Brutet kloben...

Is

Trådstartare
Ringer veterinären i morgon bitti men ni vet hur det är när man upptäcker nått så här på kvällen så kan man inte sluta tänka på det.
Doris har gnällt till ett par gånger till synes utan anledning i några dagar och jag har inte kunnat hitta varför. Men ikväll skulle jag klippa klorna och inser att hon nog har en fraktur i klobenet till vänster sporre (fram). Den är svullen och ömmar kraftigt men ser i övrigt ok ut. Brukar vet. göra något sådana här gånger när det "bara" är sporren och den i övrig ser ok ut? Hon är ju absolut inte halt eller så men det jag är rädd för är möjligt att svullnaden gör att sporren kommer sticka lite utåt och på så vis bli mer sårbar i framtiden.

Är det annars operation som gäller och tar man då bort sporren helt? Hur lång är läkningsprocessen på sådant här?
Någon med erfarenhet så här på en vardagkväll?

Aysu bröt klobenet (sporre) förra våren. En bit av sporren opererades bort och hon skulle äta smärtstillande och hållas i koppel i en vecka. Efter ca 4 dagar släppte jag henne lös i skogen eftersom jag tröttnade på att ha henne i koppel :angel: Det hela läkte nämligen extremt snabbt och smidigt, jag bytte bandage och gjorde rent i några dagar, men den 5e dagen ringde jag veterinären för att fråga om vi verkligen behövde trassla med det där mer, det hade ju redan läkt.

Jag hade bandage på som lite extra skydd i en vecka eller två tror jag, men jag minns det hela som extremt okomplicerat och lättbehandlat. Dock bröts Aysus kloben väldigt långt ner. Bryts det högt upp så att större del av sporren måste bort så kan jag tänka mig att det blir besvärligare.

Liknande trådar

Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 658
Senast: Karminnie
·
Hästvård Blir så trött! Min ponny har hela livet haft problem med att hennes ögon svullnar och, hon kliar sig och får sår på hornhinnan på...
Svar
6
· Visningar
3 544
Senast: TantEster
·
Hästmänniskan När jag skulle hämta min häst från hagen så sprang de övriga hästarna som gick där rakt igenom stängslet. :mad: Min plutt fick då...
2
Svar
36
· Visningar
3 073
Senast: Stall impavimpa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V