Brytit mot TR, men ingen sagt någonting?!

M

Magic_Mac

Ja, igår var jag på tävling och då var det en tjej som red utan chaps eller stövlar, hon redan bara i vanliga ridskor. Och det det står väl klart och tydligt i TR att man måste ha chaps eller stövlar när man tävlar?

Iallafall, när hon kom in så sa inte speakern någonting, borde hon ha sagt det? Inget som tyder på att hon blivit tillsagd innan, för då borde hon väl bytt?
När hon kom in blev det prat på läktaren, alla omkring sa att hon inte hade chaps och diskuterade om det...

Jag vet inte om det är speakerns uppgift att hålla reda på sånt, men hon borde väl sagt till...?

Men, har ni varit med någon gång att någon brytit mot TR tydligt, mot en sak som alla vet att man inte får, och har dom blivit tillsagda eller inte?!

Jag var på en annan tävling för länge sedan, då någon tävlade i en huvtröja, men då sa speakern till, och hon fick gå och byta!

En annan gång var det en som tävlade ungponny på pelham, dock vet jag inte om det är så många som håller reda på vilka bett som är tillåtna på ungponny...

Sv: Brytit mot TR, men ingen sagt någonting?!

Tycker man ser på var o varannan tävling att folk inte alltid följer TR till punkt och pricka. Ibland säger dommaren till och ibland inte. Dom är väl inte lila strikta när det är på låg nivå, det är ju klart att det är bra att dom säger till så man lär sig men det är inget man direkt behöver haka upp sig på :p

Haha, okej, jag tror du missförstod mig, jag bara undrar vad som brukar hända på "era" tävlingar, om någon brytar såpass tydligt mot TR, men okej, det är inte så vanligt på "mina" tävlingar, och antagligen inte på "dina" heller, det var allt jag undrade!!:p ;)

hehe läste inte så noga :p
Men har vart med om att folk brytit mog TR och fått tillsägelse men har oxå varit med om att folk brytit mot TR och inte fått tillsägelse, så det är ganska olika :p

Speakern brukar inte säga till om man har felaktig klädsel, det gör överdomaren... sen kan ju ryttaren faktiskt ha fått dispens, kanske hade glömt ridstövlarna eller nått sånt... Tycker inte att det brukar sägas till så mycket, iaf inte på lägre nivå...
när det gäller säkerhet tycker jag dock att det är viktigt att TR följs...

Tänkte oxå på det, hon har säkert fått dispens av överdomaren.

hon kan ju ha fått dispens... det fick jag när jag hade brytit foten och inte fick in den i stövlarna

Vad för typ av tävling var det? klubb, lokal eller högre?

kanske hade hon glömt stövlarna/chapsen hemma och gick och berättade det för domaren, som sa att det var okej ändå. När jag var tidtagare på en tävling (lokal hopp häst) var det en tjej som inte hade varken klubbjacka eller kavaj, så vi kollade igenom TR och man får tydligen ha vanlig tröja utan luva nu för tiden :confused:
Tycker att det är tråkigt att man kan komma till en tävling med orange ridbyxor och gul tröja. :smirk:

Ja, igår var jag på tävling och då var det en tjej som red utan chaps eller stövlar, hon redan bara i vanliga ridskor. Och det det står väl klart och tydligt i TR att man måste ha chaps eller stövlar när man tävlar?

Iallafall, när hon kom in så sa inte speakern någonting, borde hon ha sagt det? Inget som tyder på att hon blivit tillsagd innan, för då borde hon väl bytt?
När hon kom in blev det prat på läktaren, alla omkring sa att hon inte hade chaps och diskuterade om det...

Jag vet inte om det är speakerns uppgift att hålla reda på sånt, men hon borde väl sagt till...?

Men, har ni varit med någon gång att någon brytit mot TR tydligt, mot en sak som alla vet att man inte får, och har dom blivit tillsagda eller inte?!

Jag var på en annan tävling för länge sedan, då någon tävlade i en huvtröja, men då sa speakern till, och hon fick gå och byta!

En annan gång var det en som tävlade ungponny på pelham, dock vet jag inte om det är så många som håller reda på vilka bett som är tillåtna på ungponny...

Är det inte så att någon måste lämna in en "protest" till domaren el. dyl? Det är ju inte så att det sker inspektion av ekipagen innan start, så antingen måste väl någon lämna in protest eller att det upptäcks av en slump av domaren...?

Jag tävlar inte hoppning så jag spekulerar bara nu...

bara bra.. altså jag och min ponny gick omkull en dag och jag hade skit ont i foten och då så doktorn att jag bara hade sträckt ut ledbanden... och jag typ "jippi" jag slipper gips.. så jag red och tävlade fast jag hade SKITONT! och efter 3 veckor fick mamma nog av mitt klagande på om hur ont det gjorde så då åkte vi och ränkade den och då hade jag brytit ett ben i foten.. (hög smärtgräns man har eller vaddå? )

Vad för typ av tävling var det? klubb, lokal eller högre?

Det var bara en lokal, däremot en väldigt populär tävling kallas "godishoppet" (förr godiscuppen), då det var väldigt mycket startande, sista klassen var säkert inte slut förens halv tio eller ännu senare.:crazy:
Så en lokal, fast en stor tävling, ingen sån där liten klubbhoppning utan en stor, populär tävling, med mååånga startande!;)

Aha!:idea:

Tack så mycket, där lärde jag mig något nytt idag!;)

Jag har brutit mot TR några gånger men alla gångerna har det varit omedvetet...

*jag har tävlat utan nummerlapp på hästen (glömde ta på den - ingen som sa nåt!)

*jag har tävlat på en häst som inte var min som jag fick veta i efterhand att den gick på slemlösande medicin. (DOPING!!! Fy fan om det hade uppdagats!! Jag var skitarg på ägarna för att de inte hade sagt något, men de hade ingen aaaaaaaaaaaaaaning om att det var otillåtet....)

*jag har tävlat med för långa sporrar på ponny (tävlade stor häst och ponny samtidigt och råkade ta fel sporrar. Ingen som märkte det heller...)

*jag har lastat ut hästen i grimma (vet inte vad jag tänkte på..., men ingen hann säga något)

*jag har när jag var ung & dum efter att ha vägrat ut mig på en ponnytävling ridit ut i en skogsdunge brevid parkeringen och gett ponnyn några rapp med vinklat spö (och GISSA om jag är glad över att ingen såg det... sjukt pinsamt och inget jag är stolt över...)

Sen har jag säkert gjort det fler gånger utan att veta om det!

*jag har tävlat utan nummerlapp på hästen (glömde ta på den - ingen som sa nåt!)

Haha, det har jag också gjort en gång...:D Hade bråttom och glömde helt enkelt att ta på den. Var inte heller nån som sa nått. Men i andra klassen åkte den på!;)

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 131
Senast: Bison
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 782
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
3 422
Senast: Solstig
·
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
2 052
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka