Brytit handleden, sjukgymnastik?

alazzi

Trådstartare
Ramlade av en häst för ett tag sen och bröt handleden. Efter nästan 5 veckor har jag fortfarande ont. Nu ska jag få sjukgymnastik 6 gånger så jag hoppas att det hjälper. Läkaren sa att det är helt normalt att ha ont så länge. Räcker verkligen 6 gånger? Är det vanligt att man har ont så länge?

Säger läkaren att det är normalt så är det väl normalt? Lita på din läkare! :)

De gånger jag har brutit något så har det tagit 7-8 veckor för det att sluta göra ont, beroende på hur "allvarligt" benbrottet varit. När jag bröt nyckelbenet började jag röra mig som vanligt efter 2 veckor, men det slutade inte göra ont förrän efter 3 månader. :p

Du kommer säkert få ett schema på övningar du ska göra hemma och fortsätta göra även efter sista besöket.
Fem veckor är ingenting. Jag bröt handleden för 20 år sen och kan fortfarande känna av det.

Ja, sjukgymnastiken sköter du ju på egen hand efter att ha satt ihop ett program med sjukgymnast, sen följer ni väl upp resterande gånger. Kollar framsteg, kompletterar, ändrar.

Sjukgymnastik är viktig har jag fått erfara efter min nack operation I början tränade jag hos henne 1 gång i veckan efter ett tag så fick jag ett gymkort från jobbet och fick många fler övningar eftersom och nu tränar jag minst 2 gånger i veckan och är på långa promenader .Känns som det är lång väg än innan jag har samma styrka som jag hade för 2 år sedan men mår mycket bättre av att träna och det är a och o för att komma tillbaka !Många sa till mig innan jag fixade nacken att hård träning är det som gäller !Men nu har jag fuskat då jag tränar på arbetstid och har för mycket jobb för att hinna och ens orka dra iväg till gymmet !

Du kommer få ett träningsupplägg att följa hemma. Mötet hos sjukgymnast/arbetsterapeut är för att lära dig övningarna och sen checka av att allting går åt rätt håll. Du själv har ansvaret för att ditt träningsprogram sköts, så det beror ju på hur noggrann du är på att träna upp handleden igen. Jag bröt min för typ tre-fyra år sedan och kan fortfarande ha ont vid enstaka tillfällen, så det är bara att leva med, tyvärr.

Ramlade av en häst för ett tag sen och bröt handleden. Efter nästan 5 veckor har jag fortfarande ont. Nu ska jag få sjukgymnastik 6 gånger så jag hoppas att det hjälper. Läkaren sa att det är helt normalt att ha ont så länge. Räcker verkligen 6 gånger? Är det vanligt att man har ont så länge?

Nu bröt jag inte handen, men väl nyckelbenet och ja, det kan göra ont väldigt länge. Det är 4 v sedan jag skadade mig och fram till flera helgen levde jag på väldigt starka tabletter. Hade fruktansvärt ont. Idag tar jag vid behov.i mitt fall fick dock även muskler och annat en ruskig smäll. Men jag kan räkna med att ha ont av och till i månader. Först om ca 1 år vet vi om all smärta försvinner och om armen får full rörlighet. Men så hade jag lite andra skador.

Efter 6 v brukar benet vara läkt. Men muskler behöver lära sig jobba och det gör ont. Så ja, du kan ha ont länge.

Just det! Jag går hos sjukgymnast minst 1 ggr/ veckan. Och tränar även själv. Går iof hos idrottskademottagning sen innan pga jag är löpare som periodvis har krånglande knän.

Liknande trådar

Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 074
Senast: Sassy
·
Kropp & Själ Natten till igår fick jag ett samtal om att en nära anhörig från ingenstans försökt ta sitt eget liv. Det kom som en chock för alla...
2
Svar
24
· Visningar
1 561
Senast: Twihard
·
Kropp & Själ Det finns säkert 100 sådana här trådar redan. Men jag behöver lite stöttning. Jag ska opereras den 30e, alltså nästa torsdag. Och jag är...
4 5 6
Svar
115
· Visningar
6 736
Senast: SiZo
·
Kropp & Själ Jag tror att jag "gått i väggen". I lördags gick ett av akvarierna här hemma sönder och så även jag. Det kändes som att allt rasade runt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 212
Senast: Jahaja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar