Bukig häst med synliga revben = proteinbrist?

Sv: Bukig häst med synliga revben = proteinbrist?

Men analys, jag menar hur ska man då göra om man får höbalar från olika ställen? Då kan man ju inte lika gärna göra analys på varje höbal..

skulle jag kunna ge lusern iaf? fan jag som gav bort en hel säck!!

När analys av olika skäl är meningslös eller inte möjlig och man har en mager häst brukar jag rekommendera följande.

Räkna på att höet innehåller en mkt låg halt tex 17 gram SMRP och 4,5 MJ. Ge sen resten av behovet för hästen i fråga med tillskott, lusern, linfrökaka, raps, betfor, säd osv eller om man föredrar färdigfoder. Om man bara ökar successivt är det ingen fara att göra så. Blir hästen fet så får man minska.

Om man efter att ha gett den givan som man har som mål i 2-3 veckor och inte sett ngn minsta förändring i hull då är det nog ngt fel. Men så länge man inte vet om hästen verkligen får i sig vad den behöver än det ingen mening att börja leta sjukdomar.
Att ge bort en säck lusern om man har en mager häst var dumt! HH

Oj, jag trodde ingen svarade på den här tråden, såg den aldrig bland de första sidorna.. Ursäkta om någon trott jag övergett den. :o :D

Nu blir det lite strösvar här, men:
Hästen är ett 4-årigt varmblodssto på 165 cm, har aldrig haft föl. Hon motionkörs och rids endast för tillfället, ska användas som travhäst senare men jag vill inte jobba hårt med henne förrän hon ser normal ut i hullet.
Hon är trevlig och glad med glansig päls och pigga ögon. Är social med dem hon gillar och tycker det är askul att få komma ut och jobba i skogen, är lagom pigg och framåt.

Avmaskar gör jag om träckprovet visar att det behövs.

Angående fodret så har hon fått nedanstående april - juni, sedan gick hon på bete till början av oktober, och efter det har hon liksom innan betet fått detta varje dag:

- Fri tillgång på oanalyserat *hukar sig :angel:* hö
- 3 dl betfor
- 2 dl vetekli
- 1.5 liter havre
- 2 liter Groov 90
- Två nävar Pluss
- Morötter

De andra hästarna som enbart går på samma hö är i normalhull.

Jag har ingen vettig helkroppsbild på henne, men jag kan ev. ta ett par till kvällen.

Senast ändrad:

- Fri tillgång på oanalyserat *hukar sig * hö
- 3 dl betfor
- 2 dl vetekli
- 1.5 liter havre
- 2 liter Groov 90
- Två nävar Pluss
- Morötter
Jag skulle byta ut Groov 90 mot 125.
Vilken Pluss ger du?Jag skulle ge den gröna.
Sen skulle jag ge 2 kg lusern uppå vad du ger nu, till att börja med?

Det är blåröd jag ger.
Vilken av lusernsäckarna är bäst då, den "vanliga" i pelletsform?

Det spelar ingen roll, men din häst har ju fri tillgång på hö så jag skulle ge i pelletsform(uppblött).
Glömde säga ochså att jag skulle ge den olja upp till 4 dl/dag, för att få upp lite MJ också!

Vissa varmblod precis som vissa fullblod klarar sig inte på bara grovfoder hur bra det än är utan måste ha kraftfoder för att få i sig allt som de behöver. Den mängden kraftfoder du ger är mindre än vad jag ger mina föl och unghästar. Verkar vara i stil med vad mina shettiskillar på två år får för att se ordentliga. Plus att de har fri tillgång på analyserat hö med hyfsade värden.
En liter grov är mindre än ett kilo, tror att det är närmare bara ett halv kilo så din häst är ju inte precis överutfodrad. Inte heller havregivan är speciellt stor, eller de andra sakerna han får. Så jag tror helt enkelt att din häst får för lite mat för sina behov.
Ta vara på råden du får av Helena Handberg för hon är en av de få som svarat på din tråd som faktiskt vet vad hon talar om när det gäller foder. De flesta andra bara tycker och tror.

Oj, ger du dina shettisar så mycket tror jag tyvärr inte vi har samma syn på fodring alls :o
Tänker som sagt öka proteingivan och se om det händer något, Groov gav resultat nästan direkt när jag började med det, men ren energi misstänker jag starkt att damen inte behöver mer av.

Om du ändå är inne på Kraffts produkter så har jag själv mycket god erfarenhet av Rehab. Du kan fråga Alexandra W mera om det.

tyvärr kan jag inte lägga ut bilder..:crazy:
är inte så hej på det..
det har dock skett endramatisk förändring på 2 veckor sedan jag började med krafft grov 125!!

lycka till med din pålle!

Oj, ger du dina shettisar så mycket tror jag tyvärr inte vi har samma syn på fodring alls :o
Tänker som sagt öka proteingivan och se om det händer något, Groov gav resultat nästan direkt när jag började med det, men ren energi misstänker jag starkt att damen inte behöver mer av.

Mycket möjligt att vi inte har samma syn på utfodring men så syns inte heller revbenen på mina hästar. Utan var häst får vad den behöver utöver fri tillgång på grovfoder. Den gamla valcken behöver inget utom grovfoder men växande, tränande eller dräktiga hästar behöver en hel del mer än bara grovfoder ibland.

Att ett blodstatusprov klart o tydligt visar vad hästen lider brist på är inte riktigt sant därför spelar höets näringsvärde stor roll för att räkna ut vad som brister.
PL

Det jag menade var att det ger en betydligt klarare bild av problemet. Att bara kolla höet hjälper inte ett skvatt om du inte vet VAD som verkligen brister hos din häst. Det kan ärligt talat lika gärna vara överskott på protein, selenförgiftning osvosvosv. Den problembeskrivning vi har fått ger en VÄLDIGT dålig fingervisning om var problemet kan ligga..

Alla hästar tar ju upp näring/vitaminer/mineraler på olika sätt precis som människor.. och att veta var ens "sjuka" häst ligger i värde ger en bra grund att stå på.

Pratar av egen erfarenhet då jag själv satt i samma sits med min lille hingst för ett år sedan, jag kollade hö, räknade om foderstater, lyssnade på alla underbara människors råd - men gick rakt mot majoriteten av dom och kollade blodvärdet på min lille grabb... en månad senare var han fit for fight igen :) För då visste jag exakt var problemet låg och hur jag skulle hantera det utan att riskera att förgifta/öka bristen genom att gissa mig till vad han behövde..

De flesta andra bara tycker och tror.
Vilka ingår där enligt dig?självklart är HH den mest kunniga, men det finns andra som faktiskt KAN med...:o

Nämnde inga namn och kommer inte att göra det heller men HH är outstanding på det här och vissa andra är det inte.

Men det är långt ifrån alla brister som går att konstatera med ett blodprov, proteinbrist tex gör det inte, utom i rena svälttillstånd.
Många ämnen har en dålig korrelation mellan blodvärde o kroppens totalstatus.
Vad var det som konstaterades på din häst?
PL

Det var något så irriterande som dels en dold infektion samt magnesiumbrist.

Nej, jag är medveten om att protein inte syns - men du får gärna förklara för mig varför du anser att det bara är proteinet som är viktigt att kolla upp? Det finns alldeles för många "skulle kunna vara" för att jag personligen skulle stirra mig blind på proteinet. :D

Det finns tyvärr mkt som kan fattas våra hästar utan att vi inser det - bättre göra en grundlig koll så det inte är något seriöst allvarligt som ligger till grund.
Maskskador på tarmarna ger ju tex. samma "bukiga" mage och syniga revben med.. Isf spelar ju ärligt talat inte proteinet en så stor roll...

Men ärligt talat - jag ville bara ge en liten hint till att det kanske var värt att VERKLIGEN kolla upp hästen och inte bara gissa eftersom det är rätt många allvarliga brister/felktigheter/infektioner/osv som ger samma symptom.. och att bara stirra sig blind på proteinbrist hjälper inte hästen. Bättre köra uteslutningsmetoden än "gissa felet".

Tex. hade min hingst sina brister och sin infektion - bristerna misstänkte vi men han hade inte uppvisat några tecken på infektionen. Glad för min hästs skull att jag tog det säkra före det osäkra och kollade upp det ist för att köra "huskursmetoden"

Jag reagerade på att de skrev att ett blodprov KLART O TYDLIGT visar vad kroppen lider brist på vilket är ett direkt felaktigt påstående eftersom kroppen strävar att i första hand hålla blodnivåerna av många viktiga ämnen konstant även när det finns en brist totalt i kroppen.
PL

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, jag har ett 17 årigt sto som är insulinresistent. Problemet är att hon är tunn och har svårt att lägga på hull. Hennes revben syns...
Svar
19
· Visningar
2 945
Senast: Desiree2
·
Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 540
Senast: Irival
·
Kropp & Själ Min story: Jag kraschade på mitt sommarjobb efter mitt sista år på gymnasiet. Betygspressen hade haft mig på högvarv i tre år och pga av...
2
Svar
20
· Visningar
4 647
Senast: Ramona
·
Hundhälsa Ursäkta detta långa (röriga?) inlägg. Vi har en jättefin tik som vi är fodervärd åt. Hon är av en ras som behöver mycket mat och...
2
Svar
20
· Visningar
3 455
Senast: vallhund
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18