Du använder en gammal webbläsare. Den visar troligen inte denna och andra webbplatser på ett riktigt sätt. Du bör uppgradera eller använda en annan webbläsare.
svar JA - det kan brytas!
det kan räcka med att hästen trampar på en sten, så blir det en fraktur. Det kan ske utan att det märks så mycket, det kan bli en spricka, som sen inte utvecklas utan läker ihop. Om hästen utsätts för ytterligare en påfrestning vid en spricka, kan det leda till en riktig fraktur.
JA, det där med fraktur har jag hört om, men inte att bryta av det helt. Men jo, som du säger, om frakturen fortsätter utsättas för påfrestningar, så kan det ju bli värre.
Jag fick bara inte till det i mitt huvud om ett riktigt brott där. Alltså, som jag skrev, att bryta.
Men tack för bollandet!
En fraktur är ett benbrott. En lindrigare variant är fissuren, dvs en sprickbildning.
Såväl frakturer som fissurer kan uppstå på hovbenet. Ofta har ett sådant benbrott en gynnsam prognos eftersom hovkapseln håller samman hovbenet och benfragmenten inte kan glida så långt ifrån varandra.
(Det är det iofs på väldigt mkt som har med hoven att göra, så inte konstigt på det sättet.)
Varför jag öht undrar är för att jag diskuterade just hästar som "brutit hovbenet". Spricka var mer lättfattat för mig, men just rena brott, där benet är helt av...fick jag inte in i huvet.
Min gamla pålla fick en spricka i hovben och blev akut blockhalt, troligtvis hade hon trampat på en sten i hagen. Vi testade först att låsa hovmekanismen med PG-beslag men det mådde inte hoven bra av utan vi övergick till ringsko istället och hon blev helt frisk efter en tid.
Värsta stenarna ur hovfraktursynpunkt är de som är i knytnävsstorlek har jag fått lära mig.
oja, usch de kan de. Jag jobbade som hästskötare på en gård och fick hämta in en trebent häst ifrån hagen. Hon hade krossat hovbenet, har ingen aning hur men det var helt splittrat. antagligen slagit emot en sten eller ngt liknande, de kunde iaf inte göra ngt åt det
Vi hade en häst som fick hovbens fraktur i stallet, blev blockhalt Skodes med en special sko, så att "hon stod på tå". Gick i sjukhage i många månader och vilade nästan i ett år totalt. I dag är hon frisk.....
Hade en häst i stallet som fick hovbensfraktur, stod på box i drygt 6 mån (återbesök på Strömsholm för röntgen varannan mån), sen långsam igångsättning, men blev tyvärr halt igen. Då visade det sig att frakturen hade läkt ihop snett, så då fanns det tyvärr inte så mkt att göra...
Vi hade en häst i stallet som vi hade släppt tsm med hennes kompis i sommarhagen där dom hoppa över en järsgård, Båda hoppa fint över, men hon landade fel och halta direkt och blev stående och höll upp benet, hon rörde sig inte ur fläcken, dom lyckades få ehenne till vägen och åkte till kliniken där dom avlivade henne direkt..
det fanns inget dom kunde göra, om ägaren inte ville att hon skulle stå på box länge och kanske inte bli helt bra..
Hon bröt hovbenet..
jaja - ok då. men man brukar säga hovbensfraktur även när det är en spricka, fast kanske man då menar den mer allvarliga sorten, dvs när sprickan "separerat" - så ok - fraktur/brott.....
Nej, det var inte en enda som sa fraktur när min häst hade en fissur. Både på kliniken och min hovis pratade enbart om en spricka och jag har heller aldrig kallat det för fraktur.
jag har bara haft att göra med FRAKTUR, och det har då varit fråga om en spricka som BLIVIT en fraktur. så jag har nog blivit släpphänt med hur jag uttrycker mig.....
Hästnyheter I en ny internationell studie har forskare tittat närmare på hur utbredd användningen av hyperflexion är inom dressyrsporten, samt vilka...
Cookies används för olika funktioner, trafikanalys, innehållsanpassning och annonser. Information om din användning av vår webbplats vidarebefordras till de sociala medier, annons- och analysföretag som vi samarbetar med. De kan kombinera informationen med annan information du tillhandahållit eller de har samlat in när du har använt deras tjänster. Våra regler och sekretesspolicy gäller. Genom att fortsätta använda denna sida godkänner du detta.