bukes färgguru

cili

Trådstartare
nån som känner sig träffad? ;)
känner att jag behöver en uppdatering inom det där med färger
har en tjock bunt med text (dock på engelska) om färger, men den är givetvis i skolan nu när jag har lov och massa tid över, typiskt.
har inte heller bo furugrens bok om hästens färger

det jag är mest intresserad är gulanlag och skäck, men givetvis är annat intressant
islandshästar är inget stort intresse för min del :p

jag tar mig friheten att kopiera era svar och skriva ut dom och sedan använda för eget bruk (fint förvarade i min hästpärm), så ni vet det redan innan

Sv: bukes färgguru

Vad är det du vill veta?

Båda anlagen är dominanta (nåja, gulanlaget är ju semi-dominant eftersom det ger olika effekt i enkel resp. dubbel upplaga), dvs en av föräldrarna måste vara gul-nånting eller skäck (undantag bukskäck) för att avkomman ska kunna bli det.

jag vill veta allt :D
alltid bra att färska upp kunskaperna från grunden, inte bara komplettera

ciliegia skrev:
islandshästar är inget stort intresse för min del :p

Det spelar ingen roll om färgen sitter på en islandshäst eller en "vanlig" häst - anlagen är samma :idea:. Och många av de färgkunniga här på Buke är just "islandshästfolk", så var inte rädd för råd från dem med ;) :D

men dom hästarna har ju massa konstiga grejer ;)
det låter åtminstone mer komplicerat :p

Jag är ingen riktig färgguru men gör ett försök att förklara enkelt... :)

För att en häst ska få gulanlaget krävs att minst ena föräldern har det. Om båda föräldrarna har gulanlaget så kan avkomman bli dubbelgul.

En "vanlig" skäck har minst en skäckfärgad förälder. En "vanlig" skäck kan vara homozygot och isf blir alla avkommor skäck.

En bukskäck har fått skäckanlaget från båda sina föräldrar men ingen av föräldrarna behöver vara skäck utan de kan bära anlaget dolt.
En bukskäck kan få skäckfärgade föl om den betäcks med en häst som har skäckanlag men om den bara betäcks med hästar som ej har skäckanlaget så blir ingen avkomma skäck.

de som har ett gulanlag är väl isabeller, gulbruna och smoky black (vad heter den på svenska?) ?
de med dubbla är cremello? eller finns det fler versioner av dubbla?
vad behöver man för att "göra" en perlino/pärlvit?
visst finns det fler smoky-färger?

som du märker har jag mest läst engelska texter om detta, så de svenska namnen på färgerna kan jag inte alltid, bara de vanligare.

fortsätter med fler frågor:
om jag har en perlinofärgad häst, vad kan jag då få för avkommor om jag korsar den med t.ex. brun, fux eller svart?

bör man undvika att korsa två hästar som båda har dubbelt gulanlag? eller att korsa en häst med ett gulanlag med en som har dubbelt?

En perlino har två gulanlag. Med fux, brun eller svart är alltså de enda möjliga färgerna isabell, gulbrun eller gulsvart.

Smoky black (svart med ett enkelt gulanlag) heter gulsvart på svenska, cremello (fux med dubbla gulanlag) heter gulvit på svenska, perlino (brun med dubbla gulanlag) heter pärlvit på svenska och smokey cream (som jag TROR att det heter på engelska, en svart häst med dubbla gulanlag) heter sotvit på svenska.

Det finns inga särskilda risker med att para gulanlag, varesig enkla eller dubbla.

aha, då tänkte jag rätt alltså
har alltid blandat ihop cremello och perlino (smokey cream känner jag igen, men det har aldrig riktigt fastnat), hur vet/ser man skillnaden på dessa? (sätt gärna in bra bilder)
då borde det kvitta om man har en cremello, perlino eller smokey cream för det borde bli samma effekt på avkomman ändå?

om man har en av ovanstående och korsar med en homozygot skäck, visst borde avkomman då bli isabell-, gulbrun- eller gulsvartskäck då?

kan man se på en gulsvart att den bär gulanlag?

det där med att korsa dubbla med enkla/dubbla gulanlag funderade jag på efter att jag läst om en cremellohingst som inte fick betäcka ston med gulanlag

Se skillnad är jättesvårt, det kan jag inte med blotta ögat utan bara genom att se stam. :o

Effekten med en gulvit/pärlvit/sotvit blir INTE densamma eftersom det är en fux/brun/svart i botten. Däremot är ju samtliga homozygota för gult.

Det stämmer med din skäckfråga och ja, man kan se på en gulsvart om den är det, men ofta är det svårt för ett otränat öga. Bleksvarta hästar (bleksvart är en nyansbenämning, genetiskt detsamma som en vanlig svart, dvs Ee/EE) förväxlas ofta med gulsvarta då bleksvarta hästar på somrarna kan se lite gulaktiga ut. Folk har ju en tendens att vilja applicera en ovanligare färg på sin häst en vad den egentligen har. ;)

Ett tillägg: använd gärna de korrekta svenska benämningarna istället för de engelska; vi har ju trots allt fungerande svenska ord. :)

de engelska är ju finare :angel: ;)

om man har en pärlvit och korsar med fux, blir det då i stort sett som att korsa en brun med fux fast att det tillkommer gulanlag?
svårt att förklara hur jag menar..

Jag förstår hur du menar och det stämmer. Förutsatt att den pärlvita hästen bara har ett svart anlag och ett brunt anlag (agutianlag), dvs genotypen Ee Aa CcrCcr, är möjliga färger gulbrun, isabell och gulsvart.

Lägger du en gulvit (ee CcrCccr) på en fux (ee) får du 100% isabeller.

Lägger du en sotvit med bara ett svart anlag (Ee CcrCcr) på en fux utan agutianlag (ee aa) kan du få gulsvarta eller isabellföl.

men om den pärlvita hästen är en EE Aa CcrCcr, då kan man inte få några isabeller?
Det låter rimligast så, med tanke på att tillkommer det svart så kan man ju inte få en fux med gulanlag och alltså ingen isabell.
nu krånglar jag nog till det för andra som läser ;)

vad är agoutianlag då? (borde väl stavas likadant som på marsvin?)
det som ger brunt? alltså A?
om man har en fux med agoutianlag, en ee Aa som man korsar med en Ee CcrCcr kan man då få gulbrun, isabell eller gulsvart?

Korrekt! En EE-häst är homozygot för svart och kan alltså inte få några röda avkommor.

Agoutianlag (klart det stavas så - jag var nog lite trött :o) begränsar mycket riktigt svarta färgen till man, svans och ben och gör kroppen brun.

Du har fattat galoppen! :D Hade däremot fuxen var ee AA hade bara isabell (med garanterat agoutianlag) och gulbrun varit möjliga.

ah! tack så hemskt mycket för hjälpen
jag hade ju rätt goda grunder redan innan, men det där med rätt bokstäver, svenska namn och lite sånt har jag nu också koll på
nu ska jag lära min hästkunskapslärare :D (hon utnämnde mig till Färgexpert, och jag får ju inte göra henne besviken)

Liknande trådar

Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 079
Senast: fejko
·
Fritid En annan tråd höll på att tas över av det här ämnet så jag startar en ny tråd om detta ämne istället! Det borde finnas flera personer...
Svar
14
· Visningar
1 963
Senast: Mia_R
·
Islandshäst Jag lovade i en annan tråd att leta fram text och bild från mina böcker om de islandshästar som importerades till Sverige på 1910-talet...
Svar
4
· Visningar
2 924
Senast: OlleAtlas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hjälp
  • Oseriös avel 2023
  • Valp 2025