Bukig häst med synliga revben = proteinbrist?

Sv: Bukig häst med synliga revben = proteinbrist?

Något jag korrigerade i nästa uttalande ja - då du har fullkomligt rätt i det. Men jag fasthåller vid det faktum att jag vill ha ett svar från dig på tidigare stälda fråga dvs
"Nej, jag är medveten om att protein inte syns - men du får gärna förklara för mig varför du anser att det bara är proteinet som är viktigt att kolla upp?"

Då du inte bara poängterat min felaktiga formulering utan även i din argumentation stirrat dig blind på proteinet. Ge mig en chans att lära mig mer och förklara hur du hade gjort :) Förklara även för mig hur du skulle ge ett proteintillskott om det nu är det som fattas som verkligen gör skillnad då hästen redan har fri tillgång på hö? Hur lång tid anser du att det borde gå mellan ändringen i fodret och ett "synligt resultat" på hästen? Hur ställer du dig till att höet kommer från olika ängar? Analysera alla balarna? OM hästen nu inte skulle svara som önskat på ökad proteingiva - vad skulle ditt nästa steg vara?
Utbilda mig! :) Jag är nyfiken.

Jag är ingen expert, långt ifrån. Däremot så ville jag ge trådskaparen någon annan infallsvinkel än just "proteinbrist". Att ständigt tänka i ett rakt spår hjälper sällan ens häst.. (sk jag säga som ständigt tänker så invecklat att det till och med är svår för mig att hänga med..)

Hästen har ju tydligen fri till gång på hö, vilket någonstans i min hjärna tycker på att den hövägen borde få i sig någorlunda det den behöver därifrån. Däremot skulle jag nog fodra den annorlunda med kraftfodret..

Ingen av oss här har verkligen sett hästen, så att stenhårt hävda att det måste vara en brist känns mest korkat. Eller att det måste vara maskmage, eller underfodring. Vi kan ju inte bedömma hästen klart och tydligt genom TS beskrivning.. dels blir man hemmablind och dels som jag påpekat tidigare - symptomen stämmer in på mkt, till viss del även på selenförgiftning (iaf det enda fall av selenförgiftning jag sett...). Tänka kreativt och sätta hästen före, fasthåller att det är bättre att verkligen kolla upp sin häst och börja därifrån. Ska hästen sen startas inom trav så är det väl ganska skönt att veta fullt ut vad det är som spökar?

Va fanken, jag är bara 22 och pratar bara från egen erfarenhet.

Senast ändrad:

Jag har aldrig påstått att det bara är proteinet som är viktigt att kolla upp o därför kan jag inte svara på din fråga.
PL

Jag ser att du ytterligare pängterat att jag stirrar mig blind på proteinet i din redigerade version av inlägget jag redan svarat på, vill du ha en seriös diskussion så tjaffsa inte.
Som jag redan skrivit i inlägg 14 skulle jag börja med att kolla upp foderstaten inte med blodprover.
Mer kan jag knappast säga utan att se hästen.
PL

Jag hade fler frågor som inte rörde proteinet utan ditt mer utvecklade tillvägagångs sätt vilket jag faktiskt känner skulle utvidga mina vyer.

Tänder håller jag med om, att hästen faktiskt kan tugga sin mat ordentligt är ju väsentligt.

Men jag skulle vilja veta HUR du hade gjort i TS situation, det kan hjälpa mig att se nya vägar och lära mig saker. Ser du inte mina frågor som seriösa så kan jag bara beklaga. Jag uppskattar raka svar i den mån jag kan få det, även om jag personligen ibland hamnar i en position som bara blir "ordbajseri"..

Att jag redigerade handlade helt enkelt om en felformulering och en glömska som jag tyvärr lider av.. Beklagar om du tror att jag redigerat det efter att du svarat för det är inkorrekt. Menar absolut inte att tjafsa och kan bara beklaga om du ser det så, har försökt hålla min ton öppen och postivit och har även backat och ursäktat en felaktig formulering. Dessvärre så kan jag inte känna samma välvilja till att faktiskt få ett utbyta från dig vilket även det är något jag beklagar.. så kan du inte/vill du inte hjälpa mig till mer nyanserat vetande skulle jag förslå att du slutar svara. Jag är faktiskt genuint nyfiken av ev. svar på frågorna. Samt att jag citerade dig handlade bara om det faktum att min dator inte alltid vill samarbeta med mig utan vägrar acceptera att jag bara vill svara och inte citera och ren latmask för att jag inte orkade/hade tid att radera det du tidigare skrivit - var absolut inte menat som ytterligare ett poängterande av en åsikt från din sida som jag tydligen missförstått.

/Sofia

Är det så konstigt att jag tycker du tjaffsar när du,trots att jag från början påpekat att Ts häst troligen inte i första hand är ett proteinbristfall, i inlägg efter inlägg krävar att jag skall svara på varför jag hakat upp mig på proteinet!
Ställ en relevant fråga så KANSKE jag svarar. Vad beträffar TS fall har jag redan svarat så långt jag kan utan att göra en egen bedömning av häst o utfodring.
PL

Jag beklagar att du ser det så - men i den diskution du och jag fört är det bara nu senast du gjort den poängteringen. Det jag, felaktigt som jag tidigare skrev, hakade upp mig på var att du ansåg att blodprovet var meningslöst eftersom det inte visade på bla. proteinbrist. (Där vi båda, intressant nog varit eniga i att det troligen inte är det..)

Jag är lat och lite smådum så jag har ärligt talat inte orkat läsa fullt ut vad du skrivit till TS. Mycket pga att jag känner att förutom be henne kolla upp hela hästen kan jag inte tillföra särskilt mycket till henne, medan jag kan lära mig av dig.

Men ang. frågor rörande höanalysen, om hästen redan får fri tillgång på hö och en häst tuggar i snitt 18h/dygn borde den kunna hålla sig någorlunda flytande på "medelmåttigt" hö?

Hur ställer du dig till att höet kommer från olika ängar? Analysera alla balarna?

Ändrad foderstat frågor;

Hur lång tid anser du, av erfarenhet, att det borde ta mellan att du ser en skillnad på hästen till följd av ändrad foderstat?

Om det, mot förmodan, inte blir en änding vad gör du då?
(här har jag redan tagit förgivet att tänderna är kollade.. )

En snabb kik på den kraftfodergivan hon ger hästen får mig att vilja öka den - men ge mer långsam energi med mer fetthalt. (ja, jag har glömt alla fancy ord.. ska gå och plugga :)) Har själv bla. en travare, 20 år gammal som (*pepparpeppar*) alltid hållit sig fin i hullet, men var något smal när han kom till oss för 7 år sedan. Min onkel föder upp travare så jag vet att om dom väl börjar tappa så kan det vara surt att få upp dom i vikt igen. Vi har väl haft en väldig tur misstänker jag för har någon av pållarna börjat minska i vikt har vi bara ökat högivan och stoppat till dom mer korn.
Vad anser du vara bäst lämpat en varmblodig häst med dåligt hull? Havre, korn, pellets/musli?

Nej, våra hästar har inte fri tillgång på hösilage - och naej, vi har inte skickat in det på analys. Just på grund av att det kommer från olika ängar i olika delar av blekinge och vi inte har en aning om vilka balar som är från vilken äng heller.
Därför jag är intresserad av hur du - och andra - går tillväga när det kommer till höanalyser på hö från olika ängar/bönder.

Jag gissar på att det helt enkelt är så att jag missuppfattat din mening med att poängtera mina felaktigheter och åter igen - jag beklagar om du tagit illa upp.

Åter igen, jag beklagar att det tolkats så. Men jag skulle faktiskt vilja ha svar på frågorna. :D

Det är - åter igen - inte meningen att tjafsa, och jag HAR poängterat att han verkar ha ett bra hum om saker och DÄRFÖR skulle jag uppskatta att få svar på mina (i era ögon onödiga och tjafsiga) frågor.. Han verkar veta betydligt mer än mig, vilket inte är så konstigt då han är dubbelt så gammal.. och det ÄR intressant för mig att veta mer exakt hur han skulle gå till väga, som jag skrev tidigare - det hjälper mig att lära mig nya saker, han har en erfarenhet jag inte har. Och det har jag sagt tidigare med. Att jag misstolkat vissa saker han skrivit har jag bett om ursäkt för vad mer ska jag göra? Frågorna är ställda med en uppriktig och ärlig vilja att få reda på hur ni mer erfarna vuxna människor skulle göra, inte för att tjafsa eller trampa någon på tårna.

*kl*

Tänkte med tanke på diskussionen ang. proteinbrist väcka liv i en död tråd med upplysningen om att hästen lagt på sig en hel del sedan hon fick tillskott av protein. Har inte ändrat ett dugg på foderstaten eller gjort andra ändringar i övrigt. Så ni får dra era egna slutsatser utefter det. :angel: ;)

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, jag har ett 17 årigt sto som är insulinresistent. Problemet är att hon är tunn och har svårt att lägga på hull. Hennes revben syns...
Svar
19
· Visningar
2 945
Senast: Desiree2
·
Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 540
Senast: Irival
·
Kropp & Själ Min story: Jag kraschade på mitt sommarjobb efter mitt sista år på gymnasiet. Betygspressen hade haft mig på högvarv i tre år och pga av...
2
Svar
20
· Visningar
4 647
Senast: Ramona
·
Hundhälsa Ursäkta detta långa (röriga?) inlägg. Vi har en jättefin tik som vi är fodervärd åt. Hon är av en ras som behöver mycket mat och...
2
Svar
20
· Visningar
3 455
Senast: vallhund
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Ridskoleryttare