbart råprotein och drygt 100 MJ för att hålla hull. Du får försöka beräkna om hon får i sig det. HH

Madick skrev:
Nu var det väl stoet som var bukigt? Och misstänker man en massa mask är det väl läge för träckprov först...

Ja se vad man kan missa om man inte läser ordentligt. Ser att det var stoet... Får skylla på för mycket Buke surfande :D !

Nu när det är stoet det gäller ..hrmmm, så är det så att ston med föl vid sidan ofta kräver MYCKET mat ofta mer än vad gemene man tror.
Angående avmaskning gällande spolmask på föl så ger i alla fall jag hellre en avmaskning mot spolmask (ger annat preparat än "vanligt") när fölet är ca fyra-fem månader, beror på när på året den är född.
Detta i samråd med Ultuna då vi tyvärr har hårt parasit tryck med våra nuvarande hagar.
Jag tar regelbundet träckprov på hästarna för att inte avmaska i onödan, men mitt råd är att vara mycket försiktig med fölen.
Jag har varit med (på Ultuna) och obducerat ett föl som avled hastigt i kolik (inte mitt föl dock) och det var obehagligt att se alla dessa maskar som "beckat" ihop tarmen. Dessutom bör tilläggas att det inte är säkert att alla fölen i gruppen har spolmask även om en har det.....

Mvh / A

Tack för era svar!

Jag ska försöka räkna lite på vad hon får i sig. Från och med i morgon kommer de ha fri tillgång på hösilaget och då kan jag även ta analysprover.

Köpte en säck nya Groov igår också, ska kanske pröva att ge henne några hekto av det utöver resten. Har fattat det som att det är mer protein i det än i Hippon?

Avmaskade är båda nyligen, med Ivomec.

Det bästa du kan göra är att ta grovfoderanalys. Börja där, ta resten sen. Att ge Groove är ju bara en chansning...Vänta med detta tills du fått din analys, tar ju inte lång tid att få en sådan.

Om fölungen diar fortfarande får du vara försiktig med proteinet så inte fölungens kotar rätar upp sig. Ibland får man ta det onda med det goda och låta stoet se lite bukig ut och öka proteinfodret när man avvant fölungen. Ge inte för mycket soja, det är inte bra heller, ge hellre luzern. Även om om det inte är lika proteinrikt så är det nyttigare. Och håll koll på fölungens kotor!

Dania skrev:
Om fölungen diar fortfarande får du vara försiktig med proteinet så inte fölungens kotar rätar upp sig. Ibland får man ta det onda med det goda och låta stoet se lite bukig ut och öka proteinfodret när man avvant fölungen. Ge inte för mycket soja, det är inte bra heller, ge hellre luzern. Även om om det inte är lika proteinrikt så är det nyttigare. Och håll koll på fölungens kotor!

Nej, det finns inga som helst belägg för att protein även i högre dos än behovet skulle ge rubbningar i tillväxten av skelett och senor. Tvärtom har det gjorts flera experiment där man inte sett någon negativ effekt av överutfodring av protein till föl. Däremot kan för mkt energi ge utvecklingsrubbningar. Den absolut bästa proteinkvaliteten får fölet av sin mamma. Men då måste hon fodras ordentligt. HH

Vad har du för belägg för ditt uttalande ? Ge en källa tack !

Javisst kan jag det. JAg har själv haft föl som "rätat" upp sig i kotorna och fick då rådet av veterinären och premieringsdomaren att dra ner på proteinet till stoet. Detta var dock för många år sedan och jag har sedan dess aktat mig för ÖVERUTFODRING. JAg har även varit i kontakt med foderrådgivare som varnat mig för att ge för mycket soja. Givetvis ska stona utfodras ordentligt, med näringsriktigt foder både när det gäller protein och energi. Det ända jag menad var att man skulle passa sig för överutfodring!

"Lånar" den här tråden efdtersom jag har samma "problem". Mitt sto (halvlod med 50% fullblod i) med ett tremånaders föl (hennes femte)vid sidan är bukig - men man har sett revbenen hela sommaren. Nu har vi fortfarande mycket gräs här nere så hon är ute ca 12-13 h per dag i en gräshage med rikligt gräs. Hon får 1,5kg kornkross och 1,5kg Hippo Breed Groov varje dag plus förra årets hö under de timmar de står inne.

Hon hade lite dåligt att äta för ca en vecka sedan (innan vi flyttade dem till betet de går på nu) och blev då mindre bukigt - nu med mycket tillgång till gräs är hon rund om magen igen! Men vartenda muskelfäste på kroppen syns - och revbenen sticker fortfarande

/Kristin

Bilder på "eländet" från i somras!

MercedesFigorette060711004.jpg

Fia060826032.jpg

/Kristin

Det går fort för en häst att bli bukig, det betyder oftast bara att tarmarna är fyllda med grovfoder, däremot tar det mer än en vecka att få upp "äkta" hull. Tar ett par veckor innan fettet täcker revben ;) och ännu längre tid innan muskler byggs upp.

Liknande trådar

Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 369
Senast: Shixle
·
Foder & Strö Har precis fått hem mitt fina Pre sto, hon har tappat en hel del muskler och hull efter resan från spanien. Gjorde analys på mitt hö och...
Svar
8
· Visningar
1 800
Senast: Jiovedi
·
Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 554
Senast: Irival
·
Foder & Strö Min häst må vara en Islandshäst på pappret, men i verkligheten verkar jag ha köpt mig ett fullblod. Hästen är extremt svårfödd. Dessutom...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
9 338
Senast: ufot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Födda -21