Budgivning

L

lilla e

Ska sälja min häst som jag tror jag kan få bra betalt för och flera har frågat om hon är till salu. Så jag funderar på budgivnig, men hur gör man rent praktiskt?

Sv: Budgivning

ber dem maila eller ringa och ge ett bud på pållen kanske ? Så berättar du om det är för lågt eller om de ja ligger högst osv. Sen kanske du ska sätta ett slut datum :P haha svårt sånt där :P bara en ren chansning!

Gör som mäkklarna, säg att spekulanterna får komma med bud, allså priset är högstbjudande. När en spekulant inte vill lägga mer bud så "lägger" han sig och de som är kvar fortsätter buda tills siste man får hästen!
Vid husköp brukar man få en dag och tid när budgivningen börjar och fortsätter tills ingen budar mer.

Hur gör man med provridning? Tänkte skicka iväg henne på träning (vältränad häst = bättre betalt) men tror att tränaren kanske kan vara lite partisk och ev. själv vill köpa hästen.

Då kan du väl be tränaren sälja åt dig, tränaren får procent på priset = tränaren vill få upp priset så mycket som möjligt.
Om tränaren vill köpa och ha hästen själv, begär då det priset du vill ha för hästen...

Då jag själv letar häst skulle jag tipsa dig att du lägger ut hästen på annons där du sätter in ett lägsta pris och skriver XXkr eller högstbjudande. Detta just för att du ska få så många spekulanter som möjligt, de hästar som det inte står pris på bläddrar man bara förbi.

Vet iofs inte om detta är det bästa men det är bara ett litet tips! Så hade nog jag gjort iaf!

Liknande trådar

Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 130
Senast: Tualma
·
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 330
Hästmänniskan Hej! Jag ska i helgen provrida en häst. Jag gillar den på video och hoppas att det skall vara ”rätt”! Dock skall jag utomlands i 4...
Svar
11
· Visningar
1 215
Senast: Oh_really
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
14
· Visningar
1 556
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama