Bukes valvaka del 2 - regeringsbildningen

Status
Stängd för vidare inlägg.
Känns ju tveksamt om det överhuvudtaget går att ansöka om permanent uppehållstillstånd i framtiden. Med tanke på skrivningen i avtalet.

"Asylrelaterade uppehållstillstånd ska vara tidsbegränsade och institutet PUT ska utmönstras till förmån för ett nytt system som utgår från berörd invandrares skyddsstatus."

Det känns ju som att det kan innebära lite vad som helst?

Likaså sjukförsäkringen luddigt formulerat.

"Sjukförsäkringen ska ge ekonomisk trygghet för den som på grund av sjukdom inte
kan arbeta. Fokus ska vara på rehabilitering och utformningen ska motverka onödigt
många sjukskrivningar, särskilt långa sådana, bland annat genom tydligt definierade
avstämningstillfällen. Åtgärder sätts in för att motverka ohälsa."

De tre regeringspartierna vill ju införa den bortre tidsgränsen igen i försäkringen.
Jag får inte ihop detta att inte kunna få permanent uppehållstillstånd och krav på integrering. Forskning visar att det som inte är säker på att få stanna kvar i ett land är mycket mindre benägen att assimilera sig än den som får stanna permanent. Och det krävs ju egentligen inte någon avancerad tankeförmåga för att kunna dra den slutsatsen.

Det var ju därför jag skrev att det behövdes en utredning, förarbeten, lagstiftning och prejudikat.

Ja, det är ju det som står i överenskommelsen. Det här är bara en överenskommelse mellan de fyra partierna. Det här är vad de vill göra. Sen måste de ju jobba för att genomföra det också enligt svensk lag (och EU-rätt i en del fall) med de utredningar, förarbeten osv. som behövs och krävs.

• Gilla
Reactions: Sar
Ska det upprättas någon form av vandelmyndighet nu? Tänker att först måste det tillsättas en utredning, därefter förarbeten, därefter en ny lagstiftning, och tjänstemän som ska pröva folks beteenden mot den nya lagstiftningen. Därefter ska överklagade ärenden tas upp i domstol och därefter skapas prejudikat.
Skulle tro att järnrörsgänget får patrullera gatorna och agera sedlighetspoliser och se till att vi alla bär folkdräkt med tillhörande mystisk huvudbonad.

Ja, det är ju det som står i överenskommelsen. Det här är bara en överenskommelse mellan de fyra partierna. Det här är vad de vill göra. Sen måste de ju jobba för att genomföra det också enligt svensk lag (och EU-rätt i en del fall) med de utredningar, förarbeten osv. som behövs och krävs.
Precis som jag skrev i mitt första inlägg.

Jag får inte ihop detta att inte kunna få permanent uppehållstillstånd och krav på integrering. Forskning visar att det som inte är säker på att få stanna kvar i ett land är mycket mindre benägen att assimilera sig än den som får stanna permanent. Och det krävs ju egentligen inte någon avancerad tankeförmåga för att kunna dra den slutsatsen.

Nej sannerligen inte men vi har fått ett kallare och hårdare Sverige med denna överenskommels och regeringsbildning. Hoppas innerligt att de åker så det ryker om det nästa val både SD och regeringen , eller att de åtminstonde backar rejält. Att vi fått ett parti som SD som blivit så stora i Sverige skrämmer mig, enligt mig har de inga sunda värderingar i grund och botten.

Jag undrar lite över vem som ska ansvara för spaning, utredning och bevisning av detta. Saker som inte är brott kan knappast vara polisens uppgift. Så en ny Vandelvärderingsmyndighet kan man tänka sig då?

Eller kanske något enklare upplägg som har lägre rättssäkerhetskrav och som går på uppgifter från anonyma vittnen...

Ja fy. Jag ser framför mig att det nyinträttade institutet för mänskliga rättigheter skrotas till förmån för Myndigheten för värdering av vandel och osedlighet.

Jag undrar lite över vem som ska ansvara för spaning, utredning och bevisning av detta. Saker som inte är brott kan knappast vara polisens uppgift. Så en ny Vandelvärderingsmyndighet kan man tänka sig då?

Eller kanske något enklare upplägg som har lägre rättssäkerhetskrav och som går på uppgifter från anonyma vittnen...

Ska det upprättas någon form av vandelmyndighet nu? Tänker att först måste det tillsättas en utredning, därefter förarbeten, därefter en ny lagstiftning, och tjänstemän som ska pröva folks beteenden mot den nya lagstiftningen. Därefter ska överklagade ärenden tas upp i domstol och därefter skapas prejudikat.

De kikar kanske på min kommun? Här har vi Säkerhetsenheten som kör runt i sina bilar och patrullerar.

Jag plågade mig igenom sändningen på radion och förstår inte vilket Sverige, vilken forskning och vilken framtid de ser.

Och transitcenter. Jag vet inte var jag ska börja ens. Det nya MR-institutet kommer att få slita hårt med tanke på hur kritiserade transitcenter och transitzoner är ur ett människorättsperspektiv. Europadomstolen har bedömt situationen för de som blir sittande länge i transitzoner som olaglig situation. Det är ett brott mot tortyrkonventionen. Och OHCHR har lagt ner oändligt med tid på att rapportera om att rättighetskränkningar i transitcenter är ofrånkomliga, men likväl konventionsstridiga.

Det här är en skammens dag för Sverige.

Om folk vet att det krävs assimilering för att få stanna får de antingen acceptera det eller också resa vidare till något land som har en kultur de kan tänka sig att bli en del av.

Om folk vet att det krävs assimilering för att få stanna får de antingen acceptera det eller också resa vidare till något land som har en kultur de kan tänka sig att bli en del av.
Det där får mig att tänka på den här:
1665754842627.webp

Jag skulle vara tacksam om någon som gillar avtalet kanske kan beskriva vilka "grundläggande svenska värden" man kan tänkas syfta på där, med tanke på att varken mänskliga rättigheter, svenska lagen eller rättssäkerhet verkar höra dit?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Samhälle Person X lever på existensminimum pga utmätning av skulder, hen är pensionär och i behov av hemtjänst. Det finns en tidigare historia av...
Svar
4
· Visningar
703
Senast: MiaMia
·
IT & mobiler Som en fortsättning på den här tråden om att marksänd TV inte längre finns för betalkanaler...
2
Svar
25
· Visningar
561
Senast: MJLee
·
Samhälle Han förtjänar en egen tråd. Han var verkligen en av de mest färgstarka och effektiva politiker (finansministrar) Sverige har upplevt...
Svar
6
· Visningar
283
Senast: Palermo
·
Samhälle Jag börjar med att hissa appen Too good to go. Igår tog jag en kasse från macken, 39:-. Fick en full frukost till oss idag och lite...
Svar
12
· Visningar
1 129

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka