När jag hade häst som stått i först sjukruta 2 mån och sedan total boxvila (alltså inte ens gå ur boxen när jag mockade boxvila
) i ytterligare 3 mån så var det riktigt jobbigt för oss att börja promenera. Det var under vintern dessutom och snorhalt jämt. Det var verkligen skitjobbigt för hon vart alldeles för pigg och blev liksom farlig för sig själv ute i halkan.
Vi hade alltid haft repgrimma vid hantering och träning sedan hon var liten så hon visste liksom att det var dags för arbete när den kom på. Så jag använde den vid våra promenader. Och så långt ledrep ifall hon skulle dra iväg så hann man reagera och lyckas få stopp på den första busimpulsen. Hon coolade sig också om hon fick på sig tömkörningsgjord eller bara täckesgjord och en pad, mer inställd på att lyssna och arbeta då.
Vi körde en del stretchövningar med morot, plocka upp spön, höpåsar och vantar och sånt och mycket flytta bakdel ett steg, framdel ett steg osv. Likaså funkade det ofta bra för oss om vi kom in i paddocken och där låg ett par bommar och stod några koner i slalom eller något, så kunde vi promenera över/mellan dem och hon fick något att fokusera på. Det var ju arbeta hon ville och det kändes som att rena promenader inte riktigt gjorde det för henne, hon fick lättare att hamna i ett lugnare och mer fokuserat läge på detta viset.
En av veterinärerna (jätteerfaren) vi träffade på kliniken sa för övrigt att man ofta är säkrare på ryggen än bredvid när hästen börjar bli för pigg för alla inblandades bästa. Han tyckte det var bäst att sitta upp och bara börja skritta och i nödfall ha en person med ledrep som går med som nödbroms. Speciellt första traven tyckte han var bra att göra uppsuttet.
Trots lätt hälta ska tilläggas. Han sa att det viktigaste är att hästen kommer igång och får väckt blodcirkulation och muskler och att man själv inte blir mos på kuppen.
Nu satt jag aldrig upp då min häst blev sämre men tänkte nämna det han sa iaf