Bukes valvaka

Partiets ungdomssektion, då? Jag lyssnade till en av deras ledare när han höll ett anförande inför ett antal medlemmar och det var klart rasistiskt det han räknade upp som (ungdoms)partiets grundtankar. Det var väldigt obehagligt.
Vad ett ungdomsparti säger, tycker och gör är knappast detsamma som vad moderpartiet gör. Och vad det gäller SD, vilket av ungdomspartierna talar du om? de uteslutna?

Åkesson kan börja med biodling eller nåt; han har ingen framtid i Sverige.

Vi ska se till att så många människor som möjligt i vårt land är nöjda och mår bra, känner sig väl omhändertagna och är trygga. Att de har ett jobb att gå till, att de sociala skyddsnäten fungerar när de behövs, att våra skolor har bra lärare, att brottsbekämpningen är effektiv, att det finns bostäder där de behövs, att vi har en fungerande sjukvård, ett sunt miljöarbete etc osv - att vi har ett samhälle där grogrunden för missnöje och populism raderas ut i möjligaste mån. Sen kan man önska mer höger- eller mer vänsterinriktning om man så vill; men vi ska bannemig hålla en snygg, bred balans kring mitten i lagom-land. Däri ligger styrkan.
Så ska vi ha det, men var ska vi ta det?

Vi har med något undantag, det högsta skattetrycket i världen, ändå räcker inte pengarna till.
Vi har i de flesta kommuner en skriande bostadsbrist. Priser på bostadsrätter skenar.
Till det ska vi skaffa fram bostäder åt alla som kom under flyktingvågen och fått lov att stanna.
Stora grupper lyckas inte på egen hand få ihop till kommande pensioner och dagligt bröd utan lever på bidrag.
osäkerheten kring detta gör folk rädda och då röstar många på populistiska partier på höger o vänsterkanten.

Tycker det ska bli intressant att se om det händer något nu när Trump börjar backa från så många vallöften. Kan det bli protester från hans anhängare också tro?
Ja, nu backar han ju även om muren. Även hans medarbetare säger öppet att det rörde sig om valfläsk. En vinnande strategi. För mig är det falsk marknadsföring av värsta slag. Att man kan tillåtas vinna ett val på totalt falska löften. Att vallöften sviks är ju känt, men här verkar ju hela hans varrörelse ha varit ett stort skämt. (Lika bra iofs men ändå...)

Där finns inget att fundera på, som amerikanska medborgare får de stanna. Och eventuellt/förmodligen deras föräldrar med (ca 5 miljoner individer)
Du och jag vet det, o förmodligen flertalet av de som deltar i tråden, tyvärr är tydligen ett antal mindre insatta/pålästa som inte ens tänkt så långt o som bara kläcker ur sig att alla illegala immigranter skall utvisas.

Vad ett ungdomsparti säger, tycker och gör är knappast detsamma som vad moderpartiet gör. Och vad det gäller SD, vilket av ungdomspartierna talar du om? de uteslutna?
Jag vet uppriktigt sagt inte. Det var ett inslag i ett TV-program. Ska se om jag kan hitta det igen. Då kan jag även citera exakt. Det var mycket obehagligt och definitivt inte något man kunde misstolka.

Men ett parti som enligt undersökningar pendlar mellan 15 och 20 % kan knappast anses som extremt. Vilket däremot ett som ligger på strecket kan göras ;)

Nej, jag definierar inte extremt i politik som litet. Det har med politik, åsikter och attityd att göra.

Skulle 80% av svenskarna tycka att alla med rött hår ska avrättas omedelbart så är det en extrem åsikt även om den delas av väldigt många.

Ja, nu backar han ju även om muren. Även hans medarbetare säger öppet att det rörde sig om valfläsk. En vinnande strategi. För mig är det falsk marknadsföring av värsta slag.

Ja, som det ser ut nu blir ju ingen nöjd. Trumps anhängare röstade ju på honom för det politikerförakt han uttryckte och för hans "slagkraftighet" osv osv osv. Ja, nu blir det ju (i deras ögon) samma politiska smörja som tidigare men förmodligen riktigt oskickligt och klumpigt utfört.

Det var SDU. Ett av deras "utbildningsmöten". Där talaren pratade om grunderna för ideologin som Nationalism och Socialkonservatism samt hur bl.a. en människas yttre (!) var en av de avgörande kriterierna för om man ska betraktas som svensk eller ej, obeoende av svensk medborgarskap.

Nej, jag definierar inte extremt i politik som litet. Det har med politik, åsikter och attityd att göra.

Skulle 80% av svenskarna tycka att alla med rött hår ska avrättas omedelbart så är det en extrem åsikt även om den delas av väldigt många.
Extrema åsikter attrahera extrema människor och andelen extrema människor är rätt litet.
Att som du gjorde för ngr år sedan, hävda att mina förslag var extrema visar ju på det. Det är nog bara de med stora skygglappar som anser att regering o riksdags vägval idag är extrem... ;).

Det var SDU. Ett av deras "utbildningsmöten". Där talaren pratade om grunderna för ideologin som Nationalism och Socialkonservatism samt hur bl.a. en människas yttre (!) var en av de avgörande kriterierna för om man ska betraktas som svensk eller ej, obeoende av svensk medborgarskap.
SDU var det inte de som uteslöts från SD pga av sina åsikter?

Nej, någon majoritet av svenskarna kommer ju inte rösta på dem. Men tillräckligt för att de ska bli största partiet.

Det är min gissning i alla fall. Ingen blir gladare än jag om jag har fel!
Att bli största partiet är ju inte heller tillräckligt för att kunna regera landet - och ingen kommer att slå sig ihop med rasisterna i en regering. Punkt.

Att bli största partiet är ju inte heller tillräckligt för att kunna regera landet - och ingen kommer att slå sig ihop med rasisterna i en regering. Punkt.
Jag har aldrig sagt att de kommer att regera landet. Jag har sagt att jag tror att de blir det största partiet.

Senast ändrad av en moderator:
Skillnaden mellan S och SD är dock att vad jag vet, så har SD ett par tämligen öppet rasistiska personer i partiledningen.

Jaså? Vilka då? Menar du Oskar Sjöstedt som drog en vits om judar eller Kent Ekeroth som är en?

Här är en intressant artikel om Sverige i dagens Svenskan.
"Konsekvenserna av detta börjar nu allt mer tona fram. Räknat per capita har Sverige tagit in fler än tre gånger så många flyktingar som Tyskland. Och summerar man all invandring från slutet av 1990-talet handlar det om cirka 1,5 miljoner människor eller en tredjedel av alla sysselsatta."

http://www.svd.se/sveriges-modell-for-valfarden-ar-i-kris/om/debatt

Du och jag vet det, o förmodligen flertalet av de som deltar i tråden, tyvärr är tydligen ett antal mindre insatta/pålästa som inte ens tänkt så långt o som bara kläcker ur sig att alla illegala immigranter skall utvisas.

Just vad gäller illegala immigranter är en fråga där många svenskar saknar insyn, om man nu ska gå in på sånt. Tror man att illegala immigranter i USA är samma sak som motsvarande i Sverige, där dessa lever helt utanför samhället, får man en väldigt felaktig bild. En stor mängd av de illegala immigranterna i USA betalar skatt och minderåriga går i skolan. Jag känner en person som vuxit upp som illegal immigrant i USA. Hen har en bra grundutbildning men saknar högre utbildning, eftersom det tar stopp där om man inte vistas i landet lagligt. I stället har hen jobbat och betalat skatt tills hen emigrerade(lagligt) till Sverige.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka