Bukehästar i skaraborg?

Jag hade gärna åkt till Hjo, men ska på 25-årskalas för lillebror nere i Småland. Så jag kikar på Livestreamen och är så galet glad att Thomas filmar de stora tävlingarna så vi kan få njuta lite av allt här hemma också.

Jag hade tänkt vara med själv faktiskt, men som vanligt missade jag anmälningstiden..
 
@HotrodKitten Ingen höjdare med regn och storm! Håller tummarna jag med, så det blir lite fina bilder :)
Är rätt ny inom western jag, men vart intresserad länge. Bodde inne i skövde innan och red på kultomten, men när sambon och jag flyttade ut på landet blev det närmre till tidaholm där dom har westernlektioner på ridskolan : D riktigt roligt är det!

@sthu ja det är himla smidigt med streamingen, kollade lite igår :) 25-årskalas låter inte helt fel det heller! Aah okej, har sett dig på tävlingar på kvarnängen tror jag! : D
 
Det blev inget Hjo Ko idag, den tiden av dagen det inte regnade på var jag på jobbet.. hörde de hade fått ställa in ikväll. Kanske bli det lite bättre imorgon så jag kan åka dit en sväng! Skitväder! :(
 
Här går det framåt. Paj har läkt ihop fint och jag ska försöka rida henne imorgon. Blev inge Hjo för oss, var inte så taggad i regnet, utan har bara tagit det lugnt hela helgen
 
Jag har äntligen lite "semester" nu (inget schemalagt jobb och väntar på att skolan ska börja v35) och nu ska också hästen sättas igång lite smått. Vi ska börja skritta och känna på det lite.
Mamma hade pratat med en annan distriktare om Jan-Es blodprov och hon tyckte inte de var så jättehemska, men hon trodde att han nog kunde vara lite hängig ett tag framöver. Men vi vet fortfarande inte vad det var som gjorde att han var så ovillig att gå och även gick snett den där dagen.. nu verkar han precis som vanligt i hagen.
 
Denna vecka har man börjat sätta igång killen min men uj så seg och trött han är. Vem visste gå ute och slöa i en hage var så utmattande.
Red en dag, longerade en, longera en med litet skutt en dag. Igår vilade han och idag ska han få skrittas lite igen. Med en tung och inte helt kry matte så sätter vi igång oss båda samtidigt :angel:
 
Här har vi haft en en svacka. Trött häst som magrat av väl mycket. Tog (tyvärr) ett tag att inse att jag nog missbedömt hur mycket gräs han får i sig och proteinbantat honom. :o Han går på gräs med greenguard på och har fått 10 kg hö med supervärden, men med smrp på 136 och energi på 8 blev kvoten tokfel och han har gått ner i vikt och blivit seeeg istället... Nu har jag bytt hö och ger kraftfoder + olja så nu är han som vanligt igen, dock smal så vi tar det lite lugnt. Lägger tävlandet på is tills jag fått upp honom i vikt igen. Han har ju alltid varit väääldigt lättfödd (troligen insulin resistent) men efter fången i fjol är han svårare att hålla i hull. Måste hänt något med ämnesomsättningen. Sen lyckades han trampa på en sten så det gick hål i sulan också så det blev en veckas oplanerad helvila. Hade tur (peppar,peppar) som slapp hovböld. Ställde honom med våtvarmt omslag och det drog nog ur ev smuts. Nu rider vi iaf men tar det lite lugnt så han förhoppningsvis får tillbaka lite hull igen.
 
Men vilket strul @pemi vad tråkigt! Hoppas ni snart är tillbaka!

Här har vi också börjat igångsättning. Kommer inte ihåg hur mycket jag skrev om det här men min häst visade symptom på akut anaplasma i juni, som sen efter blodprov inte var anaplasma. Vi vet fortfarande inte vad det var men hästen är pigg och fräsch idag och har fått order av veterinärer att sätta igång honom och sen "pusha" honom nu ett tag för att se om det ger några nya reaktioner eller om han är kry nu. Så vi får väl se vart det landar, magkänslan säger olika varje dag.. Igår var han hur fin som helst i alla fall :)
 
Mina är tjocka och glada. Red skimmeln fyra ggr förra veckan, kul att jag hann med. Hon verkar ha ändrat sig i ryggen (igen...) för med hoppsadeln på blev hon väldigt kort i steget och bockig i galoppen, men med dressyrsadeln är hon supernöjd. Hade ett litet skav i ena mungipan i onsdags så har ridit på bettlöst (crossunder), gick över förväntan! Trodde det skulle vara svårt med bromsen, men ingen skillnad mot tränsbett faktiskt. Nu har det läkt ut i alla fall, skavet. Men rider nog på det bettlösa ett tag, det gick så bra.

Travaren har jag skrittat ut en sväng och igår fick hon agera barnponny. Det var hon nöjd med, trippade så försiktigt runt gården med småttingar på ryggen. Maklig takt ska det vara, tycker tanten.
 
Den här har glömt hur bromsen fungerar... Blev lite snabb runda i söndags. Fager som få är hon också :)
11875494_521048331397828_998239456_n.jpg
 
Vi är på rätt väg igen, både med hullet och ridningen. Fick ett bra pass för tränaren idag där han var riktigt lösgjord och fin. Fick inte riktigt till högerfattningarna, men då allt annats kändes bra så är jag nöjd ändå.:p Idag var det riktigt roligt att rida, haft en svacka så det var precis vad jag behövde! :)
 
Jag smälter gårdagen. Tog mod till mig och red med på en ridlektion med min fjant. Lite missförstånd mellan oss men stora steg ändå framåt för oss tillsammans :) ! Så lite stolt av mig om än seg i kroppen idag ;)
 

Liknande trådar

Tjatter Jag fick för mig att det skulle vara kul att åka och titta på något vattenfall och promenera lite i fin natur (typ skog runtomkring...
Svar
5
· Visningar
355
Senast: FrDrake
·
Ekonomi & Juridik Var ligger priset på halm i dina krokar? Förra året blev det ett uselt halvår här uppe (Västernorrland) och halm blev svårt att få tag...
Svar
10
· Visningar
1 134
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Nu är det så att jag kommer från en familj utan hästintresse från början. Jag fick självmant säga till att jag ville börja rida, och dom...
Svar
10
· Visningar
1 157
Senast: Ananazen
·
Hemmet Tittar på att sälja min lägenhet (Stockholm) och blir lite nyfiken på vad för arvode folk betalat för sina mäklare där ute? Och vad har...
Svar
13
· Visningar
840
Senast: machafuko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp