Bukfylla till hungrig hund?!

M

Magglo

Hejsan!
Jag har en stor sheltietik som har extremt lätt för att gå upp i vikt, tog sköldkörtelprov för två år sedan med de visade inget.. Hon får i nuläget 50gr färskfoder blandat med torkade morötter som jag blöter upp, har fått ner henne 0.5 kg sen jag minskat ner till 50gr (ca 1.5vecka).
Hon får promenader 1.5-2 timmar dagligen, har dessutom börjat cykla med henne igen nu i veckan..
MEN hon är ju konstant hungrig, har börjat stjäla mat om hon får chansen vilket hon aldrig gjort i hela sitt 5åriga liv :o
Så min fråga är, vad kan jag blanda med i maten för att hon ska få lite mättnadskänsla?

Sv: Bukfylla till hungrig hund?!

Kan du inte ge mer morötter? Kanske en rå morot att tugga på mellan matningarna. Majs borde väl funka också, det går ju bara rakt igenom...

Utöka morötterna?
Morötter tas inte upp alls i rått tillstånd och mycket lite i kokta så man kan också göra som jag gjorde för ett antal år sedan
Hade en tjockis som det var helt nödvändigt att få ner i vikt.
Problemet var att hon blev helt ”tokig” när vi minskade på maten, gick inte alls…

Kokte morötter i en tärning buljung och blandade i det lilla mängd torrfoder hon skulle ha.
Hunden mätt och ”belåten” och gick bra ner i vikt. (möjligen inte lika snabbt men det handlar om väldigt marginellt)

Är jag som varit lite tveksam med att utöka morötterna med tanke på magen? Morotspuré ger jag ju tex vid diareé? Men jag kan ju prova!! En hel morot är ingen idè att ge henne för det äter hon tyvärr inte.. Men tack för tipsen:)

Hejsvejs. Min hund går på kortison just nu= mycket hungrig. Jag river ner 1-2 hela morötter om dagen och blandar i maten. Jättebra i magen och betydligt lugnare kring maten.

Man kan koka rå-ris, ev i lite buljong.
Om man kokar enligt receptet för människor (inte dubbel tid och dubbelt vatten, som till hund) så tar inte hunden upp särskilt mycket näring ur riset. Men det fyller bra.

Havregryn blötlagda i vatten ska funka på samma sätt har jag hört, men inte testat.

nångång sa någon till mig att man kunde ha popcorn, utan smör å salt. kolla dock upp de först för ja e inte de minsta säker! =)

Som någon sa - majskorn, burkmajs går bra men kolla så den inte är sockrad. Det går rakt igenom, kommer ut i andra änden i samma form.

Rivna morötter, svamp, böngroddar.

jag kör morötter och vitkål i matberedaren och blandar i färskfodret. hundarna verkar gilla det och skitarna är alltid små och fasta.

Ge inte mer morötter, hundarnas tar stort stryk av stor mängd morot. Någon morot i veckan är ok men inte för ofta. Vitkål däremot är grönt ljus! Det kan man mata på massor med! :)

Blir dom fisiga i magen av vitkålen?

min ena är en riktig gasmaskin men inte av vitkålen. det är ju bakterierna i våra magar som gör att vi blir fisiga av kål, men hundar har väl inte alls den mängden bakterier i sina magar. det är nog därför de inte luktar av kålen.

Ge inte mer morötter, hundarnas tar stort stryk av stor mängd morot. Någon morot i veckan är ok men inte för ofta. Vitkål däremot är grönt ljus! Det kan man mata på massor med! :)

Tar stryk av morötter???? råa eller kokta? på vilket sätt?

Råa, jag tror inter kokta ar lika illa. Jag minns inte heller om det var karotenet som hundarnas njurar inte kunde göra sig av med så bra...ska kolla upp det! Minns bara att njurarna kan ta stryk men inte riktigt varför, återkommer :D

Har också Sheltie, som dock har sköldkörtelproblem, men han är konstant hungrig, skäl inte mat av oss (kan lämna framme osv) men han har börjat gå i soptunnan :mad:

Sedan en månad tillbaka får han maten i en stor petflska, med former som gör att det tar längre tid att få ut= längre tid att äta, vi tejpar ihop små paket till honom (från pizza/ägg kartonger osv). Nu när det är varmt ska han få det i sin "aktivitetsboll" ute på gräsmattan. Detta har gjort stor skillnad! Han är inte alls lika hungrig emallan målen (morgon/kväll), även om han gärna påminner om när han ska ha kvällsmat ;)

Nu har du ju färskfoder men det går väl att lägga i äggkartonger osv? Ihop med morötter och vitkål, hon kan kanske få morostänger som hon kan ligga och gnagga på så att det tar lite längre tid?

Bara en idé för vad som funkade förvånasvärt bra på vår hund.

Jag vet att man kan använda torkat puff ris, finns i zoo butiker att köpa. Min mamma hade det till sin hund då han gick på medesin o va så hungrig,
Då blöter man up riset i maten. Det fungerar

Liknande trådar

Hundhälsa Inlägget jag aldrig trodde jag skulle skriva... Det tar emot såå, men jag behöver lite input från människor utifrån tror jag.. Jag har...
2
Svar
26
· Visningar
7 281
Senast: Modig_Korn
·
Kropp & Själ Utan att gå in på alla detaljer - jag funderar på att ev försöka ta tag i min vikt. Men jag har många kilon som ska bort, det handlar...
65 66 67
Svar
1 321
· Visningar
169 708
Senast: gul_zebra
·
Foder & Strö Har satt ut SMHN i hagen till hästarna. Det är inte de jättestora näten som säljs bland annat på ca**as shop utan dessa är mindre...
2 3
Svar
55
· Visningar
6 226
Senast: Totola
·
Hundhälsa Jag behöver lite tips nu! Jag har aldrig haft en hund som varit besatt av mat på något vis, så detta är en ny situation. Min...
2
Svar
28
· Visningar
11 412
Senast: crax
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar