Finns mycket utrymme för godtycklighet i det. Den som ska fatta beslut om någon angående bristande vandel behöver få tydligare riktlinjer än så.
Ja, det här är ingen lagtext som jag hoppas att du förstår.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Finns mycket utrymme för godtycklighet i det. Den som ska fatta beslut om någon angående bristande vandel behöver få tydligare riktlinjer än så.
Jag får inte ihop detta att inte kunna få permanent uppehållstillstånd och krav på integrering. Forskning visar att det som inte är säker på att få stanna kvar i ett land är mycket mindre benägen att assimilera sig än den som får stanna permanent. Och det krävs ju egentligen inte någon avancerad tankeförmåga för att kunna dra den slutsatsen.Känns ju tveksamt om det överhuvudtaget går att ansöka om permanent uppehållstillstånd i framtiden. Med tanke på skrivningen i avtalet.
"Asylrelaterade uppehållstillstånd ska vara tidsbegränsade och institutet PUT ska utmönstras till förmån för ett nytt system som utgår från berörd invandrares skyddsstatus."
Det känns ju som att det kan innebära lite vad som helst?
Likaså sjukförsäkringen luddigt formulerat.
"Sjukförsäkringen ska ge ekonomisk trygghet för den som på grund av sjukdom inte
kan arbeta. Fokus ska vara på rehabilitering och utformningen ska motverka onödigt
många sjukskrivningar, särskilt långa sådana, bland annat genom tydligt definierade
avstämningstillfällen. Åtgärder sätts in för att motverka ohälsa."
De tre regeringspartierna vill ju införa den bortre tidsgränsen igen i försäkringen.
Det var ju därför jag skrev att det behövdes en utredning, förarbeten, lagstiftning och prejudikat.Ja, det här är ingen lagtext som jag hoppas att du förstår.
Det var ju därför jag skrev att det behövdes en utredning, förarbeten, lagstiftning och prejudikat.
Skulle tro att järnrörsgänget får patrullera gatorna och agera sedlighetspoliser och se till att vi alla bär folkdräkt med tillhörande mystisk huvudbonad.Ska det upprättas någon form av vandelmyndighet nu? Tänker att först måste det tillsättas en utredning, därefter förarbeten, därefter en ny lagstiftning, och tjänstemän som ska pröva folks beteenden mot den nya lagstiftningen. Därefter ska överklagade ärenden tas upp i domstol och därefter skapas prejudikat.
Precis som jag skrev i mitt första inlägg.Ja, det är ju det som står i överenskommelsen. Det här är bara en överenskommelse mellan de fyra partierna. Det här är vad de vill göra. Sen måste de ju jobba för att genomföra det också enligt svensk lag (och EU-rätt i en del fall) med de utredningar, förarbeten osv. som behövs och krävs.
Jag får inte ihop detta att inte kunna få permanent uppehållstillstånd och krav på integrering. Forskning visar att det som inte är säker på att få stanna kvar i ett land är mycket mindre benägen att assimilera sig än den som får stanna permanent. Och det krävs ju egentligen inte någon avancerad tankeförmåga för att kunna dra den slutsatsen.
Jag undrar lite över vem som ska ansvara för spaning, utredning och bevisning av detta. Saker som inte är brott kan knappast vara polisens uppgift. Så en ny Vandelvärderingsmyndighet kan man tänka sig då?
Eller kanske något enklare upplägg som har lägre rättssäkerhetskrav och som går på uppgifter från anonyma vittnen...
Jag undrar lite över vem som ska ansvara för spaning, utredning och bevisning av detta. Saker som inte är brott kan knappast vara polisens uppgift. Så en ny Vandelvärderingsmyndighet kan man tänka sig då?
Eller kanske något enklare upplägg som har lägre rättssäkerhetskrav och som går på uppgifter från anonyma vittnen...
Ska det upprättas någon form av vandelmyndighet nu? Tänker att först måste det tillsättas en utredning, därefter förarbeten, därefter en ny lagstiftning, och tjänstemän som ska pröva folks beteenden mot den nya lagstiftningen. Därefter ska överklagade ärenden tas upp i domstol och därefter skapas prejudikat.
Om folk vet att det krävs assimilering för att få stanna får de antingen acceptera det eller också resa vidare till något land som har en kultur de kan tänka sig att bli en del av.Jag får inte ihop detta att inte kunna få permanent uppehållstillstånd och krav på integrering. Forskning visar att det som inte är säker på att få stanna kvar i ett land är mycket mindre benägen att assimilera sig än den som får stanna permanent. Och det krävs ju egentligen inte någon avancerad tankeförmåga för att kunna dra den slutsatsen.
NäOm folk vet att det krävs assimilering för att få stanna får de antingen acceptera det eller också resa vidare till något land som har en kultur de kan tänka sig att bli en del av.
Det där får mig att tänka på den här:Om folk vet att det krävs assimilering för att få stanna får de antingen acceptera det eller också resa vidare till något land som har en kultur de kan tänka sig att bli en del av.
Undrar hur många av L:s riksdagsledamöter som röstar nej på måndag.Kommit att uppskatta mannen som gick till val på att vara gängens värsta fiende (för att han som rektor för en skola i stort sett fördubblade andelen pojkar som fick godkänt betyg), Jan Jönsson. https://www.expressen.se/nyheter/val-2022/uppgorelsen-inte-forankrad--i-l-ledningen-konstigt/
Räknar ledsamt nog inte med någon, trots att åtminstone två har sagt att de är emot specifika delar i avtalet och kommer rösta mot dem.Undrar hur många av L:s riksdagsledamöter som röstar nej på måndag.