Brutna ben?

Ballerina

Trådstartare
Igår var jag med om en hemsk olycka på jobbet.
Jag har aldrig varit med om något liknande, aldrig heller hört talas om..

Jag körde fort med en häst. Vi körde inte särskilt fort (ca 1.45)
Det var första gången jag körde den så jag visste inte mer än vad jag fått berättat för mig om den. Den brukade tydligen kännas lite stel så jag tänkte att den antagligen bara var sån. Den kändes inte perfekt men man har ju kört sämre hästar utan att något varit fel liksom.
Sista intervallen hängde han inte riktigt med träningskamraten utan vi blev en bit bakom. Höger bak hängde inte med riktigt.
Vi saktade av och joggade uppför en liten backe och då small det till i höger bak.
Sen hoppade han på 3 ben uppför backen och det där bakbenet bara hängde o slängde. Det var helt av mitt på skankbenet.

Mina funderingar såhär i efterhand är ju att det måste ha varit någon försvagning eller spricka i benet sedan tidigare, annars är det ju konstigt att hästen bryter ett sånt stort ben bara sådär?
Hästen hade tydligen gått omkull i stallet någon vecka tidigare och kanske kunde den ha skadat sig då?

Har någon annan här varit med om något liknande?

Sv: Brutna ben?

Jag har inte varit med om något sådant tidigare.. Men något tokigt måste det ha varit med benet, någon spricka eller något precis som du själv tror. Kan hända att det beror på just att en spricka kom till vid fallet i stallgången eller att hästen fått en stressfraktur som inte var större som en spricka men vid belastning bara blev värre och värre.

Hur gick de för hästen? Fick den somna in eller kommer den att klara sig?

En bekants bekant till mig råkade ut för ungefär samma sak, med skillnaden att det hände under ridning i paddock. Plötsligt, i lugn trav på en volt, small det till och skankbenet gick av. :eek:

När jag var liten hände en liknande grej med min ridlärares häst.
Den skulle löshoppas, kom lugnt galopperandes mot ett hinder då det hördes ett krasande ljud. Skenbenet på ena frambenet splittrades.

Det enda jag hört i den vägen är att Gimmie som i bland är här haden ettåring som bröt ett framben uppe vid armbågen i en liten plan hage (typ lite större än paddock) på något märkligt sätt när hon gick ensam i hagen.

Jag tycker det låter mystiskt sånt där.
Fick dom någonsin svar på hur det kunde gå till?

Jag kan fortfarande höra ljudet av när benet gick av.
En riktig smäll, nästan så det ekade i skogen.
Kommer nog aldrig glömma detta.
Hur hästen står där med sitt ben hängande, dinglandes.
Med sår där benen skurit hål i skinnet och det sprutar blod.
Det kändes som en evighet innan veterinären kom.

Blä. Inget man vill vara med om igen. :cry:

Jag var med om nåt liknande, dock med en skogsmulle häst... Vi galopperade efter en skogsväg (jag red brevid) och helt plötsligt hängde bara benet... Hästen måste väl ha trampat snett eller något kanske men ryttaren hade inte känt det i så fall... Läskigt när sånt händer.

Mina funderingar såhär i efterhand är ju att det måste ha varit någon försvagning eller spricka i benet sedan tidigare, annars är det ju konstigt att hästen bryter ett sånt stort ben bara sådär?
Hästen hade tydligen gått omkull i stallet någon vecka tidigare och kanske kunde den ha skadat sig då?

Har någon annan här varit med om något liknande?

Trist,, jag lider med dig men detta händer absolut inte enbart inom travet!!

Jag ska försöka ge dig lite klarhet för du är på rätt spår.

Ett fölsto som vid daglig visitation en dag upvisade flertalet små "sticksår" på ett av skenbenen bak ca 15 cm nedanför hasen. Daglig behandling under en veckas tid och fortfarande kvar på lösdriften med sitt föl eftersom stoet inte uppvisade hälta.

Dag 10 så kom alla fölston med sina föl travande över den släta ängen ner mot vattenkopparna och plötsligt "pang" så gick bakbenet av 15 cm nedanför hasen på detta sto. Jag vill inte skriva mer för du har säkert själv en klar bild av hur det såg ut.

Vid obduktionen på SLU så uppvisade det sig att hästen drabbats av en sk "spiralfraktur". Detta uppkommer genom ett tidigare trauma (som förmodligen i ditt fall när den gick omkull på stallgången) och leder till en förskörning av skelettet, inte ett brott. Med tiden så leder denna förskörning till att skelletet spricker i en spiralformation och plötsligt brister denna spiral och vi får ett öppet benbrott secundärt.

Jävligt obehagligt är det alltid att behöva uppleva och i just mitt fall,, ganska chockerande att se glada fölston med sina föl komma travande över en slät grön äng och plötsligt pang brister ett bakben på ena stoet.

Jag hoppas detta kan reda ut några av dina frågetecken och få dig att känna dig skuldfri.

Tröstkram.

MVH.

Usch vad hemskt, har hört talas om såna fall innan, men har tack o lov inte fått uppleva det*peppar peppar ta i trä*

Hur mår du nu då? Måste vara jättehemsk upplevelse:(

Jag har varit med om liknanade, fast det var skenbenet den bröt och i ett lopp. En passhäst jag körde. Visade ingenting innan, gjorde ett hyfsat lopp där det krånglade litre med positioner men han spurtade okej och var sexa-sjua. Kom in i stallet och när vi skulle gå till duschen kunde han inte stödja på benet alls.
Man mår jäkligt dåligt efteråt.

Denna häst gick dock att rädda och han har både vunnit lopp och tjänat uppåt 100 000 till efter lång konvalecens med gips och box.

Jag tycker det låter mystiskt sånt där.
Fick dom någonsin svar på hur det kunde gå till?
i detta fallet, nej.
De ansåg inte att det fanns någon anledning att gräva vidare i saken.

För egen del tycker jag att det hade varit intressant med en bentäthetsundersökning, för att se om mineralbalansen varit korrekt eller o det helt enkelt handlar om kalkbrist och/eller benskörhet...

har varit med om detta hästen gick ensam i en slätt och fin padock när han ska plockas så stödjer han inte på ett fram ben som man ser är av....
var inte kul...:cry:

Ursch, kram på dig!

Inte egen passhäst men var med skötaren till banan hemma på gården för att se ett sulkyjobb för en 8 år sen. Hästarna hade värmts o vände upp o körde iväg. Första sväng gick som bakom ett "berg" o ekot som kom när benet gick av... fy f-n. och bara den ena hästen som kommer ut genom berget.

På denna häst,en ganska känd kuse på 10 år då, hade benet gått av precis ovan carpus o stack fram ovan knäkappan.

Han togs bort på plats.

Fy tusan så otäckt, jag har aldrig hört talas om spiralfrakturer. Nu fick ju en redan nojig hästägare ännu en anledning att vara supernojig ju.

Ballerina, jag lider med dig, det måste ha varit rejält otäckt.

En häst på ett av mina gamla jobb bröt benet i skritt.
Han hade blivit sprutad i ett ben och skulle sättas igång igen. Det var jag som brukade skritta honom i vagn. Men just denna dag var det chefen som körde själv, tack och lov. Hästen hoppade till för något och sen kunde han inte gå. Benet gick av vid kotan någonstans. De fick efter mycket prat med försäkringsbolaget ta bort honom på plats. Var otäckt.
Antagligen hamnade han snett med benet efter sitt hopp.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 176
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 755
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 071
Senast: Bison
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
25
· Visningar
2 143
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar