Bukeutmaningen!

LindgrenV

Trådstartare
Jag är en sucker för utmaningar och tycker sådant är lite roligt - ännu bättre är ju om det är en utmaning som i slutänden leder till en förbättring av något slag. Det finns en miljon olika sätt att utmana sig på, och det är nog fler än jag som utmanar sig själva! Så jag tänkte vi kunde ha en samlingstråd, där vi delar med oss av våra utmaningar och peppar varandra. Det kan vara vad som helst - att äta långsammare, träna mer, diska direkt efter maten, våga prova nya saker, komma över en rädsla etc. Det finns inga gränser!

Det jag tänkte kan vara bra med en sådan här tråd är att alla olika utmaningar kan vara med men man kan ändå peppa varandra, trots att man inte har samma utmaning. Har någon annan en utmaning du vill hoppa på och vara delaktig i - varsågod! Det viktiga, och roliga, är att dela med sig och peppa varandra :banana:

Så, vad är din utmaning?

Dela med dig av målet av utmaningen, hur den ska genomföras och uppdatera hur det går. Tror det är mycket roligare att dela med sig än att hålla det för sig själv :D

Den utmaning jag själv tänkte försöka mig på är att ändra mitt ätbeteende. Jag är en sån där matskyfflare som tar stora tuggor, tuggar snabbt och lite och sväljer innan det egentligen är färdigtuggat. Vips så har jag käkat upp en normalportion snabbare än man hinner tina en billyspizza i micron :cautious:

Ska äta middag om två timmar, tänkte ha superfokus då. Målet är att förändra grundbeteendet så att jag inte behöver tänka på att tugga långsammare :p Jag tror att det går att genomföra om jag är konsekvent och tänker på att misshandla maten å det grövsta innan sväljer :D

Min utmaning är att komma över min vattenskräck och träna mer/bättre. Dom hör ihop lite grann, eftersom jag nu skaffat säsongskort på badhuset.

Var där för första gången på flera år idag. Och givetvis var det då en halv skolklass där och skvätte en jäkla massa vatten omkring sig (dvs en av de saker jag tycker är jobbigast). Jag kände inte heller att jag kunde börja med att hoppa ner i motionssimmet, eftersom jag inte visste om jag skulle vara kapabel att hålla mig över vattenytan och gärna ville testa det på lite grundare vatten först. Men jag hade tur, för dom lämnade bassängen kort därefter och vips så hade jag ett helt äventyrsbad för mig själv :D
Efter att ha simmat runt där en stund, och överlevt, begav jag mig till utomhuspoolen och simmade runt där i över en timme - nästan helt ensam (det var totalt tre personer som gick i/ur under den tiden). Så nu är jag skitnöjd med mig själv! Dock har jag en lång väg kvar, det är ju stor skillnad på att simma själv och att ha massa lekande barn omkring sig.

@LindgrenV : Jag är likadan. Borde kanske joina dig!:p Det är ju hemskt! Maten springer ju inte i väg, men ändå känner jag mig stressad, som att någon kommer ta maten i från mig!:eek: Kanske för att jag hade äldre syskon??:cautious:

@LindgrenV : Jag är likadan. Borde kanske joina dig!:p Det är ju hemskt! Maten springer ju inte i väg, men ändå känner jag mig stressad, som att någon kommer ta maten i från mig!:eek: Kanske för att jag hade äldre syskon??:cautious:
Eller två hundar som vaktade din mat ifall du skulle "råka" tappa något på golvet :angel:

(Ramlar inget på golvet så kan ju maten behöva lite hjälp på traven med att ramla ner och det hjälper hundarna såååå gärna till med :D)

Jag tror att min utmaning ska vara det här http://imarunnerloppet.se/info
Nästa lopp hinner jag inte med, det är bara fyra dagar tills dess :D Men resterande vill jag försöka springa. Jag gjorde min första 5-km i måndags på vårruset med tiden 39 min och utmaningen för mig nu ska nog vara att springa det sista loppet under 30 min.

Jag inleder utmaningen med att åka och köpa nya löparskor imorgon :D

Så, vad är din utmaning?

Dela med dig av målet av utmaningen, hur den ska genomföras och uppdatera hur det går. Tror det är mycket roligare att dela med sig än att hålla det för sig själv :D

Jag har oavsiktligt råka vända på dygnet, är vaken till klockan 2 - 3 på morgonen och sover till kl. 10.00. Detta är inte okej! Ska bli strängare mot mig själv genom att varva ned tidigare och förbereda mig på att sova senast kl. 00.30, och ställer alarm kl. 08.00 och tillåter mig själv att snooza till senast kl. 08.15.

Förutom detta ska jag öka min kreativitet, förut var jag en person som ritade, målade, photoshoppade, (är det ens ett ord?), och fotograferade. Nu för tiden gör jag inget av detta, och jag kan ibland få ett ryck och vilja vara kreativ, men det står mest still. Saknar att skapa och rita, det höll igång min fantasi, nu ekar det mest tomt där uppe i huvudet på mig. Minst en gång i veckan ska jag sitta åtminstone en timme och göra något kreativt! Får se hur bra det kommer att gå. :angel:

Kul tråd! Återkommer när jag kommit på en bra utmaning! :p

Fast egentligen har jag redan en-att stressa mindre.

Oj, jag skulle behöva bättra mig på en miljard punkter. Vet dock inte vilken ände jag ska börja... MEN imorgon ska jag på möte med en person som ska hjälpa mig att bolla idéer om just sådant. Så min första lilla utmaning kan vara att hitta till mötet, komma dit i tid och inte dö av nervositet. Huh. Jag känner redan för att gömma mig under täcket.

@Gimlan, jag tror att det bästa är om man kan skriva upp allt man skulle behöva göra och sedan skriver upp i vilken ordning man bör prioritera sakerna. Det går ju sällan att göra allt samtidigt (men hjälp vad jag brukar försöka...)

@Gimlan, jag tror att det bästa är om man kan skriva upp allt man skulle behöva göra och sedan skriver upp i vilken ordning man bör prioritera sakerna. Det går ju sällan att göra allt samtidigt (men hjälp vad jag brukar försöka...)
Kör också nån sorts alltpåengång-strategi vilket mest resulterar i stress och frustration och säkert fel prioordning också.

Min utmaning hänger ihop med en massa olika delar:
- Bli frisk
- Få rätt mediciner
- Kunna börja motionera så sakta igen
- Minimera socker och äta bättre
- Få tillbaka livslusten
- Skaffa en hobby som fungerar i praktiken

Allt detta hör ihop och behöver nästan betas av med en lista, men åkommorna är många och långa och ibland vet man inte vilken enda man ska börja i!

Min utmaning för nuvarande är att försöka få ordning på maten och hitta tillbaka till min aptit. Jag har mest mått illa vid tanken på mat i drygt två veckor nu, och inte ens det som brukar locka har känts bra. Jag har därför kommit in i ett dåligt mönster där jag 1) småäter för att få i mig något och 2) ofta äter onyttiga saker för att få i mig något (onyttigt=gott i 8 fall av 10 enligt min hjärna). Nu har aptiten börjat hitta tillbaka så småningom och jag kan sukta efter vettig mat lite grann ibland, men det här småätandet och ätandet av onyttigheter verkar svårare att brottas med. Det hjälper inte direkt att jag just fått sommarlov från skolan, så alla sådana rutiner är borta och jag har överhuvudtaget oerhört mycket fritid just nu. Dock jobbar jag en del och sådär, men mest kvällspass vilket innebär att dagarna fram till 14-15-tiden ofta är mer eller mindre lediga.

Jag ska börja imorgon, och gå ut med ett så simpelt mål som att äta fem ordentliga måltider jämnt fördelade över dagen. En liten frukost, en större lunch, ett mellanmål, en liten middag och så ett mellanmål till. Så näringsrikt och sockerfattigt som möjligt. Då trivs jag som bäst, och det är jag mycket väl medveten om innerst inne.

Jag är på samma spår som @Mineur . Äter jättedåligt nu pga noll aptit, vilket leder till dålig sömn och att jag äter illa när jag väl äter. Går även runt och känner mig smått illamående mest hela tiden och har tappat i vikt.

Har dock noll energi till att göra något åt det. Har en sambo som lagar vad jag vill åt mig, som kan hjälpa mig men alltså jag har noll och ingen lust att äta mer. Eller oftare. Så har liksom ingen aning om hur jag ska vända det här.

Kul initiativ!

Jag är EXPERT på att skjuta på saker, något jag verkligen måste jobba på. Så, utmaning #1, bli mer disciplinerad och ta tag i saker direkt istället för att invänta sista sekund.

Sen ska jag bli bättre på att hålla ordning och städa, typ lägga 30-60 minuter varje dag för att hålla undan.

Kör igång imorgon, då ska jag ringa de där superjobbiga samtalen samt storstäda! Hejja hejja!

Jag är på samma spår som @Mineur . Äter jättedåligt nu pga noll aptit, vilket leder till dålig sömn och att jag äter illa när jag väl äter. Går även runt och känner mig smått illamående mest hela tiden och har tappat i vikt.

Har dock noll energi till att göra något åt det. Har en sambo som lagar vad jag vill åt mig, som kan hjälpa mig men alltså jag har noll och ingen lust att äta mer. Eller oftare. Så har liksom ingen aning om hur jag ska vända det här.

Ehh, är du jag eller? Är jag du? Är vi vi? Förutom att jag inte har en sambo som kan laga åt mig låter det som att vi är i samma sits, och jag tvivlar faktiskt på att jag skulle äta vettigt även om jag så hade självaste Gordon Ramsay till mitt förfogande. Mitt största problem tror jag är att jag alltid kommer på det för sent. Jag inser alltid att det gått utför när det redan är för sent sas, och så sitter jag där klockan 21 på kvällen med världens ångest för hur jag ätit och misshandlat min kropp den dagen. Tänker att imorgon ska det bli bättre och känner mig lite hoppfull. Men så vaknar dagen därpå, illamående igen, tänker att frukosten får bli som den blir om jag bara äter ordentligt sedan. Men sedan har jag liksom redan startat trenden med antingen ingen frukost alls eller en frukost i form av typ en Nutella-macka, och då blir jag så himla uppgiven och trött att jag inte orkar bruka allvar resten av dagen heller.

Jag ska testa strategin att skriva ett matschema för mig själv, som jag ska följa slaviskt i morgon. Jag bara ska äta det som står på schemat när det står att jag ska äta det, oavsett vad magen och hjärnan säger just då.

Liknande trådar

Tjatter Välkomna till leken “skyll er själva som ger mig ideer”. Då jag just nu är lite upptagen blir det inga roliga teman eller uppdateringar...
40 41 42
Svar
827
· Visningar
14 507
Senast: Niyama
·
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag bestämde mig för att skilja mig så lovade jag mig själv att jag INTE ska låta det faktum att jag lever ensam begränsa mig på...
Svar
13
· Visningar
2 387
Senast: Görel
·
Kropp & Själ Jag är peppad på att utmana mig själv och mina vardagliga vanor så tänker att jag ska lyfta nivån för mig själv under 2020 :) Hoppas att...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
10 586
Senast: Mineur
·
Relationer Jag är livrädd för kärleksrelationer. Samtidigt längtar jag väldigt mycket efter närhet. Hur gör man? Hur vågar man släppa någon nära...
Svar
4
· Visningar
3 989
Senast: Cafer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama