Budgetridbana

JohannaB

Trådstartare
Dvs en dränerad sandjord där man låter grässvål vara kvar och bara toppar med sand, se Ridsportförbundets tips.

Jag vet att flera här har gjort en sådan, men jag har problem med grästillväxten...
Jag fick nämligen tipset att "slita ned" gräset för att slippa att det växer igenom sanden, men årets sommar har varit fantastisk här i norr så det växer och växer och växer...
Hur tar man död på eländet! :D

Skämt åsido, OM det nu får vara kvar och får sand uppepå så lär det ju vartefter må sämre och sämre (antar jag) men det kommer ju definitivt också att växa igenom.
Men gör det något?
Med sand ovanpå borde det ändå inte bli särskilt halt?
Och så får man rotrycka gräs eftersom (något kul ska man ju ha att göra på somrarna också! ;))

Tips, tankar och idéer?

Sv: Budgetridbana

Lägg ut markduk först, kostar inte mycket och du minskar risken för att du får iblandning av jord och sten i trampskiktet. Utslaget på tiden du ska använda ridbanan så är det noll och ingenting... Hör med schaktföretagen runt om vad de tar för duken och vilken klassning den har, du ska ha samma som för väganläggning. Lägg sen en blandning av natursand och stenmjöl (krossmaterial av granit) så är det bara att välta eller sladda sedan, inget ogräsplock... Lycka till!

Jag har också fått det problemet i år och viskar lite försynt..... round up :angel:
Jag vet att det inte är bra men det var ett extremt gräsväxar-år i år :crazy:

Vanliga år så räcker det med harvning och lite rotryckning för mig.

Första året så sanddressade jag bara min paddock som var en perfekt gräsbana, bara för att slippa att den blev hal vid mycket regn - och det fungerade perfekt. Men sen så lade jag på ett lager som täckte gräset och gjorde en sandbana istället och den har som sagt fungerat bra tills i år då gräset fick superkrafter :eek:

Markduk tror jag knappast det blir, inte för kostnaden men för att om jag bara toppar underlaget är risken stor att markduken kommer fram och det är både obehagligt och farligt att rida på tycker jag...

Roundup kör jag på grusgången, men det går ju hiskeliga mängder och ogräset verkar överleva det ändå, inte kan man väl sanera en hel paddock med det? Eller?

När du sanddressade, handlade det om väldigt lite grus då (1-2 cm?).
Tanken var kanske 5 cm lager... För att slippa att det blir halt, kunna jämna till några små ojämnheter men ändå få stunsen av det underbara underlaget gräs... Svikten är ju fantastisk, men det blir tyvärr halt att rida på...

När jag dressade så var det väldigt liten mängd, knappt märkbar. Men stor skillnad i halkighet mot när det var bara gräs. Men jag hade ganska dålig gräsväxt där redan innan...
Sen lade jag på ca 5-6 cm och det låter som om vi har liknande ridbanor och tankar kring dom ;) Iallafall så blev gräset såpass täckt att det "drunknade".
Jag får ju alltid ytor där fröogräs kommer upp, men det räcker oftast att sladda så försvinner det.
Jag har inte fått upp gräs/ogräs överallt i år heller, men tillräckligt mycket för att jag vill "mota Olle i grind" och då har jag en dunk med sprutmunstycke till RoundUp'en så jag sprutar bara direkt på plantorna.
Det blir ju inte så mycket som växer igenom att du måste spruta hela paddocken, om du inte har en väldigt välväxande grässvål där? Då kanske du ska skala bort den innan du lägger på sand....
Jag behöll mitt gräs under av samma anledning som du, svikten var så bra! Och för min del så blev det lyckat att lägga 0.8-grus direkt på :idea:

Om du har sandjord, varför inte bara skala bort grässvålen? Så har vi gjort och det funkar kanonbra. Den är lagom mjuk/hård och blir typ aldrig blöt. Och det bästa av allt kostade ingenting att göra ;)

Liknande trådar

S
Hästvård Hej! Jag har ett sto på drygt tre år som vi kan kalla Julia. Jag har haft henne sedan hon var ungefär nio månader. Sedan i princip...
2
Svar
25
· Visningar
7 267
Senast: Madick
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar