Brytit mot TR, men ingen sagt någonting?!

Sv: Brytit mot TR, men ingen sagt någonting?!

när det gäller en småsak som glömd nummerlapp tror jag domare inte bryr sig så mycket. Var på avelschampionatet i flyinge för 2 helger sen och då var det en tjej som hade lindor på bakbenen under sin hopprunda i 5-års klassen och blev diskad efteråt för det. Inte så roligt direkt för hon var nolla. Tycker det är dåligt att ingen tävlingsansvarig sa nåt innan hon började hoppa.

Har du ingen nummerlapp blir du utesluten; står i TR.
Angående lindorna kan det kännas lite hårt kanske men var och en är skylding att följa TR. Ryttaren ska själv kolla så att den rider med tillåten utrustning, särskilt på den nivån.

Men hon borde ha blivit diskad pga något annan, det är tillåtet enligt TR att hoppa med lindor även om jag personligen inte tycker det är bra...eller var det dressyrtävling?

Hmm, får man inte ha lindor när man tävlar hoppning, eller vad det just den där tävlingen. ( Har inte så stor koll på alla avelschampionat:o )

Det var synd om tjejen iaf... Hon går felfritt och sen efteråt så blir hon diskad för att hon har lindor på hästen.
Jag tycker som du, att dom kunde sagt till innan hon började hoppa!:)

Tycker jag med, stackarn :crazy:

Hmm, får man inte ha lindor när man tävlar hoppning, eller vad det just den där tävlingen. ( Har inte så stor koll på alla avelschampionat:o )

Det var synd om tjejen iaf... Hon går felfritt och sen efteråt så blir hon diskad för att hon har lindor på hästen.
Jag tycker som du, att dom kunde sagt till innan hon började hoppa!:)

Nä, det är det konstiga. Jag hade en kompis som tävlade samtidigt som mej för en 2-3 år sedan och hon hade alltid lindor bak på sin häst. Själv har jag ingen TR som jag kan kolla i men alla blev väldigt förvånade över det när dom en 15 minuter efter hon hoppat ropade upp i högtalaren att hon blivit diskad på grund av att hon hade lindor på bakbenen (om jag inte minns fel, kan ha varit frambenen) Tycker domarenkunde sagt tillnär hon kom in på banan så hon kunde fått gå ut snabbt och lindat av. Okej om det hade varit en liten vanlig tävling men nu handlade det om championat och mycket pengar som bara blir till att kasta i sjön pga ett par lindor. Löjligt.

Är det på den nivån så bör de ju kunna TR...
Så tycker jag iaf, regler är regler.

Dessutom var det säkert så att de kollade för säkerhetsskull upp reglerna o pratade säkert med överdomaren också innan de uteslöt henne.

Hmm, jag sitter och letar i TR nu, men jag hittar ingenting om man inte skulle få ha lindor... Iförsig är inte jag så bra på att leta, men ändå...:o

Jag kollar på utrustning, men som sagt, ingenting hittar jag.

Men är det inte så då att dom har särskila regler för alla avelschampionat, som inte står i TR?:idea: Eller jag vet inte, det är bättre att någon annan som har erfarenheter från såna championat svarar, istället för en liten ponnyryttare...!:cool: :p

Hela grejen verkar väldigt konstig iaf. Att man har för tunga skydd eller dylik kan jag gå med på men ett par lindor... jaja.

*hmm* *funderar* det är tillåtet att hoppa med lindor enligt vanöiga TR. Men det kan mkt väl vara så att det är andra bestämmelser när det är campionat, jag är inte helt hemma i de reglarna. Men jag vet att benskydden får bara ha en viss vikt. Det är alltid förbjudet att ha vikter i skydden men på campionat är det extra låg vikt som gäller. Vet att de skulle kontrollväga ett par benskydd en gång. Skydden var blöta och plomberades för att de senare skulle vägas när de torkat. När ryttaren sen kom till vägningen tittade han på skydden och sa: det där är inte mina skydd, har aldrig sett dem förr!
Alla visste ju att det var hans skydd men de kunde ju inte bevisa det. Han slapp ju då undan en diskning....så de kan sina regler på den nivån!

Jo det kan vara så att det är speciella regler vid Championat. Kan tyckas att det då ska medfölja "dessa eventuella" regler när man får sina papper hem från den typen av tävlingar. Ingen kan hålla reda på ALLA regler som finns i livet!
Jo, jag har arbetat som hästskötare internationellt och utomlands väggs och kontrolleras skydd slumpvis hela tiden och alltid vid vissa GP klasser och alltid vid alla WC-tävlingar.

Jo Championatet har ju egna regler.. man får tex ju bara ha lätta bakbenskydd och INGA lindor pga att det der ju mer stöd åt benen osv.

Jag brukar nästan ALLTID :o glömma numerlappen men ingen har brytt sig, men jag får skärpa mig lite så man inte blir diskad..

Jo Championatet har ju egna regler.. man får tex ju bara ha lätta bakbenskydd och INGA lindor pga att det der ju mer stöd åt benen osv.

Jag brukar nästan ALLTID :o glömma numerlappen men ingen har brytt sig, men jag får skärpa mig lite så man inte blir diskad..

Konstig regel det där med lindorna tycker jag iaf. "Mer stöd åt benen" What? Ska man inte vara rädd om unghästarna så dom håller?

Vad tycker ni?

*KL*

På en dressyr tävling förut så var det en tjej från klubben som red med skydd. När hon ridit klart programmet sa de åt henne att hon blivit diskad.
Sedan var det en i en annan dressyrtävling som red med färgad, den där polon, kommer inte ihåg vad den heter :p men ni fattar. Nä'r programmet var slut sa dommarna till henne det, men hon blev inte diskad, fick bara en varning vilket jag tyckte var bra gjort på en lokal dressyrtävling.
Sedan i samma klass på samma tävling kom det in en hoppryttare på klubben som alltid har röd "polo" när hon tävlar. Hon blev naturligtvis inte heller diskad men fick byta till vit med en annan tjej till nästa klass.

*KL*

På en dressyr tävling förut så var det en tjej från klubben som red med skydd. När hon ridit klart programmet sa de åt henne att hon blivit diskad.
Sedan var det en i en annan dressyrtävling som red med färgad, den där polon, kommer inte ihåg vad den heter :p men ni fattar. Nä'r programmet var slut sa dommarna till henne det, men hon blev inte diskad, fick bara en varning vilket jag tyckte var bra gjort på en lokal dressyrtävling.
Sedan i samma klass på samma tävling kom det in en hoppryttare på klubben som alltid har röd "polo" när hon tävlar. Hon blev naturligtvis inte heller diskad men fick byta till vit med en annan tjej till nästa klass.

Jag trodde man inte fick ha skydd eller lindor alls inne på dressyrbanan, vilken nivå alls det handlar om?

Lokal. Man får ha det på uppvärmningen och innan man ridit upp på medellinjen.
NEJ man får inte h lindor eller skydd men hon glömde ta av dem. En av de få ridskoleponnyna som rids med skydd så det blev väl automatiskt antar jag. Hon är för övrigt mest hoppryttare i vanliga fall.

Tycker det är dåligt att ingen tävlingsansvarig sa nåt innan hon började hoppa.

Varför då??

Det är rytarens förbannade skyldighet att hålla reda på vad man får ha och inte ha.

Trots detta så fick vi engång vid semifinalerna i fyraårs championatet sätta en vakt vid framhoppningen som kolla debetten, detta varför att överdomaren redan dagen innan (av dem som kom dagen före tävling) sett många som red på otillåtna bett och insåg att de förmodligen skulle göra under tävlingen också, jag vet inte hur månag soms toppades innan framridningen för att byta bett, och det tog framhoppnings tid för dem, men de för skylla sig själva när de inte läser reglerna, vi kunde lika gärna struntat i ha vakten där och låtit dem bli uteslutna.

Håller med! Det är ryttarnes sak att hålla koll på reglerna. Precis som att det är varje mdeborgares sak att hålla koll på lagen, eller bilförarans skyldighet att hålla koll på trafikreglerna!

Håller med! Det är ryttarnes sak att hålla koll på reglerna. Precis som att det är varje mdeborgares sak att hålla koll på lagen, eller bilförarans skyldighet att hålla koll på trafikreglerna!

Så du råkar aldrig gå mot "röd gubbe", kör för fort eller liknande?

vilket tjusigt namn du har :love: min sålda D-ponny hette så.

Jag har nog inte brutit på TR så många gånger.
men jag har lastat ut i bara grimma.

Tjatet om hur Kimblewik/jaktkandaret ska sitta så har jag tydligen ridit "olagligt" i ett halv år med det bettet, hade tyglarna i en av dom små ringarna, ingen dommare har ens tittat eller sagt något om bettet förens min kompis skulle tävla henne i sommras och då fick vi inte ens ha bettet och var tvugna att byta helt, jag var skit arg på överdommaren och förklarade att jag hade tävlat på det både lokalt och regionalt. men men. vi fick byta tillbaka till det bettet efter första klassen då en till ponny hade ett likadant.

Sen har jag säkert brytit flera gånger omedvetet som jag inte ens kan komma på idag. :angel:

/iaa

Konstig regel det där med lindorna tycker jag iaf. "Mer stöd åt benen" What? Ska man inte vara rädd om unghästarna så dom håller?

Vad tycker ni?

Det kan vara så att om man lindar väldigt hårt så får man påverkan på hästens aktion. Särskilt bak skulle jag tro, jämför med höga senskydd bak.
Svårt att bedömma hur hårt det skulle vara tillåtet att linda, därför förbjuder man det helt.
Vad jag tror alltså.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 131
Senast: Bison
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 782
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
3 422
Senast: Solstig
·
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
2 052
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka