Bryta invanda beteendemönster

S

smiley

Har precis läst tråden "Skrapar med hoven!" och tycker att TS fått flera bra tips. Har själv ett problem som jag skulle vilja ha lite tips på hur man kan lösa (eller försöka lösa).

Min häst är ett fullblod och kommer från banan och har därför ovanan att han väver, vilket iofs har blivit bättre eftersom han nu har mer utevistelse, halm i boxen, utebox, fri tillgång till hö osv. I vissa situationer när han blir stressad tar han dock till detta beteende, ex ibland om han står själv i boxen, eller ibland stallet då han är uppbunden. Oftast står han mest och slänger med huvudet och gungar ej från sida till sida.

Har nu börjat fundera på om jag kan göra något vid dessa tillfällen som jag kan försöka göra konsekvent en tid och se om jag kan minska detta beteende. Känns som han gör det ibland av gammal vana bara. Skulle vilja bryta den vanan, men är förstås medveten om att detta är ett svårt problem.

Tips och funderingar mottages tacksamt! :)

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Bryta invanda beteendemönster

Faktiskt intressant att du söker svar på just ett sånt problem som många av någon anledning inte ens söker svar på numera. Man tar för givet att det inte finns ngn lösning. Det ger (mig) en tankeställare när en person som du tar det som vilket problem, och vilken ovana, som helst. För det enda det egentligen är, är just en ovana.

Först och främst måste man ju göra klart att det inte finns någon bakomliggande stress eller störande moment för hästen. Att den får den stimulans den behöver osv. Jag personligen hade aldrig sett några andra alternativ än att ställa den på lösdrift, iaf för en tid. För då kan jag vara säker på att den får stimulans i den grad den behöver.

Jag arbetar sen främst med positiv förstärkning och jag utgår därför ifrån det. Sen kan det vara lite suddigt eg vad som är neg och vad som är pos förstärkning. Efter som att tryck + eftergift skulle kunna vara bådadera. Men nog om det. Jag söker ngt som kan ge mig möjliget att berömma/ge eftergift.

När det gäller att bli av med ett beteende är mål nr 1. att avbryta. Om jag avbryter hans beteende kan jag belöna det nya. Att stå still tex. Jag brukar i regel aldrig göra någon stor sak av ett beteende utan när det handlar om en ovana under hantering (som skrap med hoven eller liknande) så är det bara tillrättavisning och sen inget mer tryck. Tillrättavisning = korregering. Aldrig slag, våld, skrik eller bråk.
Först ser jag dock till att inget stör hästen. Jag binder den inte, försöker undvika all utrustning under tiden och ser till att omgivningen inte stör ovanligt mycket.

Om hästen börjar väva, går över linjen som jag placerat ut eller skrapar med hoven (eller liknande) så ser jag till att den slutar med ovanan genom tryck. När hästen slutar - beröm och sen återgår jag direkt till det jag gjorde. Upprepar upprepar. Mycket, mycket sällan behöver man vara mer avancerad än så. Men det händer såklart. Dock är agressivitet eller våld aldrig ngt alternativ.

Vävning är ju en ovana som orsakas av stress ffa, som så många andra olater, och det som gör att det kan bli svårt att bli av med det är just att hästen har möjlighet och gärna får för sig, att göra det på egen hand i sin box. Skrap med hoven söker ju oftast en reaktion från omgivningen och i en box ensam, gör det sällan någon nytta. Medan vävning är tillfredsställane även i ensamhet.

Sv: Bryta invanda beteendemönster

Tack för ditt svar!
När jag sökte bland de gamla trådarna fann jag mycket riktigt inga andra svar på detta än lösdrift, mer och äta osv. Men finns något man kan göra i det ögonblick hästen väver, det fanns inga svar på. Eftersom detta beteende är tillfredsställande funkar det ju ej att ignorera.

Det är precis det du skriver om, positiv förstärkning jag funderat på hur jag ska kunna bli så konsekvent som möjligt. Om han står lös/uppbunden i stallgången och börjar väva måste jag ju lägga till ett tryck, ex, flytta ett steg eller sträcka grimskaftet. Är det det du menar? Finns nåt annat sätt att lägga tryck? Ibland kanske jag är en bit ifrån honom och hinner inte lägga trycket i rätt ögonblick. Kasta något framför honom? Då känns det mer som att det blir negativ förstärkning?? (är ej så bra på detta)

Förhoppningen är ju att efter en lång tid med konsekvent behandling kanske det även avtar lite i boxen. Jag tycker att det är intressant och se ifall det går att göra något. Är lite fundersam på vilket sorts tryck jag ska använda bara.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag har sedan ett tag tillbaka varit medryttare på ett äldre sto som trots sin ålder är väldigt pigg och glad i ridningen. Hon går...
Svar
6
· Visningar
1 016
Senast: tessan.g
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 162
Senast: Ridinglady
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 114
Senast: Juli0a
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 725
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar